Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2003-42136
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Therapieplanung und Erfolgskontrolle der autologen Lymphgefäß-Transplantation mittels nuklearmedizinischer Lymphabflussszintigraphie
Planning and Monitoring of Autologous Lymph Vessel Transplantation by Means of Nuclear Medicine LymphoscintigraphyPublication History
Eingang des Manuskriptes: 19. Februar 2003
Angenommen: 19. Februar 2003
Publication Date:
10 September 2003 (online)
Zusammenfassung
Die autologe Lymphgefäßtransplantation führt bei bestehendem Lymphödem zu einer signifikanten Verbesserung der Lymphabflussverhältnisse. Die vorliegende Studie untersucht, ob die Lymphszintigraphie geeignet ist, die persistierende Funktion autologer Lymphgefäßtransplantate und damit den Erfolg dieser Operationsmethode zu dokumentieren.
Untersucht wurden 20 Patienten; Anlass für die Transplantation waren ein primäres (n = 4) oder ein sekundäres Lymphödem (n = 16). Dynamische Abflussszintigraphien mit semiquantitativer Beurteilung des Lymphtransportes erfolgten als Ausgangsuntersuchung vor Transplantation und anschließend jährlich bis zu einem Zeitraum von sieben Jahren.
Bei 17/20 Patienten (Transplantationssitus: obere Extremität n = 12, untere Extremität n = 8) konnte postoperativ eine persistierende Verbesserung des Lymphtransportes im Vergleich zur präoperativen Situation an einem signifikanten Abfall der Transportindices dokumentiert werden. Bei 5/20 gelang zusätzlich die direkte szintigraphische Darstellung der Lymphgefäßtransplantate; bei diesen konnte postoperativ ein signifikant höherer Abfall der Transportindices im Vergleich zu Patienten ohne szintigraphisch darstellbares Transplantat beobachtet werden. 3/20 Patienten zeigten keine Besserung im Vergleich zur Ausgangssituation.
Die Lymphszintigraphie erwies sich vor und nach autologer Lymphgefäßtransplantation als einfache, nicht invasive Untersuchungsmethode zur objektiven Beurteilung des Therapieerfolges im Langzeitverlauf. Eine szintigraphisch direkte Darstellung des autologen Lymphgefäßtransplantats scheint einen prognostisch günstigen Faktor bezüglich der postoperativen Lymphdrainage darzustellen.
Abstract
Autologous lymph vessel transplantation significantly improves the lymph drainage in patients with primary and secondary lymphedema. The aim of the present study was to prove whether scintigraphic long-term follow-up could demonstrate the function of autologous lymph vessels and the persisting success of this microsurgical technique respectively.
In this study, visual and semiquantitative lymphoscintigraphy was used to prove the function of lymphatic vessel grafts in 20 patients comparing a preoperative baseline study with postoperative follow-up investigations once a year for a period of seven years. The reason for microsurgical lymph vessel transplantation was a primary (n = 4) or a secondary (n = 16) lymphedema. In 12 cases the transplantation site was at the upper extremity, in eight cases at the lower limb.
In 17/20 patients lymphatic function significantly improved after autologous lymph vessel transplantation compared to the preoperative findings, as verified by visual improvement of lymph drainage and decrease of a numeric transport index. In 5/20 cases the vessel graft could be visualized directly. In these patients with scintigraphic visualization of the vessel graft, the transport index decreased to a significantly greater extent compared to the preoperative baseline study. 3/20 patients did not benefit from microsurgical treatment.
Lymphoscintigraphy has shown to be an easy, reliable and readily available technique to assess lymphatic function on the long run. Scintigraphic visualization of the vessel graft showed a significantly better postoperative outcome than those without. The scintigraphic visualization of the vessel graft therefore seems to indicate a favourable prognosis regarding lymph drainage.
Schlüsselwörter
Lymphszintigraphie - Lymphödem - Lymphgefäßtransplantation
Key words
Lymphoscintigraphy - lymphedema - lymph vessel transplantation
Literatur
- 1 Baumeister R GH, Seifert J, Wiebecke B, Hahn D. Experimental basis and first application of clinical lymph vessel transplantation of secondary lymphedema. World J Surg. 1981; 5 401-407
- 2 Baumeister R GH. Mikrochirurgie des Lymphgefäßsystems. Chirurg. 1983; 54 374-378
- 3 Bräutigam P, Vanscheidt W, Földi E, Krause T, Moser E. The importance of the subfascial lymphatics in the diagnosis of lower limb edema: investigations with semiquantitative lymphoscintigraphy. Angiology. 1993; 44 464-470
- 4 Cambria R A, Gloviczki P, Naessens J M, Wahner H W. Noninvasive evaluation of the lymphatic system with lymphoscintigraphy: a prospective, semiquantitative analysis in 386 extremities. J Vasc Surg. 1993; 18 773-782
-
5 Casely-Smith J R.
The pathophysiology of lymphedema. Heim LR IX th International Congress of Lymphology. Tel Aviv, Israel; Immunology Research Foundation Inc. 1983: 125-130 - 6 Duewell S, Hagspiel K D, Zuber J, Schulthess v G H, Bollinger A, Fuchs W A. Swollen lower extremity: Role of MRI imaging. Radiology. 1992; 184 227-231
-
7 Gloviczki P, Wahner W.
Clinical diagnosis and evaluation of lymphedema. Rutherford RB Vascular Surgery. Vol. II, 4th ed. Philadelphia, Pennsylvania; W. B. Saunders Company 1995 143: 1899-1919 - 8 Golueke P J, Montgomery R A, Petronis J D, Minken S L, Perler B A, Williams G M. Lymphoscintigraphy to confirm the clinical diagnosis of lymphedema. J Vasc Surg. 1989; 10 306-312
- 9 Kleinhans E, Baumeister R GH, Hahn D, Siuda S, Büll U, Moser E. Evaluation of transport kinetics in lymphoscintigraphy: Follow-up study in patients with transplanted lymphatic vessels. Eur J Nucl Med. 1985; 10 349-352
- 10 Schicha H. Lymphszintigraphie - Grundlagen, Technik und klinische Anwendungen. Lymphol. 1984; VIII 65-71
- 11 Tiedjen K U. Nachweis von Lymphgefäßveränderungen bei Venenerkrankungen der unteren Extremitäten durch bildgebende Verfahren. Z Lymphol. 1989; 13 83-87
- 12 Vaqueiro M, Gloviczki P, Fischer J, Hollier L H, Schirger A, Wahner H W. Lymphoscintigraphy in lymphedema: an aid to microsurgery. J Nucl Med. 1986; 27 1125-1130
- 13 Weissleder H, Coutureau G. Der Aussagewert der dynamischen und statischen Lymphszintigraphie beim Lymphödem. Der Nuklearmediziner. 1984; 4 307-319
- 14 Weissleder H, Weissleder R. Lymphedema: evaluation of qualitative and quantitative lymphoscintigraphy in 238 patients. Radiology. 1988; 167 729-735
- 15 Weissleder H, Weissleder R. Interstitial lymphangiography: Initial clinical experience using a dimeric nonionic contrast agent. Radiology. 1989; 170 371-374
- 16 Weissleder H. Zwei schonende Methoden der Lymphgefäßdiagnostik. Herz + Gefäße. 1990; 1 8-16
- 17 Weissleder H, Tatsch K, Tiedjen K U. Stellenwert der Lymphszintigraphie in der Lymphödemdiagnostik - Methodenvergleich. Lymphologica. 1992; Kongressheft 175-179
- 18 Weissleder H, Schuchhardt C. Erkrankungen des Lymphgefäßsystems. Bonn; Karger Kommunikation 1994 57-65 224-234
Dr. med. Mayo Weiss
Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin
Ludwig-Maximilians-Universität München
Ziemssenstraße 1
80336 München
Email: mayo.weiss@nuk.med.uni-muenchen.de