Geburtshilfe Frauenheilkd 2002; 62(11): 1081-1087
DOI: 10.1055/s-2002-35976
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Tension-free Vaginal Tape - Eine prospektive Evaluation

Tension-free Vaginal Tape: A Prospective EvaluationI. Dingeldein, T. Eggimann, E. Dreher, A. Kuhn
  • Zentrum für Urogynäkologie, Frauenklinik Inselspital, Bern
Further Information

Publication History

Eingang Manuskript: 23 July 2002 Eingang revidiertes Manuskript: 12 September 2002

Akzeptiert: 29 September 2002

Publication Date:
05 December 2002 (online)

Zusammenfassung

Zwischen Februar 1999 und Dezember 2001 haben wir 122 Patientinnen mittels TVT wegen Stressinkontinenz operiert. Alle Patientinnen wurden prospektiv evaluiert und präoperativ urodynamisch abgeklärt. Jeweils 6 - 12 Monate und 12 - 24 Monate postoperativ wurden urodynamische Kontrolluntersuchungen durchgeführt und die Patientinnen hinsichtlich ihrer Zufriedenheit mit dem Operationserfolg befragt.

Wir fanden eine subjektive Heilungsrate von 69,9 % und eine objektive Heilungsrate von 60,6 %. Intra- und postoperative Komplikationen stellen Blutungen, Blasenperforationen, Harnretention und De-novo-Urge dar. Eine präoperative Urge-Komponente scheint sich zu verbessern. Insgesamt stellt sich diese Methode als komplikationsarm und Erfolg versprechend auch bei gemischtem Kollektiv der Operateure dar.

Abstract

Purpose

We evaluated the medium-term results obtained with the Tension-free Vaginal Tape operation.

Methods

Over a 3-year period a total of 122 patients underwent a Tension-free Vaginal Tape operation for treatment of genuine stress incontinence. All patients were studied prospectively and underwent urodynamic studies before and after surgery. Postoperatively patients underwent urodynamic testing and subjective assessment at 6 - 12 and at 12 - 24 months.

Results

The subjective and objective cure rates were 70 % and 61 %, respectively. Perioperative complications included bleeding, bladder perforation, voiding problems and de novo urgency. Preoperative urgency seemed to improve postoperatively.

Conclusion

Overall there were few complications and the procedure was successful despite a mixed level of surgical experience.

Literatur

Dr. med. A. Kuhn

Zentrum für Urogynäkologie, Frauenklinik Inselspital

3010 Bern

Schweiz

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