Zusammenfassung
Ziel: Evaluation der Aussagekraft verschiedener CT-Vermessungsmethoden des Patellofemoralgelenkes
nach arthroskopischer Stabilisierung bei Patellaluxation. Material und Methode: Axiale CT-Vermessung des Patellofemoralgelenkes bei 18 Patienten nach arthroskopischer
medialer patellofemoraler Naht ohne oder mit postoperativer Rezidivluxation unter
Verwendung sämtlicher in der Literatur bei entspanntem M. quadriceps empfohlenen Messmethoden
in 4 Knieflexionsstufen (15 °, 30 °, 45 °, 60 °). Ergebnisse: Postoperativ zeigten nur der laterale Patellofemoralwinkel bei 15 ° und 30 ° und
der Kongruenzwinkel bei 15 ° Flexion signifikante Unterschiede hinsichtlich der außerhalb
des Normbereichs liegenden Fallzahl zwischen den nie luxierten und den postoperativ
nicht reluxierten Patellae. Beide Gruppen unterschieden sich auch hinsichtlich ihrer
Mittelwerte nicht signifikant. Außer bei der Patellalateralverschiebung nivellierten
sich mit zunehmender Flexion die Unterschiede zwischen Normal- und Luxationsgruppen
fast vollständig, Unterschiede zwischen Normal- und Reluxationsgruppe bei jedem Flexionsgrad
zeigten nur der laterale Patellofemoralwinkel, der Patellaneigungswinkel und die Patellalateralverschiebung.
Eine zunehmende Flexion (> 30 ° und besonders bei 60 °) führt die meisten Messwerte
zurück in den Normbereich. Schlussfolgerungen: Bei der CT-Vermessung des Patellofemoralgelenkes nach Stabilisierungsoperation erscheinen
der laterale Patellofemoralwinkel und der Kongruenzwinkel am nützlichsten. Die Messungen
sollten in mehreren Flexionsgraden durchgeführt werden.
Abstract
Purpose: To evaluate the diagnostic impact of different CT-based measurements to analyze the
patellofemoral alignment after arthroscopic reconstruction in patients with patella
dislocation. Materials and Methods: In 18 patients with dislocation of the patella, CT of the patellofemoral joint was
performed after arthroscopic reconstruction. Various methods recommended in the literature
were used to analyze the structure and the alignment of the patellofemoral joint with
a relaxed quadriceps muscle. Axial CT scans were taken in four different knee flexion
angles (15 °, 30 °, 45 °, 60 °). Results: After arthroscopic stabilization in patients with patella dislocation, only the lateral
patellofemoral angle (15 ° and 30 ° knee flexion) and the congruence angle (15 ° knee
flexion) showed significant differences between the CT-measurements in the normal
and the operated group. The differences of the remaining mean values were not significant
due to a high standard deviation. With increasing flexion of the knee, the differences
between the normal and the dislocation group almost disappeared. Only the lateral
patellofemoral angle, the patella tilt and the lateral patella shift revealed differences
between the normal and the group with recurrent dislocation in every degree of knee
flexion. With increasing knee flexion above 30 ° and especially at 60 °, the majority
of the measured values returned to the normal range. Conclusions: For CT-measurements of the patellofemoral joint after arthroscopic stabilization,
the patellofemoral angle and the congruence angle seemed to be most useful. The measurements
of the patellofemoral joint should be taken in various degrees of knee flexion.
Key words
Patellofemoral joint - patella dislocation - arthroscopic stabilization - computed
tomography
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PD Dr. med. Ralf-Jürgen Schröder
Klinik für Strahlenheilkunde, Charité, Campus Virchow-Klinikum, Humboldt-Universität
Berlin
Augustenburger Platz 1
13353 Berlin
Phone: + 49-30-45057002
Fax: + 49-30-45057901
Email: ralf.schroeder@charite.de