Z Gastroenterol 2003; 41(12): 1157-1160
DOI: 10.1055/s-2003-45279
Kasuistik
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Dramatic Increase in Bilirubin after ERCP - Pethidine as a Possible Cause of Drug-Induced Hepatitis

Dramatischer Anstieg von Bilirubin nach ERCP - Pethidin als mögliche Ursache einer medikamenteninduzierten HepatitisC. N. Kluender1 , R. Klein2 , B. Kohler1
  • 1Department of Internal Medicine, Fuerst-Stirum-Klinik Bruchsal, Germany
  • 2Department of Internal Medicine II, Universitaetsklinikum Tuebingen, Germany
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Publication History

Manuscript received: 19. February 2003

Accepted after revision: 12. June 2003

Publication Date:
08 December 2003 (online)

Zusammenfassung

Wir berichten über eine 68-jährige Patientin, die zur Abklärung abdomineller Beschwerden stationär aufgenommen wurde. Ein erhöhter Wert der Lipase und des CRP lenkten den Verdacht zunächst auf eine Pankreatitis. In der Sonographie stellte sich der Pankreaskopf deutlich vergrößert dar, weshalb eine endoskopisch-retrograde Cholangio- und Pankreatikographie (ERCP) durchgeführt wurde. Als Prämedikation vor der ERCP erhielt die Patientin Pethidin. Nach der ERCP stiegen γ-GT, alkalische Phosphatase (aP) und Bilirubin dramatisch an. Die Transaminasen zeigten lediglich einen moderaten Anstieg. Daraufhin wurde eine zweite ERCP mit der gleichen Prämedikation durchgeführt, wodurch ausgeschlossen werden konnte, dass ein obstruierendes Konkrement oder Blutkoagel vorlag. Danach kam es zu einem weiteren Anstieg des Bilirubins. Ein Zusammenhang zwischen den Medikamenten, die zur Prämedikation verabreicht wurden, lag damit nahe. Und tatsächlich konnte im Lymphozytentransformationstest eine Hypersensitivitätsreaktion auf Pethidin nachgewiesen werden. Wir schließen daraus, dass Pethidin eine immunologisch bedingte Hepatitis ausgelöst hat.

Abstract

We report on a 68-year-old female patient who was admitted with abdominal pain. Elevated lipase and CRP caused us to suspect pancreatitis. Because an enlarged pancreas head was found on ultrasound, an endoscopic retrograde cholangio- and pancreaticography was performed with a pethidine-containing premedication. Thereafter, bilirubin, gamma-glutamyl transpeptidase and alkaline phosphatase increased dramatically. There was also a moderate elevation of aspartate aminotransferase and alanine aminotransferase. A second endoscopic retrograde cholangio- and pancreaticography with the same premedication was performed in order to exclude an undetected concretion. This led to a further increase of bilirubin. An association with the drugs given as premedication was therefore suspected, and in fact, a hypersensitivity reaction towards pethidine was confirmed by the lymphocyte transformation test. We thus conclude that pethidine caused an immunologically mediated hepatic injury.

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Claudia-Nanette Kluender, MD

Fuerst-Stirum-Klinik Bruchsal, Department of Internal Medicine

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