Rofo 2003; 175(12): 1627-1633
DOI: 10.1055/s-2003-45331
Übersicht
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Methoden des Prozessmanagements in der Radiologie

Methods of Process Management in RadiologyU.  K. M.  Teichgräber1 , C.  Gillessen1 , F.  Neumann1
  • 1Klinik für Strahlenheilkunde, Charité Campus Virchow-Klinikum, Humboldt-Universität zu Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 December 2003 (online)

Zusammenfassung

Im Gesundheitswesen wurde bislang insbesondere Wert auf Qualität und Verfügbarkeit von medizinischen Leistungen gelegt. Bedingt durch eingeschränkte Ressourcen gewinnt derzeit der Aspekt der Kosteneffizienz bei gleichbleibender oder verbesserter Qualität besondere Relevanz für Ärzte wie Pflege- oder technisches Personal. Innerhalb eines Krankenhauses beeinflusst der Radiologe in einem Verbund von Fachabteilungen wesentlich die Liegezeiten von Patienten durch die diagnostische Information und die Verfügbarkeit seiner Dienstleistungen. Die Organisation und zeitliche Bemessung von radiologischen Untersuchungsabläufen werden dadurch um so wichtiger. Der Arzt wird im Rahmen seines Studiums und seiner Facharztweiterbildung nicht im Organisationsmanagement ausgebildet, entsprechendes Fachwissen muss er sich in der Regel in Eigenregie aus Fachliteratur oder Kursen aneignen. Trotzdem wird vom Arzt über die medizinische Versorgung hinaus zunehmend verlangt, dass er seine Arbeitsabläufe auch unter wirtschaftlichen Gesichtspunkten optimiert. Es werden verschiedene Methoden des Prozessmanagements für ihre Anwendung in der Radiologie vorgestellt. Unter Zuhilfenahme von einfachen papierbasierten Methoden lässt sich bereits ein Großteil von Arbeitsprozessanalysen durchführen. Bei komplexeren Abläufen wird man eine Methode wählen, die eine möglichst genaue qualitative und quantitative Aussage über zu erwartende Effekte liefert. Vorgestellt werden diesbezüglich die Netzplantechnik und die Prozesssimulation.

Abstract

The main emphasis in health care has been on quality and availability but increasing cost pressure has made cost efficiency ever more relevant for nurses, technicians, and physicians. Within a hospital, the radiologist considerably influences the patient's length of stay through the availability of service and diagnostic information. Therefore, coordinating and timing radiologic examinations become increasingly more important. Physicians are not taught organizational management during their medical education and residency training, and the necessary expertise in economics is generally acquired through the literature or specialized courses. Beyond the medical service, the physicians are increasingly required to optimize their work flow according to economic factors. This review introduces various tools for process management and its application in radiology. By means of simple paper-based methods, the work flow of most processes can be analyzed. For more complex work flow, it is suggested to choose a method that allows for an exact qualitative and quantitative prediction of the effect of variations. This review introduces network planning technique and process simulation.

Literatur

  • 1 Gesundheitspolitik im Zeitalter chronischer Erkrankungen. In: Meier JH (Hrsg) Das moderne Krankenhaus. Luchterhand 1994: 95-105
  • 2 Rhea J T. Long-term improvement in cost and quality within hospitals.  Hospital and Health Services Administration. 1986;  31 (4) 64-73
  • 3 Seifert K. Prozessmanagement - Eine ganzheitliche Optimierungsphilosophie. Prozessmanagement für die öffentliche Verwaltung. Wiesbaden; Deutscher Universitäts-Verlag 1998: 158-160
  • 4 Gaitanides M, Scholz R, Vrohlings A. Prozessmanagement - Umsetzung und Zielsetzungen. Prozessmanagement - Konzepte, Umsetzungen und Erfahrungen des Reengineering. München, Wien; Carl Hanser Verlag 1994: 1-19
  • 5 Seifert K. Leitmotiv „Kundenorientierung” vs. Bürgerorientierung. Prozessmanagement für die öffentliche Verwaltung. Wiesbaden; Deutscher Universitäts-Verlag 1998: 160-163
  • 6 Fleisch M, Hergan K, Oser W. Über die Implementierung des Qualitätsmanagementsystems ISO/CD2 9001-2000 in einem radiologischen Institut.  Fortschr Röntgenstr. 2000;  172 (2) 195-202
  • 7 Adam G, Lorenzen J, Krupski G, Schackmann R, Steiner P, Reuter H. et al . Aufbau eines Qualitätsmanagementsystems nach DIN EN ISO 9001:2000 in einer radiologischen Universitätsklinik.  Fortschr Röntgenstr. 2003;  175 (2) 176-182
  • 8 Dale B G, Lascelles D M, Plunkett J J. The Process of total Quality Management. In: Plunkett JJ, Dales DG (eds) Managing Quality. Oxford; Philip Allan 1990: 3-18
  • 9 Fehr H-U (Hrsg). Total Quality Management. München; Carl Hansen Verlag 1993
  • 10 Kurtz C, Czapp W, Trampe I, Leppek R, Klose K J. Röntgen durch Radiologen! Einfluss auf einen kontinuierlichen Qualitätsmanagementprozess?.  Fortschr Röntgenstr. 2000;  172 (4) 391-396
  • 11 Rauch D, Kotter E, Kurtz C, Schafer O, Ehritt-Braun C, Burger D. et al . Qualitätsmanagement mittels AGIR: Ergebnisse und Erfahrungen.  Fortschr Röntgenstr. 2001;  173 (2) 147-155
  • 12 Corsten H (Hrsg). Grundlagen und Elemente des Prozessmanagements. Kaiserslautern; Universität Kaiserslautern 1996
  • 13 Rhea J T, Thrall J H, Saini S, Sumner J. Improving the efficiency and service of computed tomographic scanning.  Academic Radiology. 1994;  1 (2) 164-170
  • 14 Feldstein P J, Wickizer T M, Wheeler J R. Private cost containment. The effects of utilization review programs on health care use and expenditures.  N Engl J Med. 1988;  318 (20) 1310-1314
  • 15 Weingarten S R, Riedinger M S, Conner L, Lee T H, Hoffman I, Johnson B. et al . Practice guidelines and reminders to reduce duration of hospital stay for patients with chest pain. An interventional trial.  Ann Intern Med. 1994;  120 (4) 257-263
  • 16 Wickizer T M. The effects of utilization review on hospital use and expenditures: a covariance analysis.  Health Serv Res. 1992;  27 (1) 103-121
  • 17 Zander K. Nursing case management. Resolving the DRG paradox.  Nurs Clin North Am. 1988;  23 (3) 503-520
  • 18 Zander K. Nursing case management: strategic management of cost and quality outcomes.  J Nurs Adm. 1988;  18 (5) 23-30
  • 19 Zander K. Focusing on patient outcome: case management in the 90's.  Dimens Crit Care Nurs. 1992;  11 (3) 127-129
  • 20 Hofmann P A. Critical path method: an important tool for coordinating clinical care.  Jt Comm J Qual Improv. 1993;  19 (7) 235-246
  • 21 Yandell B. Critical paths at Alliant Health System.  Qual Manag Health Care. 1995;  3 (2) 55-64
  • 22 Yandell B. Critical paths at Alliant Health System.  Qual Manag Health Care. 1995;  3 (2) 55-64
  • 23 DIN 69900-1 .Projektwirtschaft; Netzplantechnik; Begriffe. Berlin; Beuth Verlag 1987
  • 24 Block L. Project management - new characters, new results.  Hosp Prog. 1973;  54 (5) 68-71
  • 25 Gil Corrales M A. The PERT-CPM method in health programming.  Salud Publica Mex. 1971;  13 (6) 953-966
  • 26 Parry M H. Project management - what is it?.  Can Hosp. 1973;  50 (4) 42-53
  • 27 Pearson S D, Lee T H, McCabe Hassan S, Dorsey J L, Goldhaber S Z. A critical pathway to treat proximal lower-extremity deep vein thrombosis.  Amer J Med. 1996;  100 283-289
  • 28 Shoemaker W C. Critical Path Medicine.  Crit Care Med. 1974;  5 279
  • 29 Diplock C, de Vulder J. Better project management through network planning.  Health Soc Serv J. 1979;  89 (4647) B47-B51
  • 30 Ryan J E. Project management teams smooth organizational change.  Hosp Financ Manage. 1979;  33 (5) 26-27
  • 31 Doncaster R. ServiceMetrics.  Imag Econ. 1999;  1999 (11/12) 18-26
  • 32 Wennberg J E, Blowers L, Parker R, Gittelsohn A M. Changes in tonsillectomy rates associated with feedback and review.  Pediatrics. 1977;  59 (6) 821-826
  • 33 Giuliano K K, Poirier C E. Nursing case management: critical pathways to desirable outcomes.  Nurs Manage. 1991;  22 (3) 52-55
  • 34 Ethridge P, Lamb G S. Professional nursing case management improves quality, access and costs.  Nurs Manage. 1989;  20 (3) 30-35
  • 35 Giuliano K K, Poirier C E. Nursing case management: critical pathways to desirable outcomes.  Nursing Management. 1991;  22 (3) 52-55
  • 36 Jones R H. PERT/CPM network analysis: a management tool for hospital pharmacists involved in strategic planning.  Hosp Pharm. 1984;  19 (2) 89-90
  • 37 Kost G J. Application of Program Evaluation and Review Technique (PERT) to laboratory research and development planning.  Am J Clin Pathol. 1986;  86 (2) 186-192
  • 38 Coffey R J, Othman J E, Walters J I. Extending the application of critical path methods.  Qual Manag Health Care. 1995;  3 (2) 14-29
  • 39 D'Aquila N W. Facilitating inservice programs through PERT/CPM. Project Evaluation and Review Technique/Critical Path Method.  Nurs Manage. 1993;  24 (5) 92-94
  • 40 Karcz A. Critical pathways to utilization review.  Adm Radiol. 1995;  14 (8) 23-25
  • 41 Lord J. Practical strategies for implementing continuous quality improvement.  Manag Care Q. 1993;  1 (2) 43-52
  • 42 Pearson S D, Kleefield S F, Soukop J R, Cook E F, Lee T H. Critical pathways intervention to reduce length of hospital stay.  Am J Med. 2001;  110 (3) 175-180
  • 43 Loane M A, Bloomer S E, Corbett R, Eedy D J, Gore H E, Hicks N. et al . Patient cost-benefit analysis of teledermatology measured in a randomized control trial.  J Telemed Telecare. 1999;  5 (Suppl 1) S1-S3
  • 44 Teichgräber U K, Neumann F, Boeck J, Ricke J, Felix R. Process management in computed tomography: using critical pathway method to design and improve work flow in computed tomography.  Europ Radiol. 2000;  10 (Suppl 3) 370-376
  • 45 Luttmann R J, Laffel G L, Pearson S D. Using PERT/CPM (Program Evaluation and Review Technique/Critical Path Method) to design and improve clinical processes.  Qual Manag Health Care. 1995;  3 (2) 1-13
  • 46 Banks J. Principles of Simulation. In: Banks J (ed) Handbook of Simulation. New York; John Wiley & Sons, Inc 1998: 3-30

Dr. med. Ulf Teichgräber

Klinik für Strahlenheilkunde

Augustenburgerplatz 1

13353 Berlin

Phone: + 49-30-450557298

Fax: + 49-30-450557907

Email: ulf.teichgraeber@charite.de

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