Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2003; 38(5): 349-358
DOI: 10.1055/s-2003-38920
Originalie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Evaluierung eines etablierten Universitätslehrganges für Krankenhausmanagement durch telefonische Befragung ehemaliger Teilnehmer

Evaluation of an Established Course of Hospital Management Through Structured Telephone Survey of Former ParticipantsI.  H.  Lorenz1 , H.  M.  Schubert2 , P.  Lirk1 , P.  L.  Moser3 , M.  Hohlrieder1 , C.  Schlimp1 , J.  M.  Hackl1 , C.  Kolbitsch1
  • 1Universitätsklinik für Anästhesie und Allgemeine Intensivmedizin
  • 2Universitätsklinik für Unfallchirurgie
  • 3Institut für Pathologische Anatomie, University of Innsbruck, Austria, Anichstr. 35, A-6020 Innsbruck
Part of the data was presented at the Universitätslehrgang für Gesundheits- und Krankenhausmanagement 2001/2002; Innsbruck, Austria
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 April 2003 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie: Die erfolgreiche Teilnahme an Lehrgängen für Gesundheits- und Krankenhausmanagement wird zunehmend zu einer conditio sine qua non für Bewerber um medizinische Führungspositionen. Ziel dieser Studie war es daher, den zwei-semestrigen Universitätslehrgang für Gesundheits- und Krankenhausmanagement der Universität Innsbruck, der seit 1994 angeboten wird, zu evaluieren. Methodik: Mittels strukturiertem Telefoninterview wurden die ehemaligen Teilnehmer (n = 184) bezüglich Zeitaufwand, Kosten-zu-Nutzen-Verhältnis, Qualität des Lehrganges sowie Umsetzbarkeit der Inhalte befragt. Ergebnisse: Die in dieser Studie evaluierten Universitätslehrgänge (n = 7) für Gesundheits- und Krankenhausmanagement der Universität Innsbruck lagen sowohl in Hinblick auf die Gesamtqualität, dem Kosten-zu-Nutzen-Verhältnis und die praktische Umsetzbarkeit der Inhalte in der oberen Hälfte (Beurteilung 2 bis 3) der zugrunde gelegten 5-teilgen Bewertungsskala (1 = „sehr gut”; 5 = „nicht genügend”). Karrierewirksam wurden die Lehrgänge nur bei ca. 25 % der Befragten. Die relativ hohen Kurskosten werden zum Teil vom lokalen Krankenhausträgers mitgetragen, was gleichzeitig aber eine gewisse Selektion der Lehrgangsteilnehmer bewirkt. Die Teilnahme am Lehrgang wurde zum überwiegenden Teil durch Dienstfreistellungen (ca. 75 %) und zum geringeren Teil durch Urlaub (ca. 20 %) oder Zeitausgleich (ca. 5 %) ermöglicht. Gesamtabwesenheit vom Lehrgang (3,18 ± 3,41 d) war berufsbedingt zu 75 %, krankheitsbedingt zu 6 % und sonstiges zu 19 %. Insgesamt waren Fehltage umso häufiger je größer die Gesamtmitarbeiteranzahl an einer Dienststelle bzw. Klinik war. Schlussfolgerung: Die Lehrgänge werden insgesamt als wichtige und empfehlenswerte Bereicherung v. a. in den Bereichen Kommunikation, Organisation, Zeitmanagement und Kostenbewusstsein erlebt. Eine zeitliche Straffung (d. h. mehr Inhalte in weniger Zeit), eine noch stärkere Praxisorientierung und eine Schwerpunktverlagerung von überwiegend lokalen hin zu mehr internationalen Referenten wären wichtige Maßnahmen im Sinne einer laufenden Qualitätsverbesserung. Der im Rahmen dieser Arbeit evaluierte etablierte Universitätslehrganges für Gesundheits- und Krankenhausmanagement der Universität Innsbruck ist aufgrund der nachgewiesenen Qualität sicher ein ernst zunehmendes Angebot auf einem noch am Anfang stehendem Markt, mit dem sich Bewerber um medizinische Führungspositionen zunehmend auseinandersetzen müssen.

Abstract

Aim of the Study: Participation in courses for health and hospital management is increasingly becoming a conditio sine qua non for candidates for executive positions in the health professions. The aim of this study was thus to evaluate the two-semester university course for health and hospital management offered by the University of Innsbruck since 1994. Methods: A structured telephone survey was conducted to poll the participants (n = 184) of previous courses concerning time invested, cost-benefit ratio, quality of the course as well as implementation of course content. Results: The university courses (n = 7) for health and hospital management of the University of Innsbruck evaluated in this study were rated in the upper half of the of the five-part scale (scores 2 to 3) for overall quality, cost-benefit ratio and implementation of course content. Only approx. 25 % of the course participants reported that the course had a positive influence on their career. The relatively high course fee was borne in part by the local hospital operator, a fact that had a certain influence on the selection of course participants. Participation in the course was largely made possible by exemptions from job duties (approx. 75 %) and to a lesser extent by vacation time (approx. 20 %) or time off for overtime (approx. 5 %). Of total absences from the course (3,18 ± 3,41 d) 75 % was for job-related reasons, 6 % for illness and 19 % for other reasons. Overall, participants were absent more often, the larger the number of personnel in their department or clinic. Conclusion: All in all, the courses were considered important and recommendable, particularly with regard to communication, organization, time management and cost awareness. Streamlining (i. e. more content in less time), stronger practical orientation and a switch from mainly local to more international speakers would be important steps toward improving course quality. Thanks to its demonstrated quality, it can be said that the university course for health and hospital management held by the University of Innsbruck and evaluated in this study is certainly a worthwhile course offered in a still emerging market, namely one that will come under increasing pressure from the candidates for executive positions in the health professions to provide what is best for their careers and the health services industry in general.

Literaturverzeichnis

  • 1 Dillmann D A, Gallegos J G, Frey J H. Mail and telephone surveys. The Total Design Method. New York; John Wiley and Sons 1978
  • 2 Fenig S, Levav I, Kohn R, Yelin N. Telephone vs face-to-face interviewing in a community psychiatric survey.  Am J Public Health. 1993;  83 896-898
  • 3 Fischer R, Meyer N, Weitkunat R, Crispin A, Schotten K, Uberla K. [Population-based health monitoring via computer-assisted telephone interviews in Bavaria].  Gesundheitswesen. 2001;  63 (Suppl 2) S123-129
  • 4 Meyer N, Fischer R, Weitkunat R, Crispin A, Schotten K, Bellach B M. et al . [Evalutation of health monitoring in Bavaria by computer-assisted telephone interviews (CATI) in comparison to the German National Health Examination Survey conducted in 1998 by the Robert Koch Institute].  Gesundheitswesen. 2002;  64 329-336
  • 5 Siemiatycki J. A comparison of mail, telephone, and home interview strategies for household health surveys.  Am J Public Health. 1979;  69 238-245
  • 6 Hochstim J R. A critical comparison of three strategies of collecting data from households.  J Am Stat Assoc. 1967;  62 976-989
  • 7 Lucas W A, Adams W C. An assessment of telephone survey methods. Santa Monica (CA); Rand Corporation 1977
  • 8 Groves R M, Kahn R L. Surveys by telephone: A national comparison with personal interviews. London; Academic Press 1979
  • 9 Tuchfarber A J, Klecka W R. Random digit dialing: Lowering the costs of victimization surveys. Washington (DC); Police Foundation 1976
  • 10 Coombs L, Freedman R. Use of telephone interviews in a longitudinal fertility study.  Public Opinion Quarterly. 1964;  28 112-117
  • 11 Barriball L K, Christain S L, While A E, Bergen A. The telephone survey method: a discussion paper.  Journal of Advanced Nursing. 1996;  24 115-121
  • 12 Mandal A, Eaden J, Mayberry M K, Mayberry J F. Questionnaire surveys in medical research.  Journal of Evaluation in Clinical Practice. 2000;  6 395-403
  • 13 Dicker R, Gilbert J. The role of the telephone in educational research.  British Educational Research Journal. 1988;  14 65-72
  • 14 Barath A, Cannell C F. Effects of interviewer’s voice intonation.  Public Opinion Quarterly. 1976;  Fall 370-373
  • 15 Cotter P R, Cohen J, Coulter P B. Race of interviewer effects on telephone surveys.  Public Opinion Quarterly. 1982;  Summer 278-293
  • 16 Tucker C. Interviewer effects in telephone surveys.  Public Opinion Quarterly. 1983;  Spring 84-95
  • 17 Wilson V, Edwards L. Telephone interview in educational settings. Edinburgh; Scottish Council for Research in Education 2001
  • 18 Weeks M F, Kulka R A, Lessler J T, Whitmore R W. Personal versus telephone surveys for collecting household health data at the local level.  Am J Public Health. 1983;  73 1389-1394

I. H. Lorenz, M. D. 

Department of Anaesthesia and Intensive Care Medicine, University of Innsbruck

Anichstraße 35

A-6020 Innsbruck, Austria

Email: ingo.lorenz@uibk.ac.at

    >