Z Gastroenterol 2003; 41(9): 917-920
DOI: 10.1055/s-2003-41826
Kasuistik
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Persistently Altered Visceral Perception after Resection of an Esophageal Granular Cell Myoblastoma: A Therapeutic Concept Revisited

Anhaltende Störung der viszeralen Perzeption trotz Resektion: Ist die chirurgische Therapie von ösophagealen Granularzelltumoren ohne Alternative?A. Canbay 1 , R. K. Gieseler 2 , P. Hoffmann 1 , G. Holtmann 1 , M. Rünzi 1, 3
  • 1Department of Medicine, Division of Gastroenterology and Hepatology (Head: G. Gerken, M.D.), Essen University Clinic, Germany
  • 2LTBH Medical Research Institute (Medical Director: M. J. Scolaro, M.D.), Beverly Hills, CA, USA
  • 3Department of Medicine, Division of Gastroenterology and Metabolism (Head: M. Rünzi, M.D.), Kliniken Essen Süd, Germany
Further Information

Publication History

Manuscript received: 12. November 2002

Accepted after revision: 31. March 2003

Publication Date:
17 September 2003 (online)

Abstract

Granular cell tumors (GCTs) are rare and usually benign gastrointestinal tumors. Their most frequent symptoms are dysphagia and epigastric or retrosternal discomfort. We here report a case of esophageal GCT with continued symptoms of retrosternal discomfort, postprandial feeling of fullness, and early satiety despite complete thoracoscopic resection of the tumor. In contrast, all functional tests were in the normal range. We thus suggest that, due to their neuroectodermal origin, GCTs may affect neuronal alterations leading to a persistently disturbed visceral mechanosensory perception. Consequently, this case also cautions the therapeutic concept to solely relieve GCT symptoms by resection if the tumor is less than 20 mm in diameter.

Zusammenfassung

Granularzelltumoren (GCTs) gehören zu den seltenen, meistens gutartigen Tumoren des Gastrointestinaltraktes. Zu ihren häufigsten Symptomen zählen Dysphagie sowie epigastrische und retrosternale Schmerzen. Wir berichten von einer Patientin, die auch nach thorakoskopischer GCT-Entfernung über dieselbe anhaltende Symptomatik klagte. Demgegenüber lagen die Ergebnisse aller morphologischen Untersuchungen im Normbereich. Dies lässt vermuten, dass GCTs aufgrund ihres neuroektodermalen Ursprungs zu neuronalen Alterationen und damit einer nachhaltig gestörten viszeralen mechanosensorischen Perzeption führen können. Damit stellt der vorliegende Fall gleichzeitig das therapeutische Konzept einer GCT-Resektion zur alleinigen Herstellung von Beschwerdefreiheit infrage, wenn der Durchmesser des Tumors weniger als 20 mm betragt.

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M. Rünzi M.D.

Department of Medicine, Division of Gastroenterology and Metabolism, Kliniken Essen Süd

Propsteistraße 2

45239 Essen, Germany

Email: m.ruenzi.gastro@kliniken-essen-sued.de

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