Z Orthop Ihre Grenzgeb 2003; 141(2): 135-142
DOI: 10.1055/s-2003-38656
Bildgebende Diagnostik
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Wert der peripheren quantitativen Computertomographie (pQCT) in der Osteoporosediagnostik

The Value of Peripheral Quantitative Computed Tomography (pQCT) in the Diagnosis of OsteoporosisC.  Niedhart1 , K.  Braun1 , N.  Graf Stenbock-Fermor1 , F.  Bours1 , P.  Schneider2 , K.  W.  Zilkens1 , F.  U.  Niethard1
  • 1Orthopädische Universitätsklinik der RWTH Aachen
  • 2Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin der Universität Würzburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 April 2003 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Ziel der Arbeit war es, den Wert der peripheren quantitativen Computertomographie (pQCT) am Radius bei der Diskriminierung zwischen knochengesunden Patientinnen und Patientinnen mit osteoporotischen Frakturen und zur Frakturvorhersage zu überprüfen. Methoden: Mit einem pQCT-Gerät (Stratec XCT900) wurde die Knochendichte am distalen Radius von Patientinnen (Alter: 67 ± 12 Jahre) mit erlittenen Radiusfrakturen (57), Wirbelkörperfrakturen (87) oder Schenkelhalsfrakturen (21) sowie von 265 altersentsprechenden gesunden Patientinnen bestimmt und in Regressionsanalysen untersucht. Messungen vor und nach Fraktur wurden separat analysiert. Ergebnisse: Zwischen Patientinnen mit und ohne Frakturen gelang über die trabekuläre Knochendichte (TBD) eine signifikant bessere Differenzierung (Bestimmtheitsmaß r2 radius = 0,531, r2 wirbel = 0,528, r2 femur = 0,711, p < 0,001) als über die Gesamtknochendichte (BD, r2 radius = 0,468, r2 wirbel = 0,495, r2 femur = 0,605, p < 0,001). Während sowohl in der Radius- als auch in der Wirbelkörpergruppe über die TBD bei Messung nach Fraktur eine signifikant bessere Differenzierung zwischen Kontroll- und Frakturgruppe als bei Messung vor Fraktur möglich war, erwies sich die TBD in der Schenkelhalsgruppe als unabhängig vom Messzeitpunkt. Schenkelhalsfrakturen konnten vorausgesagt werden. Mit abnehmender TBD stieg das relative Frakturrisiko in den linearen Bereichen der Risikokurven mit Koeffizienten von mradius = 0,017, mwirbel = 0,013 und mfemur = 0,027. Schlussfolgerung: Die selektive Bestimmung der TBD am Unterarm scheint die frühzeitige Aufdeckung eines Knochendichteverlustes und die Abschätzung des Frakturrisikos auch Messort-fern zu ermöglichen.

Abstract

Aim: To evaluate the accuracy of distal radial pQCT in discriminating between osteoporotic fracture and non fracture cases and its efficiency to predict fractures. Methods: Densitometric data determined with an XCT 900 Stratec pQCT device at the distal radius of women who had suffered distal radius (57), spinal (87) or femoral neck fractures (21) before or after measurement were compared with densitometric datas of age-matched healthy women (265) and were analyzed in regression tests. Women whose fractures occurred before measuring were selectively analyzed. Results: More significant differences between fracture and non fracture groups were obtained by trabecular bone density (TBD) (r2 radius = 0.531, r2 spine = 0.528, r2 femur = 0.711, p < 0.001) than by total bone density (BD) (r2 radius = 0.468, r2 spine = 0.495, r2 femur = 0.605, p < 0.001). In the radius and spine group TBD data determined before fracture showed less significant differences than those determined afterwards, whereas in the femur group TBD data were almost equal. All femur fractures could be predicted. As TBD decreased, the relative risk of fracture increased by gradients of mradius = 0.017, mspine = 0.013, and mfemur = 0.027 in the linear regions of the risk curves. Conclusion: Selective measuring of TBD at the distal radius enables one to detect bone loss at an early stage and to estimate the risk of future fractures not only at the point of measurement.

Literatur

  • 1 Neassen T, Persson I, Adami H O. Hormone replacement therapy and the risk for first hip fracture: a prospective, population based cohort study.  Ann Intern Med. 1990;  103 1395
  • 2 Pfeiffer M, Wittenberg R, Würtz R, Minne H W. Schenkelhalsfrakturen in Deutschland. Prävention, Therapie, Inzidenz und sozioökonomische Bedeutung.  Dt Ärztebl. 2001;  98 A1751-1757
  • 3 Cummings S R, Black D M, Nevitt M C, Browner W, Cauley J, Ensrud K, Genant H K, Palermo L, Scott J, Vogt T M. Bone density at various sites for prediction of hip fractures.  Lancet. 1993;  341 72-75
  • 4 Huang C, Ross P D, Wasnich R D. Short-term and long-term fracture prediction by bone mass measurements: A prospective study.  J Bone Min Res. 1998;  13 107-113
  • 5 Ross P D. A critical review of bone mass and the rsik of fractures in osteoporosis.  Calcif Tissue Int. 1990;  46 146-161
  • 6 Schneider P, Börner W, Rendl J, Eilles C, Schlißke K, Scheubeck M. Stellenwert zweier unterschiedlicher Knochendichtemessmethoden zur Bestimmung des Mineralgehaltes am peripheren und axialen Skelett.  Z Orthop. 1992;  130 16-21
  • 7 Glüer C C. Knochendensitometrie bei Osteoporose. In: Weiske, R., Lingg, G., Glüer, C.C. (Hrsg.) Osteoporose. Atlas der radiologischen Diagnostik und Differentialdiagnose. G. Fischer Verlag 1998: 209
  • 8 Rügsegger P, Elsasser U, Anliker M, Gnehm H, Kind H, Prader A. Quantification of bone mineralization using computed tomography.  Radiology. 1976;  121 93-97
  • 9 Schneider P, Börner W. The impact of degenerative spinal changes on the correlation of peripheral and axial bone density.  Nuklearmedizin. 1994;  33 138-143
  • 10 Schneider P, Börner W. Prediction of vertebral crush fractures in postmenopausal women with peripheral QCT in comparison to DEXA of the spine.  Osteoporosis Int. 1991;  1 210
  • 11 Augat P, Reeb H, Claes L E. Prediction of fracture load at different skeletal sites by geometric properties of the cortical shell.  J Bone Min Res. 1996;  11 1356-1363
  • 12 Louis O, Boulpaep F, Willnecker J, van den Winkel P, Osteaux M. Cortical mineral content of the radius assessed by peripheral QCT predicts compressive strength on biomechanical testing.  Bone. 1995;  16 375-379
  • 13 Schneider P, Tysarcyk-Niemeyer G, Schießl H, Fuchs O, Börner W, Reiners C. Quantitative Computertomographie zur Ermittlung der mechanischen Knochenstabilität am Beispiel von Patienten mit Radiusfraktur im Vergleich zu Gesunden.  Biomed Technik. 1995;  40 115-116
  • 14 Schneider P, Reiners C, Cointry G R, Capozza R F, Ferretti J L. Bone quality parameters of the distal radius as assessed by pQCT in normal and fractured women.  Osteoporosis Int. 2001;  12 639-646
  • 15 Gatti D, Rossini M, Zamberlan N. Effects of aging on trabecular and compact bone components of proximal and ultradistal radius.  Osteoporos Int. 1996;  6 355-360
  • 16 Lettgen B, Rasche P, Reiners C. Knochenmineralgehalt bei Kindern und Jugendlichen mit Hyperkalziurie.  Monatsschr Kinderheilkd. 1995;  143 46-49
  • 17 Münchow M, Kruse H P. Densitometrische Untersuchungen zum Verhalten von Kortikalis und Spongiosa bei primärer und sekundärer Osteoporose.  Osteologie. 1995;  4 21-26
  • 18 Schneider P, Krane V, Reiners C. Bestimmungen der Knochenmasse bei Patienten mit nephrologischen Erkrankungen.  Der Nuklearmediziner. 1996;  5 387-392
  • 19 Martin J C, Reid D M. Radial bone mineral density and estimated rates of change in normal scottish women: Assessment by peripheral quantitative computed tomography.  Calcif Tissue Int. 1999;  64 126-132
  • 20 Butz S, Wüster C, Scheidt-Naeve C, Götz M, Ziegler R. Forearm BMD as measured by peripheral quantitative computed tomography (pQCT) in a German reference population.  Osteoporosis Int. 1994;  4 179-184
  • 21 Boonen S, Cheng X, Nicholson P HF, Verbeke G, Broos P, Dequeker J. The accuracy of peripheral skeletal assessment at the radius in estimating femoral bone density as measured by dual-energy X-ray absorptiometry: a comparative study of single-photon absorptiometry and computed tomography.  J Int Med. 1997;  242 323-328
  • 22 Fuji Y, Chikawa T, Nakamura T. Comparison of trabecular bone density at vertebral and radial sites using quantitative computed tomography.  Osteoporos Int. 1996;  6 486-490
  • 23 Akesson K, Gardsell P, Sernbo I. Earlier wrist fracture: A confounding factor in distal forearm bone screening.  Osteoporos Int. 1992;  2 201-204
  • 24 Crespo R, Revilla M, Crespo E. Complementary medical treatment for Colles' fracture: A comparative, randomized, longitudinal study.  Calcif Tissue Int. 1997;  60 567-570

Dr. med. Christopher Niedhart

Orthopädische Universitätsklinik der RWTH Aachen

Pauwelsstraße 30

52074 Aachen

Phone: 0241-8089410

Fax: 0241-8082453

Email: cniedhart@orthopaedie-aachen.de

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