Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2003-36676
Levofloxacin versus Ceftriaxon in der Therapie der akuten Cholangitis
ein prospektiv randomisierter VergleichCeftriaxone versus Levofloxacin for Antibiotic Therapy in Patients with Acute Cholangitisa Prospective Randomised TrialPublication History
                     Manuscript received: 5. September 2002
                     
                     Accepted after revision: 4. December 2002
                     
Publication Date:
16 January 2003 (online)

Zusammenfassung
Einleitung: Die Therapie der akuten Cholangitis besteht aus der sofortigen biliären Drainage und einer begleitenden antibiotischen Therapie. Ziel der aktuellen Studie war der prospektiv randomisierte Vergleich der antibiotischen Therapie mit Ceftriaxon oder Levofloxacin. Methode: Patienten mit biliärer Obstruktion und Infektzeichen erhielten randomisiert zusätzlich zu 1,5 g Metronidazol entweder 500 mg Levofloxacin oder 2 g Ceftriaxon pro Tag intravenös verabreicht. Im Rahmen der ERCP wurde Galle aspiriert und mikrobiologisch mittels aerober und anaerober Kulturverfahren untersucht. Die minimale Hemmkonzentration beider Antibiotika wurde bestimmt. Im klinischen Verlauf wurden klinische und laborchemische Entzündungszeichen bis 6 Tage nach ERCP wiederholt bestimmt. Ergebnisse: 60 Patienten mit klinischen Zeichen einer Cholangitis wurden randomisiert (Ratio 1:1). Bei 40 Patienten (66 %) konnte eine biliäre Keimbesiedlung nachgewiesen werden. Die Keime waren signifikant weniger resistent gegenüber Levofloxacin (1 Keim) als Ceftriaxon (8 Keime). Im klinischen Verlauf zeigten sich jedoch keine signifikanten Unterschiede im Therapieerfolg der beiden Antibiotikaregime. Zusammenfassung: Levofloxacin und Ceftriaxon wiesen in der klinischen Wirksamkeit keine signifikanten Unterschiede auf. Wegen seines überlegenen Wirkprofils in der In-vitro-Testung gegenüber Enterokokken und Pseudomonaden kann Levofloxacin als kalkulierte Primärtherapie erwogen werden.
Abstract
Introduction: For the therapy of acute cholangitis complete biliary drainage and antibiotic therapy is needed. The aim of the current study was to compare intravenous therapy of acute cholangitis with Ceftriaxone or Levofloxacin in a prospective and randomized fashion. Methods: Patients with biliary obstruction and clinical signs of infection received in addition to 1,5 g Metronidazole either 500 mg Levofloxacin/die or 2 g Ceftriaxone/die. Early on during ERCP, bile was aspirated via the cannulation catheter and cultured for bacteria under aerob and anaerob conditions. Minimal inhibitory concentrations of the respective antibiotics were determinate for each isolate. The clinical course was followed for at least 6 days with clinical and labarotory data. Results: 60 patients with clinical signs of acute cholangitis were randomised. In 40 patients (66 %) biliary colonization with bacteria could be identified. In all bacterial species Levofloxacin showed significantly lower rates of in-vitro resistance as compared to Ceftriaxone. However, the percentage of patients with a clinical cure or significant improvement was the same in the two groups. Conclusions: The clinical effect of Levofloxacin and Ceftriaxon in patients with acute cholangitis showed no significant differences. Because of improved in-vitro efficiency, a calculated therapy with Levofloxacin might be advantageous.
Schlüsselwörter
Akute Cholangitis - ERCP - antibiotische Therapie - Ceftriaxon - Levofloxacin
Key words
Acute cholangitis - ERCP - antibiotic therapy - ceftriaxone - levofloxacin
Literatur
- 1 
            Kießlich R, Holfelder M, Will D. et al .
            Interventionelle ERCP bei Patienten mit Cholestase: 
            					 Häufigkeit und Antibiotikaresistenz der biliären 
            					 Keimbesiedlung. 
            Z 
            					 Gastroenterol. 
            2001; 
            39 
            985-992 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 2 
            Fu K P, Lafredo S C, Foleno B. et al .
            In vitro and in vivo antimicrobial activities of levofloxacin 
            					 (l-ofloxacin), an optically active ofloxacin. 
            Antimicrob Ag. 
            					 Chemother. 
            1992; 
            36 
            860-866 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 3 
            Wimer S M, Schoonover L, Garrison M. 
            W Levofloxacin: A therapeutic review. 
            Clinical 
            					 Therapy. 
            1996; 
            20 
            1049-1070 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 4 
            Adu A, Armour C. 
            Drug utilisation review (DUR) of the third generation 
            					 cephalosporins. Focus on ceftriaxone, ceftazidime and 
            					 cefotaxime. 
            Drugs. 
            1996; 
            50 
            423-439 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 5 
            Karachlios G N, Nasipoulou D D, Bourlinou P K. et al .
            A Treatment of acute biliary tract infections with ofloxacin: 
            					 a randomized, controlled clinical trial. 
            International Journal of 
            					 Clinical Pharmacological 
            					 Therapy. 
            1996; 
            34 
            555-557 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 6 
            Axon A, Jung M, Kruse A. et al .
            Guidelines on cleaning and disinfection in GI Endoscopy, 
            					 www.esge.com. 1999, ESGE. 
            European Society of gastrointestinal 
            					 endoscopy. 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 7 Methoden zur Empfindlichkeitsprüfung von bakteriellen 
            					 Krankheitserregern gegen Chemotherapeutika. DIN 58940, Teil 
            					 8 - 1, 1999, DIN 58940, Teil 4, Beiblatt 
            					 1 Berlin; Beuth Verlag Deutsches 
            						Institut für Normung e.V. 
            Reference Ris Wihthout Link
- 8 
            Westphal J F, Blicklé J F, Brogard J M. 
            Management of biliary tract infections: potential role of the 
            					 quinolones. 
            J Antimicrob 
            					 Chemother. 
            1991; 
            28 
            486-490 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 9 
            Westphal J F, Brogard J M. 
            Biliary tract infections: a guide to drug 
            					 treatment. 
            Drugs. 
            1999; 
            57 
            81-91 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 10 
            Benz C, Arnold J C, von 
            						  Baum H. et al .
            Serum und Gallekonzentrationen von Levofloxacin nach oraler 
            					 Verabreichung bei Patienten mit Verschlußikterus. 
            Zeitschrift 
            					 für 
            					 Gastroenterologie. 
            2000; 
            38 
            704 
            						[Abstract] 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 11 
            Tanimura H, Ohnishi H, Okamura T. et al .
            Chemotherapy of biliary tract infections. Excretion into bile 
            					 and gallbladder tissue levels of levofloxacin and its clinical effect in 
            					 biliary tract infections. 
            Jpn J 
            					 Antibiot. 
            1992; 
            45 
            557-568 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 12 
            Hukagawa H, Noga K. 
            A study on the concentrations of levofloxacin in the 
            					 gallbladder tissue and bile of patients. 
            Jpn J 
            					 Antibiot. 
            1992; 
            45 
            253-257 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 13 
            Sung J J, Lyon D J, Suen R. et al .
            Intravenous ciprofloxacin as treatment for patients with 
            					 acute suppurative cholangitis: a randomized, controlled clinical 
            					 trial. 
            Journal of Antimicrobial 
            					 Chemotherapy. 
            1995; 
            35 
            855-864 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 14 
            Karachlios G N, Zografos G, Patrikakos V. et al .
            Biliary tract infections treated with 
            					 ciprofloxacin. 
            Infection. 
            1993; 
            21 
            262-264 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 15 
            Thompson J E, Bennion R S, Pitt H A. 
            An analysis of infectious failures in acute 
            					 cholangitis. 
            HPB 
            					 Surg. 
            1994; 
            8 
            139-144 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 16 
            Leung J W, Chung S C, Sung J J. et al .
            Urgent endoscopic drainage for acute suppurative 
            					 cholangitis. 
            Lancet. 
            1989; 
            1 
            307-309 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 17 
            Leung J W, Cotton P B. 
            Endoscopic nasobiliary catheter drainage in biliary and 
            					 pancreatic disease. 
            American Journal of 
            					 Gastroenterology. 
            1991; 
            86 
            389-394 
            
            Reference Ris Wihthout Link
Dr. med. R. Kießlich
         I. Med. Klinik und Poliklinik, Johannes Gutenberg Universität 
         			 Mainz
         
         Langenbeckstr. 1
         
         55101 Mainz
         
         Fax: 06131-175552
         
         Email: Kiesslic@mail.uni-mainz.de
         
         
 
     
      
    