Zusammenfassung
Ziel: Erfassung der Akzeptanz und Reaktionen von Radiologen und zur Mammographie zuweisenden
Ärzten (Allgemeinmediziner, Gynäkologen) nach gleichzeitiger Einführung von BIRADSTM und einer Organisation perkutaner Mammabiopsien. Material und Methode: Zur Synchronisation und besseren Verständlichkeit von mammographischen Befunden und
zur Vorgabe klarer Richtlinien bez. der perkutanen Mammabiopsie wurde in einem regional
überschaubaren Bereich das Breast Imaging Reporting and Data System (BIRADSTM ) gekoppelt und mit einer Organisation von perkutanen Mammabiopsien eingeführt. Unter
25 Radiologen und 230 zuweisenden Ärzten wurden mittels Fragebogen die Akzeptanz und
Reaktionen erfasst. Ergebnisse: Für 93 % der 15 antwortenden Radiologen ist BIRADSTM ein sinnvoller Aufwand und für 87 % hat sich die Biopsieorganisation bewährt. Sie
schätzen die Akzeptanz der Zuweiser und Patientinnen in beiden Fällen sehr hoch ein
(80 %). Bis zu 69 % der 52 teilnehmenden Zuweiser haben seit Einführung von BIRADSTM ein besseres Befundverständnis, eine einfachere Dignitätszuordnung von Läsionen und
eine Arbeitserleichterung. Eine präoperative histologische Abklärung halten 94 % der
Zuweiser für sinnvoll. Etwas mehr als die Hälfte profitiert von der Organisation und
die Mehrheit der Patientinnen kommt ihrer Meinung nach gut mit der Biopsieorganisation
zurecht. Zusammenfassung: BIRADSTM trägt zur Vereinheitlichung und Verbesserung von Mammographiebefunden bei. Die Koppelung
von BIRADSTM und einer Organisation perkutaner Mammabiopsien ist zweckmäßig.
Abstract
Purpose: To record the acceptance and reactions of radiologists and physicians who recommend
patients for mammography after simultaneous establishment of BIRADSTM and a registration of the results of percutaneous breast biopsies. Materials and Methods: To improve clarity of mammographic reports and to provide guidance concerning any
necessary percutaneous breast biopsies the Breast Imaging Data And Reporting
System (BIRADSTM ) has been introduced regionally together with a registration of percutaneous breast
biopsies. Using a questionnaire, 25 radiologists and 230 referring physicians were
asked on acceptance and reactions concerning the established system. Results: Of the 15 answering radiologists, 93 % considered BIRADSTM a worthwhile effort and 87 % found the biopsy guidelines to be useful. They regarded
the acceptance of the referring physicians and patients as high (80 %). Up to 69 %
of the 52 participating physicians stated a better understanding of the mammographic
reports, an easier comprehension of the dignity classification of a mammographic lesion
and the feeling of an improvement in their work. Preoperative assessment of histology
was found to be valuable by 94 % of the referring physicians. They believe that more
than half of the patients benefit from the biopsy guidelines and that the majority
of patients accept this approach. Conclusion: BIRADSTM is useful to standardize and improve mammographic reports. It is advantageous to
link BIRADSTM with guidelines for percutaneous breast biopsies.
Schlüsselwörter
BIRADSTM
- Mammabiopsie - Brust - Mamma - Qualitätsmanagement
Keywords
BIRADSTM
- breast biopsy - mammography - quality management
Literatur
1
Illustrated Breast Imaging Reporting And Data System. ACR 3rd ed 1998
2
McLelland R, Hendrick R E, Zinninger M D, Wilcox P A.
The American College of Radiology Mammography Accreditation Program.
AJR.
1991;
157
473-479
3
Pfarl G, Helbich T.
Breast Imaging And Data Reporting System (BIRADS®) - Deutsche Version.
Fortschr Röntgenstr.
2002;
174
921-926
4
Denly H, Pinder S E, Elston C W, Lee A H, Ellis I O.
Preoperative assessment of prognostic factors in breast cancer.
J Clin Pathol.
2001;
54
20-24
5 Smola M G . ACO: Manual der chirurgischen Krebstherapie, Österreichische Ärztezeitung
ÖÄZ-extra 8A. Innsbruck; Wagner'sche Univ.-Druckerei Buchroithnere & Co KG 1999: 175
6 Engstler A . Vorarlberger Krankenhäuser Jahresbericht 2000. Bludesch; D+P Druckerei
GmbH 2000: 12
7 Papanicolaou G, Traut H. Diagnosis of uterine cancer by the vaginal smear. New York;
The Commonwealth Fund 1943
8
Lacquement M A, Mitchell D, Hollingsworth A B.
Positive predictive value of the Breast Imaging Reporting and Data System.
J Am Coll Surg.
1999;
189
34-40
9
Lo J Y, Markey M K, Baker J A, Floyd C E jr.
Cross-institutional evaluation of BI-RADS predictive model for mammographic diagnosis
of breast cancer.
AJR.
2002;
178
457-463
10
D'Orsi C J, Kopans D B.
The American College of Radiology's mammography lexicon: Barking up the only tree.
AJR.
1994;
162
595
11
Heilbrunn K S.
The American College of Radiology's mammography lexicon: Barking up the wrong tree.
AJR.
1994;
162
593-594
12
Berg W A, Campassi C, Langenberg P, Sexton M J.
Breast Imaging Reporting and Data System: Inter- and intraobserver variability in
feature analysis and final assessment.
AJR.
2000;
174
1769-1777
13
Geller B M, Barlow W E, Ballard-Barbash R. et al .
Use of the American College BI-RADS to report on the mammographic evaluation of women
with signs and symptoms of breast disease.
Radiology.
2002;
222
536-542
14
Taplin S H, Ichikawa L E, Kerlikowske K. et al .
Concordance of Breast Imaging and Data System assessment and management recommendations
in screening mammography.
Radiology.
2002;
222
529-535
15
Liberman L, Abramson A F, Squires F B, Glassman J R, Morris E A, Dershaw D D.
The Breast Imaging Reporting and Data System: Positive predictive value of mammographic
features and final assessment categories.
AJR.
1998;
171
35-40
16
Orel S G, Kay N, Reynolds C, Sullivan D C.
BI-RADS categorization as a predictor of malignancy.
Radiology.
1999;
211
845-850
17
Obenauer S, Fischer U, Baum F, Dammert S, Füzesi L, Grabbe E.
Stereotaktische Vakuumstanzbiopsie zur Abklärung von gruppiertem Mikrokalk der Kategorie
BIRADSTM 3.
Fortschr Röntgenstr.
2001;
173
696-701
18
Samardar P, Shaw de Paredes E, Grimes M M, Wilson J D.
Focal asymmetry densities seen at mammography: US and pathologic correlation.
RadioGraphics.
2002;
22
19-33
19
Margolin F R, Leung J W, Jacobs R P, Denny S R.
Percutaneous imaging-guided core breast biopsy: 5 years experience in a community
hospital.
AJR.
2001;
177
559-564
20
Sickles E A.
Management of probably benign breast lesion.
Radiol Clin North Am.
1995;
33
1123-1160
21
Wolverton D E, Sickles E A.
Clinical outcome of doubtful mammographic findings.
AJR.
1996;
167
1041-1045
22
Sickles E A.
Probably benign lesions: when should follow-up be recommended and what is the optimal
follow-up protocol?.
Radiology.
1999;
213
11-14
23
Wedegartner U, Otto U, Buitrago-Telez C, Bremerich J, Oertli D, Torhorst J, Bongartz G.
Perkutane stereotaktische Biopsie nicht palpabler Mammaläsionen mit dem Advanced Breast
Biopsy Instrumentation (ABBI) System: Kritische Evaluation der Indikationsstellung.
Fortschr Röntgenstr.
2001;
173
224-228
24
Fahy B N, Bold R J, Schneider P D, Khatri V, Goodnight J E jr.
Cost-benefit analysis of biopsy methods for suspicious mammographic lesions; discussion
994 - 5.
Arch Surg.
2001;
136
990-994
25
Hergan K, Haid A, Türtscher M, Fleisch M, Oser W.
Advanced breast biopsy instrumentation (ABBI). Erfahrungen und kritische Bemerkungen.
Fortschr Röntgenstr.
2001;
173
893-897
26
Pfarl G, Helbich T H, Riedl C C, Rudas M, Wagner T, Memarsadeghi M, Lomoschitz F.
Stereotaktische Nadelbiopsie der Brust: Diagnosesicherheit verschiedener Biopsie-Systeme
und Nadelkaliber.
Fortschr Röntgenstr.
2002;
174
614-619
27
Jäger H J, Schatz T H, Mehring U M. et al .
Ergebnisse der stereotaktischen Mammabiopsie bei mammographisch suspekten Läsionen.
Fortschr Röntgenstr.
2000;
172
346-353
28
Helbich T, Buchberger W, Rudas M.
Österreichisches Konsensuspapier: stereotaktisch und ultraschallgezielte Vakuumbiopsie
von Brustläsionen.
Mitteilungen der österreichischen Röntgengesellschaft: Fortschr Röntgenstr.
2002;
174
517-522
29
Blamey R, Blichert-Toft M, Cataliotti L, Costa A, Greco M, Holland R, Kaufmann M,
Perry N, Ponti A, Redmond K, Sainsburry R.
The requirements of a specialist breast unit: EUSOMA position paper.
Eur J Cancer.
2000;
36
2288-2293
30
Brenner R J, Sickles E A.
Surveillance mammography and stereotactic core breast biopsy for probably benign lesions:
a cost comparison analysis.
Acad Radiol.
1997;
4
419-425
31
Liberman L.
Percutaneous image-guided core breast biopsy.
Radiol Clin North Am.
2002;
40
483-500
OA Univ.-Doz. Dr. Klaus Hergan
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