Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2003-42985
Aufklärung über die Heparin-induzierte Thrombozytopenie im Rahmen der Thromboseprophylaxe mit Heparin
Pilot-Studie bei 460 unfallchirurgischen PatientenInformed consent on heparin-induced thrombocytopenia during thrombosis prophylaxisA pilot study including 460 patientsPublication History
                     eingereicht: 13.3.2003
                     
                     akzeptiert: 3.7.2003
                     
Publication Date:
16 October 2003 (online)

Hintergrund und Fragestellung: Die Thromboseprophylaxe mit Heparin hat auch unerwünschte Wirkungen, über die bislang nicht aufgeklärt wurde. Die Praktikabilität und Akzeptanz einer schriftlichen Patientenaufklärung über die Heparin-Thromboseprophylaxe und die hiermit immanent assoziierte unerwünschte Wirkung der Heparin-induzierten Thrombozytopenie (HIT) wurde in einer Pilotstudie evaluiert.
Patienten und Methodik: Alle konsekutiv aufgenommenen Patienten in der Abteilung für Unfall- und Wiederherstellungschirurgie der Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald mit Indikation zur medikamentösen Thromboseprophylaxe erhielten eine schriftliche Aufklärung über Nutzen und unerwünschte Arzneimittelwirkungen, insbesondere auch zur HIT. Nach der Aufklärung wurde die Akzeptanz anhand eines standardisierten Fragebogens eruiert. Primärer Studienendpunkt war Ablehnung der Thromboseprophylaxe mit Heparin, sekundärer Studienendpunkt Akzeptanz und Verständlichkeit der Aufklärung.
Ergebnisse: Keiner der 460 (männl./weibl. 255/205, Altersdurchschnitt 45,0 Jahre) in die Studie aufgenommenen Patienten lehnte eine Thromboseprophylaxe mit Heparin ab. Der überwiegende Teil der Patienten hat die Aufklärung begrüßt und war der Meinung, dass diese bei allen Patienten, die Heparin erhalten sollen, durchgeführt werden sollte. Die Verständlichkeit des Aufklärungsbogens wurde nur von 0,9 % der Befragten als ungenügend bewertet. Die Aufklärung hat die Patienten hinsichtlich der Thromboseprophylaxe nicht verunsichert, vielmehr hat sie zu einer positiven Einstellung zur Heparingabe beigetragen (gut/sehr gut in 90 %) und die Qualität der Betreuung unterstrichen.
Folgerungen: Die vorliegende Studie zeigt, dass eine Aufklärung der Patienten über die Heparin-induzierte Thrombozytopenie im Rahmen der Aufklärung über Nutzen und Risiko der Thromboseprophylaxe mit Heparinen möglich ist. Diese in unserer Pilotstudie schriftlich gegebenen Informationen wurden von den Patienten als verständlich und notwendig beurteilt und führten nicht zu einer Ablehnung der Thromboseprophylaxe. Die niedrigere Häufigkeit der HIT unter niedermolekularem Heparin sollte bei der Wahl der medikamentösen Thromboseprophylaxe berücksichtigt werden.
Background: The practicability and acceptance of written information about heparin thrombosis prophylaxis and the associated risk of heparin-induced thrombocytopenia (HIT) was evaluated in a pilot study.
Patients and methods: All patients consecutively admitted to the department of trauma- and reconstructive surgery at the Ernst-Moritz-Arndt-University, Greifswald, Germany, with an indication for heparin thrombosis prophylaxis were give written information about thrombosis prophylaxis and the undesired drug effect HIT. After this, acceptance was evaluated using a standardized questionnaire. Primary endpoint was refusal of heparin for thrombosis prophylaxis, secondary endpoint acceptance and comprehensibility of the information.
Results: None of the 460 patients included in the study subsequently refused thrombosis prophylaxis with heparin. The majority welcomed the information and thought it should be given to all patients that are about to be treated with heparin. Only 0.9 % of patients judged comprehensibility of the information to be insufficient. Anticipation of imminent heparin therapy (good/very good in 90 %) and appreciation of the quality of care was not judged to be inacceptable by any patient.
Conclusions: The present study demonstrates that giving information about heparin-induced thrombocytopenia during explanation of the risks and benefits of heparin thrombosis prophylaxis is feasible. This information - given in writing in our pilot study - was judged by patients to be comprehensible and necessary and did not lead to refusal of treatment. Lower incidence of HIT with use of low molecular weight heparins should be considered in the choice of drug for thrombosis prophylaxis.
Literatur
- 1 
            Bircher A J, Czendlik C H, Messmer S L, Muller P, Howald H. 
            Acute urticaria caused by subcutaneous recombinant hirudin:  evidence for an IgG-mediated
            hypersensitivity reaction. 
            J Allergy  Clin  Immunol. 
            1996; 
            98 
            994-996 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 2 Bundesgerichtshof 2000; JZ:  901 
            Reference Ris Wihthout Link
- 3 
            Eichler P, Friesen H J, Lubenow N, Jaeger B, Greinacher A. 
            Antihirudin antibodies in patients with heparin-induced  thrombocytopenia treated
            with lepirudin: incidence, effects on aPTT, and  clinical  relevance. 
            Blood. 
            2000; 
            96 
            2373-2378 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 4 EMEA, Public Statement on REFLUDAN (INN:  Lepirudin),. 29 October 2002, Doc. Ref:  EMEA/27 717/02 
            Reference Ris Wihthout Link
- 5 
            Eriksson B I, Wille-Jörgensen P, Kälebo P. et al .
            A comparison of recombinant hirudin with a low-molecular  weight heparin to prevent
            thromboembolic complications after total hip  replacement. 
            N Engl J  Med. 
            1997; 
            337 
            1329-3135 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 6 
            Eriksson B I, Ekman S, Lindbratt S. et al .
            Prevention of thromboembolism with use of recombinant  hirudin. Results of a double-blind,
            multicenter trial comparing the efficacy of  desirudin (Revasc) with that of unfractionated
            heparin in patients having a  total hip replacement. 
            J Bone Joint Surg  Am. 
            1997; 
            79 
            326-333 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 7 
            Greinacher A, Potzsch B, Amiral J, Dummel V, Eichner A, Mueller-Eckhardt C. 
            Heparin-associated thrombocytopenia: isolation of the  antibody and characterization
            of a multimolecular PF4-heparin complex as the  major antigen. 
            Thromb  Haemost. 
            1994; 
            71 
            247-251 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 8 
            Greinacher A, Eichler P, Albrecht D, Strobel U, Poetzsch B, Eriksson B I. 
            Anti-hirudin antibodies following low-dose subcutaneous  treatment with desirudin
            for thrombosis prophylaxis after hip-replacement  surgery: incidence and clinical
            relevance. 
            Blood. 
            2003; 
            101 
            2617-2619 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 9 
            Greinacher A, Lubenow N. 
            Recombinant hirudin in clinical practice: focus on  lepirudin. 
            Circulation. 
            2001; 
            103 
            1479-1484 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 10 
            Greinacher A, Eichler P, Lubenow N. 
            Anaphylactic reactions associated with lepirudin in patients  with heparin-induced
            thrombocytopenia (HIT). 
            Annals of  Hematology. 
            2003; 
            82 
            S30 
            (suppl I) 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 11 Lee D H, Warkentin T E. Frequency of heparin-induced  thrombocytopenia. 2. Auflage, New York, Marcel  Dekker In: Warkentin TE, Greinacher A (eds). Heparin-induced  thrombocytopenia 2001: 87-122 
            Reference Ris Wihthout Link
- 12 Oberlandesgericht  Düsseldorf  Versicherungsrecht 1999 49: 1371 
            Reference Ris Wihthout Link
- 13 
            Song X, Huhle G, Wang L, Hoffmann U, Harenberg J. 
            Generation of anti-hirudin antibodies in heparin-induced  thrombocytopenic patients
            treated with  r-hirudin. 
            Circulation. 
            1999; 
            100 
            1528-1532 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 14 
            Ulsenheimer K. 
            Rechtliche Aspekte bei der Prophylaxe und Therapie der  venösen  Thrombose. 
            Chirurg. 
            2001; 
            40 
            104-110 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 15 
            Warkentin T E, Kelton J E. 
            A 14-year study of heparin-induced  thrombocytopenia. 
            Am J  Med. 
            1996; 
            101 
            502-507 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 16 
            Warkentin T E, Kelton J G. 
            Temporal aspects of heparin-induced  thrombocytopenia. 
            N Eng J  Med. 
            2001; 
            344 
            1286-1292 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 17 Warkentin T E. Clinical picture of heparin-induced  thrombocytopenia. 2. Auflage, New York, Marcel  Dekker In: Warkentin TE, Greinacher A (eds). Heparin-induced  thrombocytopenia 2001: 43-86 
            Reference Ris Wihthout Link
- 18 
            Weismann R E, Tobin R W. 
            Arterial embolism occurring during systemic heparin  therapy. 
            Arch  Surg. 
            1958; 
            76 
            219-227 
            
            Reference Ris Wihthout Link
Prof. Dr. med. A. Greinacher
         Ernst-Moritz-Arndt Universität, Institut für Immunologie  und Transfusionsmedizin
         
         Klinikum/Sauerbruchstraße
         
         17489 Greifswald
         
         Phone: 03834/865479
         
         Fax: 03834/865489
         
         Email: greinach@uni-greifswald.de
         
         
 
     
      
    