NOTARZT 2005; 21(2): 53-56
DOI: 10.1055/s-2003-815020
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Nichtanhaltende pulslose ventrikuläre Tachykardie - präklinische Therapie mit Amiodaron

Nonsustained Pulseless Ventricular Tachycardia - Prehospital Therapy with AmiodaroneF.  Scharf1 , C.  Hohenstein2
  • 1Universität Ulm
  • 2MTB Kempten
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
22. März 2005 (online)

Zusammenfassung

Die vorliegende Kasuistik beschreibt den Fall einer Patientin mit akuten thorakalen Schmerzen. Die erste Diagnostik ergibt eine schwere Herzrhythmusstörung in Form einer selbstlimitierenden ventrikulären Tachyarrhythmie mit peripherer Pulslosigkeit. Die präklinische Therapie erfolgt mit Amiodaron und führt zu einer schnellen Terminierung der Tachykardie. Der Artikel beschreibt ferner das Wirkprinzip von Amiodaron und dessen Stellenwert bei der Therapie von akuten Tachyarrhythmien.

Abstract

This case report describes a patient with acute onset of intermittent retrosternal chest pain in combination with dizziness and palpitations. The prehospital ECG shows an nonsustained pulseless ventricular tachycardia. The application of intravenous amiodarone terminated the arrhythmia rapidly. The article describes the importance of amiodarone with respect to acute tachyarrhythmias.

Literatur

  • 1 Wehr M H. Praktische Arrhythmiediagnostik und -therapie. Darmstadt; Steinkopff Verlag 2001: 223-235
  • 2 Tintinalli J E, Kelen G D, Stapczynski J S. Emergency Medicine. A comprehensive study guide. American College of Emergency Physicians. New York, London; McGraw-Hill 2003: 190-191
  • 3 Bigger J T. et al . Multicenter Postinfarction Research Group: the relationship among ventricular arrhythmias, left ventricular dysfunction and mortality in the two years after myocardical infarction.  Circulation. 1984;  69 250
  • 4 Khand A U, Rankin A C, Kaye G C, Cleland J GF. Systematic review of the management of atrial fibrillation in patients with heart failure.  Eur Heart J. 2000;  21 614-632
  • 5 Trappe H J. Bedrohliche Rhythmusstörungen des Intensiv- und Notfallpatienten.  Intensivmed. 2001;  38 287-298
  • 6 Connolly S J. Evidence-based analysis of Amiodarone efficacy and safety.  Circulation. 1999;  100 2025-2034
  • 7 Kudenchuk P J, Cobb L A, Copass M K, Cummins R O, Doherty A M, Fahrenbruch C E, Hallstrom A P, Murray W A, Olsufka M, Walsh T. Amiodarone for resuscitation after out-of-hospital cardiac arrest due to ventricular fibrillation.  N Engl J Med. 1999;  341 871-878
  • 8 Dorian P, Cass D, Schwartz B, Cooper R, Gelaznikas R, Barr A. Amiodarone as compared with Lidocaine for shock-resistant ventricular fibrillation.  N Engl J Med. 2002;  346 884-890
  • 9 Cairns J A, Connolly S J, Roberts R, Gent M. Randomised trial of outcome after myocardial infarction with frequent or repetitive ventricular premature depolarisations: CAMIAT.  Lancet. 1997;  349 675-682
  • 10 Singh S N, Fletcher R D, Fisher S G, Singh B N, Lewis H D, Deedwania P C, Massie B M, Colling C, Lazzeri D. Amiodarone in patients with congestive heart failure and asymptomatic ventricular arrhythmia.  N Engl J Med. 1995;  333 77-82
  • 11 Fachinformation Cordarex®. Bundesverband der Pharmazeutischen Industrie e. V. 2002
  • 12 Altemose G T, Buxton A E. Idiopathic ventricular tachycardia.  Annu Rev Med. 1999;  50 159-177
  • 13 The American Heart Association (AHA) in collaboration with the International Liaison Committee on Resuscitation (ILCOR) . Guidelines 2000 for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care.  Circulation. 2000;  102, Suppl 8
  • 14 Rupp P. Kardiologische Notfälle. In: Hempelmann G, Kries C, Schulte am Esch (Hrsg) AINS, Band 3. Stuttgart, New York; Georg Thieme Verlag 1999: 107-140

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