Zusammenfassung
Ziel unserer Studie war es, Angst, Depression und Allgemeinbeschwerden bei Patientinnen
einer Universitätsfrauenklinik mit Screeningfragebogen zu erfassen und mit der Inanspruchnahme
des psychosomatischen Konsiliardienstes zu vergleichen. Hierzu wurden 517 wegen eines
gynäkologischen Krankheitsbildes oder geburtshilflicher Komplikationen aufgenommene
Patientinnen mit dem HADS-D auf Angst und Depression sowie mit dem GBB-24 auf Allgemeinbeschwerden
untersucht. Parallel wurden Stations- und Konsiliarärzte befragt. 28,7 % der Patientinnen
wiesen mindestens einen pathologischen und weitere 19,8 % einen grenzwertigen Fragebogenwert
auf. Bei 2,9 % der Patientinnen war ein Konsil angefordert worden. Eine Nachbefragung
der 87 Patientinnen mit den höchsten Scores einen Monat nach Entlassung zeigte einen
signifikanten Rückgang aller Skalenmittelwerte dabei wiesen aber noch 23 % pathologische
Angst- und 15 % pathologische Depressionswerte auf. Die ÄrztInnen der Frauenklinik
schätzten Angst, Depression und die Bereitschaft, psychische Faktoren bei der Krankheitsentstehung
zu berücksichtigen signifikant geringer ein als die Patientinnen selbst. Unsere Befunde
zeigen, dass sich Angst und Depressivität bei Patientinnen in stationärer gynäkologischer
Behandlung nur teilweise durch situative Effekte erklären lassen und dass der Bedarf
an psychosomatischer Betreuung deutlich unterschätzt wird.
Abstract
The aim of this study was to identify symptoms of depression, anxiety and somatization
disorder in gynecological and obstetrical inpatients by screening questionnaires and
to compare this findings with utilisation of a psychosomatic consultation service.
517 patients were screened with HADS (anxiety and depression) and GBB-24 (somatic
complaints). 28.7 % had pathological and, in addition, 19.8 % borderline scores in
at least one scale. More than 40 % had pathological or borderline scores even in a
4-week follow-up and emphasised that they would have preferred having psychosomatic
support in hospital. In only 2.9 % psychosomatic consultation service was requested.
Physicians in the gynecology department rated anxiety depression and the patients'
acceptance of psychological factors of their illness significantly lower than the
patients themselves. Our results demonstrate that anxiety and depression in gynecological
and obstetric patients are not only a momentary phenomenon. Physicians underestimate
the need of psychosomatic consultation.
Key words
Gynecology and obstetrics - hospital anxiety and depression Scale (HADS) - psychometric
screening - psychosomatic consultation and liaison - service - anxiety - depression
Literatur
1 Prill H J. Psychosomatische Gynäkologie. München; Urban & Schwarzenberg 1964
2 Wenderlein M. Psychosomatik in der Gynäkologie und Geburtshilfe. Stuttgart; Thieme
1981
3
Byrne P.
Psychiatric morbidity in a gynaecology clinic - an epidemiological survey.
Br J Psychiatry.
1984;
144
28-34
4
Dening F C.
Psychosomatic problems in gynaecology.
Nurs Mirror.
1978;
146
7-9
5 Ehlert U, Hanker J.
Gynäkologie. In: Flor H, Hahlweg K, Birbaumer N (Hrsg) Anwendungen der Verhaltensmedizin. Enzyklopädie
der Psychologie, Klinische Psychologie, Bd. 4. Göttingen; Hogrefe 2001: 434-514
6 Köhle K, Joraschky P, Reisinger E.
Die Institutionalisierung im klinischen Bereich. In: Adler RH, Herrmann JM, Köhle K, Schonecke OW, Uexküll T von, Wesiack W (Hrsg)
Psychosomatische Medizin. München; Urban & Schwarzenberg 1996: 516-540
7
Huyse F J, Herzog T, Lobo A, Malt U F. et al .
European consultation-liaison services and their user populations: the European Consultation-Liaison
Workgroup Collaborative Study.
Psychosomatics.
2000;
41
330-338
8
Stotland N L.
Contemporary issues in obstetrics and gynaecology for the consultation-liaison psychiatrist.
Hosp Community Psychiatry.
1985;
36
1102-1108
9
Appleby L, Fox H, Shaw M, Kumar R.
The psychiatrist in the obstetric unit. Establishing a liaison service.
Br J Psychiatry.
1989;
154
510-515
10
Stewart D E, Lippert G P.
Psychiatric consultation-liaison services to an gynaecology department.
Can J Psychiatry.
1988;
33
285-289
11
Phillips N, Dennerstein L, Farish S.
Progress and evaluation of a consultation-liaison psychiatry service to an obstetric-gynaecology
hospital.
Aust NZ J Psychiatry.
1996;
30
82-89
12
Phillips N, Dennerstein L, Farish S.
Psychological morbidity in obstetric-gynaecology patients: testing the need for expanded
psychiatry services in obstetric-gynaecology facilities.
Aust NZ J Psychiatry.
1996;
30
74-81
13
Dunsis A, Smith G C.
Consultation-liaison psychiatry in an obstetric service.
Aust NZ J Psychiatry.
1996;
30
63-73
14
Knop J, Osterberg-Larsen B.
Psychological intervention during pregnancy. A multidisciplinary hospital network.
Ugeskr Laeger.
2001;
163
5018-5022
15
Bueckens P, Heeringen K van, Boutsen M, Smekens P. et al .
Depressive symptoms are often unrecognized in gynaecological practice.
Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol.
1998;
81
43-45
16
Chaturvedi S K, Chandra P S, Prema S V, Issak M K. et al .
Detection of psychiatric morbidity in gynecology patients by two brief screening methods.
J Psychosom Obstet Gynaecol.
1994;
15
53-58
17
Abiodun O A.
A validity study of the Hospital Anxiety and Depression Scale in general hospital
units and a community sample in Nigeria.
Br J Psychiatry.
1994;
165
669-672
18
Barczak P, Kane N, Andrews S, Congdon A M. et al .
Patterns of psychiatric morbidity in a genito-urinary clinic. A validation of the
Hospital Anxiety Depression scale (HAD).
Br J Psychiatry.
1988;
152
698-700
19
Kroenke K, Spitzer R L, Williams J.
The PHQ-9: validity of a brief depression severity measure.
J Gen Intern Med.
2001;
16
606-613
20
Herrmann C, Kaminsky B, Rüger U, Kreuzer H.
Praktikabilität und klinische Relevanz eines routinemäßigen Screenings von Patienten
internistischer Allgemeinstationen.
Psychother Psychosom med Psychol.
1999;
49
48-54
21
Herrmann C, Brand-Driehorst S, Buss U, Rüger U.
Effects of anxiety and depression on 5-year mortality in 5057 patients referred for
exercise testing.
J Psychosom Res.
2000;
48
455-462
22
Häuser W, Wambach S, Schiedermaier P, Thomas J. et al .
Vermehrte Inanspruchnahme psychosomatischer Konsiliarleistungen einer kardiologisch/pulmologischen
Klinik durch psychometrisches Screening.
Psychother Psychosom med Psychol.
2001;
51
261-263
23 Herrmann C, Buss U, Snaith R P. HADS-D Hospital Anxiety and Depression Scale -
Deutsche Version. Bern; Huber 1995
24 Brähler E, Scheer J W. Der Gießener Beschwerdebogen. Handbuch (2. überarbeitete
und ergänzte Auflage). Bern; Huber 1995
25
Zigmond A S, Snaith R P.
The hospital anxiety and depression scale.
Acta Psychiatr Scand.
1983;
67
361-370
26
Herrmann C, Scholz K H, Kreuzer H.
Psychologisches Screening von Patienten einer kardiologischen Akutklinik mit einer
deutschen Fassung der „Hospital Anxiety and Depression (HAD)-Skala”.
PPmP.
1991;
41
83-92
27
Hermann C.
International experiencies with the Hospital Anxiety and Depression Scale - a review
of validation data and clinical results.
J Psychosom Res.
1997;
42
17-41
28
Bjelland I, Dahl A A, Haug T T, Neckelmann D.
The validity of the Hospital Anxiety and Depression Scale. An updated literature review.
J Psychosom Res.
2002;
52
69-77
29
Brähler E, Schumacher J, Brähler C.
Erste gesamtdeutsche Normierung des Gießener Beschwerdebogens GBB-24.
Psychother Psychosom med Psychol.
2000;
50
14-21
30 Brähler E, Gunzelmann T. 30 Jahre Gießener Beschwerdebogen. Bibliographie zum GBB,
GBB-KJ und GBB-24. 1998 Internet. http://www.uni-leipzig.de/medpsy
31
Hörhold M, Bolduan D, Klapp C, Volger H. et al .
Testung einer Screening-Strategie zur Identifizierung psychosomatisch auffälliger
Patientinnen einer gynäkologischen Praxis.
PPmP.
1997;
47
156-162
32
Hinz A, Schwarz R.
Angst und Depression in der Allgemeinbevölkerung.
Psychother Psychosom med Psychol.
2001;
51
193-200
33
Groenvold M, Fayers P M, Sprangers M A, Bjorner J B. et al .
Anxiety and depression in breast cancer patients at low risk of recurrence compared
with the general population: a valid comparison?.
J Clin Epidemiol.
1999;
52
523-530
34
Pascoe S, Edelman S, Kidman A.
Prevalence of psychological distress and use of support services by cancer patients
at Sydney hospitals.
Aust N Z J Psychiatry.
2000;
34
785-791
35
Walker L G, Heys S D, Walker M B, Ogston K. et al .
Psychological factors can predict the response to primary chemotherapy in patients
with locally advanced breast cancer.
Eur J Cancer.
1999;
35
1783-1788
36
Meyer T, Klemme H, Herrmann C.
Depression but not anxiety is a significant predictor of physicians' assessments of
medical status in physically ill patients.
Psychother Psychosom.
2000;
69
147-154
37
Armstrong J.
Prevalence and incidence of domestic violence in an ambulatory gynecology population
and associated risk factors.
Obstet Gynecol.
2001;
97 (4 Suppl 1)
S54
38
Bauer H M, Rodriguez M A, Perez-Stable E J.
Prevalence and determinants of partner abuse among public hospital primary care patients.
J Gen Intern Med.
2000;
15
811-817
39
Josephs L.
Women and trauma: a contemporary psychodynamic approach to traumatization for patients
in the OB/GYN psychological consultation clinic.
Bull Menninger Clin.
1996;
60
22-38
40
Miranda J, Azocar F, Komaromy M, Golding J M.
Unmet mental health needs of women in public-sector gynecologic clinics.
Am J Obstet Gynecol.
1998;
178
212-217
41
Robohm J S, Buttenheim M.
The gynecological care experience of adult survivors of childhood sexual abuse: a
preliminary investigation.
Women Health.
1996;
24
59-75
42
Leeners B, Richter-Appelt H, Schönfeld K, Neumaier-Wagner P. et al .
Schwangerschaft und Mutterschaft nach sexuellen Missbrauchserfahrungen im Kindesalter.
Deutsches Ärzteblatt.
2003;
100
B606-B610
1 Sowohl beim HADS als auch beim GBB fanden sich hinsichtlich der Stabilität große
Unterschiede zwischen den einzelnen Items. Die Korrelationen lagen zwischen - 0,001
und 0,67. Eine genaue Darstellung geht über das Thema dieses Beitrages hinaus und
kann bei den Verfassern angefordert werden.
Dr. med. Volker Köllner
Klinik und Poliklinik für Psychotherapie und Psychosomatik · Universitätsklinikum
Carl Gustav Carus
Fetscherstraße 74
01307 Dresden
Email: koellner@psychosoma.de