Aktuelle Dermatologie 2003; 29(7): 271-276
DOI: 10.1055/s-2003-41299
Übersicht
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Praktisches Vorgehen bei der Fettunterspritzung

Practical Aspects in LipoaugmentationW.  Schmeller1 , I.  Meier-Vollrath1
  • 1Hanse-Klinik, Fachklinik für Liposuktion und operativ-ästhetische Dermatologie
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 August 2003 (online)

Zusammenfassung

Mit der Fettunterspritzung lassen sich Volumendefekte nach Lipoatrophien, Lipodystrophien, Narben oder Bindegewebserkrankungen auffüllen. In den meisten Fällen wird das Verfahren zur Glättung altersbedingter Falten im Gesicht eingesetzt. Eigenfett kann apparativ über eine Vakuumpumpe im Rahmen einer Reduktionsliposuktion oder manuell mittels Spritze ausschließlich für die Fettinjektion gewonnen werden. Die Aufbereitung lässt sich in Form einer offenen oder geschlossenen Methode durchführen. Die Fettinjektion erfolgt unmittelbar nach der Gewinnung und kann bei Bedarf mehrfach in etwa vierteljährlichen Abständen wiederholt werden. Das Material lässt sich bei minus 28 °C über einen Zeitraum von zwei Jahren lagern. Das Verfahren ist risikoarm und führt zu guten kosmetischen Ergebnissen.

Abstract

By autologous fat transfer volume defects following lipoatrophy, lipodystrophy, scars or soft tissue skin diseases can be filled. In most cases the method is used for elimination of facial rhytids. Lipoaspiration is performed by vacuum machine during reduction liposuction or by syringe technique for lipofilling alone. Preparation of harvested fat can be performed as an open or closed method. Lipoinjection may be performed immediately after fat preparation and can be repeated in 3 months intervals. The material can be stored at minus 28 °C over a period of 2 years. The method is safe and yields good cosmetic results.

Literatur

  • 1 Fournier P F. Microlipoextraction and microlipoinjection.  Rev Chir Esthet Lang Franc. 1985;  10 36-40
  • 2 Illouz Y G. The fat cell graft. A new technique to fill depressions.  Plast Reconstr Surg. 1986;  78 78-122
  • 3 Coleman S R. Facial recontouring with lipostructure.  Clin Plast Surg. 1997;  24 347-367
  • 4 Sattler G, Sommer B. Liporecycling.  MÄC. 2001;  2 36-40
  • 5 Sommer B, Sattler G. Current concepts of fat graft survival: Histology of aspirated adipose tissue and review of the literature.  Dermatol Surg. 2000;  26 1159-1166
  • 6 Coleman S R. Structural lipoaugmentation. In: Narins RS (ed) Safe Liposuction and Fat Transfer. New York, Basel; Marcel Dekker 2003: 409-423
  • 7 Cortese A, Savastano G, Felicetta L. Free fat transplantation for facial tissue augmentation.  J Oral Maxillofac Surg. 2000;  58 164-169
  • 8 Drake L A, Dinehart S C, Framer E R, Goltz R W, Graham G F, Hordinsky M K, Lewis C W, Pariser D M, Whitaker D C, Butler B, Lowery B J. Guidelines of care for soft tissue augmentation: Fat transplantation.  J Am Acad Dermatol. 1996;  34 690-694
  • 9 Fulton J E, Rahimi A D, Helton P, Watson T, Dahlberg K. Lip rejuvenation.  Dermatol Surg. 2000;  26 470-474
  • 10 Fournier P F. Syringe fat transfer. In: Baran R, Maibach HI (eds) Textbook of Cosmetic Dermatology. 2nd edition. Malden, Winnipeg, Sao Paulo; Blackwell Science Inc 1998: 569-584
  • 11 Fournier P F. Fat grafting: My technique.  Dermatol Surg. 2000;  26 1117-1128
  • 12 Butterwick K J. Lipoaugmentation for aging hands: A comparison of the longevity and aesthetic results of centrifuged versus noncentrifuged fat.  Dermatol Surg. 2002;  28 987-991
  • 13 Shiffman M A, Mirrafati S. Fat transfer techniques: the effect of harvest and transfer methods on adipocyte viability and review of the literature.  Dermatol Surg. 2001;  27 819-826
  • 14 Kaminer M S, Omura N E. Autologous fat transplantation.  Arch Dermatol. 2001;  137 812-814
  • 15 Markey A C, Glogau R G. Autologous fat grafting: Comparison of techniques.  Dermatol Surg. 2000;  26 1135-1139
  • 16 Wiest L, Fratila A. Kosmetische Dermatologie. Lipofilling. In: Plettenberg A, Meigel WN, Moll I (Hrsg) Dermatologie an der Schwelle zum neuen Jahrtausend. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 2000: 647-651
  • 17 Eremia S, Newman N. Long-term follow-up after autologous fat grafting: Analysis of results from 116 patients followed at least 12 months after receiving the last of a minimum of two treatments.  Dermatol Surg. 2000;  26 1150-1158
  • 18 Hanke C W. Fat transplantation: Indications, techniques, results.  Dermatol Surg. 2000;  26 1106
  • 19 Lidagoster M I, Cinelli P B, Levee E M, Sian C S. Comparison of autologous fat transfer in fresh, refrigerated, and frozen specimens: an animal model.  Ann Plast Surg. 2000;  44 512-515
  • 20 von Heimburg D, Pallua N. Two-year histological outcome of facial filling.  Ann Plast Surg. 2001;  46 644-646
  • 21 de Pedroza L V. Fat transplantation to the buttocks and legs for aesthetic enhancement or correction of deformities: Long-term results of large volumes of fat transplant.  Dermatol Surg. 2000;  26 1145-1149
  • 22 Sattler G. Lipoaugmentation bei dermatologischen Indikationen. Vortrag bei der 41. Tagung der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft vom 1. - 5. 5. 2001 in Berlin. Publiziert auf Diskette der DDG, 2001. 
  • 23 Shiffman M A. Complications of fat augmentation. In: Shiffman MA (ed) Autologous Fat Transplantation. New York, Basel; Marcel Dekker 2001: 53-54
  • 24 Teimourian B. Blindness following fat injections (Letter).  Plast Reconstr Surg. 1988;  82 361
  • 25 Lenzen C. Leitlinien der DGÄC. Faltenunterspritzung im Gesicht.  MÄC. 2002;  2 44-46

Prof. Dr. med. W. Schmeller

Hanse-Klinik · Fachklinik für Liposuktion und operativ-ästhetische Dermatologie ·

St.-Jürgen-Ring 66 · 23564 Lübeck

Email: info@hanse-klinik.com

    >