Zusammenfassung
Metatarsalefrakturen machen etwa ein Drittel aller Fußfrakturen aus, sie werden durch
direkten Impakt oder indirekte Krafteinwirkung verursacht. Die einwirkenden Kräfte
können von einfachem wiederholtem Stress bis zu komplexen Verletzungsmechanismen reichen.
Der Heilverlauf von Metatarsalefrakturen ist typischerweise günstig. Die Inzidenz
von Komplikationen wie Infektionen oder Pseudarthrosenbildung ist gering. Ausnahme
ist hier der proximale Schaftbereich von Metatarsale 5. Insgesamt können aber auch
posttraumatische Fehlstellungen bei verheilten Frakturen Probleme verursachen. Struktur
und Funktionsunterschiede zwischen den einzelnen Metatarsalia führen zu unterschiedlichem
Management, das in dieser Übersichtsarbeit dargestellt wird.
Abstract
Metatarsal fractures comprise one third of all foot fractures. Metatarsal fractures
are caused by direct impact or indirect force effect. The effecting forces can range
from minor repetitive stress to massive destructional forces. The clinical course
in metatarsal fractures is typically favourable. The incidence of complications like
infection or pseudarthrosis is low. The proximal area of the fifth metatarsal is an
exception with a higher rate of pseudarthrosis. Posttraumatic deformations can lead
to problems in all metatarsals. Differences in structure and function of the different
metatarsals require an adapted management that is described in this overview.
Literatur
- 1
Anderson L D.
Injuries of the forefoot.
Clin Orthop.
1977;
122
18-27
- 2
Armagan O E, Shereff M J.
Injuries to the toes and metatarsals.
Orthop Clin North Am.
2001;
32
1-10
- 3
DeLee J C, Evans J P, Julian J.
Stress fracture of the fifth metatarsal.
Am J Sports Med.
1983;
11
349-353
- 4
Eisele S A, Sammarco G J.
Fatigue fractures of the foot and ankle in the athlete.
J Bone Joint Surg Am.
1993;
75
290-298
- 5
Fulkerson E, Razi A, Tejwani N.
Review: acute compartment syndrome of the foot.
Foot Ankle Int.
2003;
24
180-187
- 6
Greaney R B, Gerber F H, Laughlin R L, Kmet J P, Metz C D, Kilcheski T S. et al .
Distribution and natural history of stress fractures in U. S. Marine recruits.
Radiology.
1983;
146
339-346
- 7
Gross T S, Bunch R P.
A mechanical model of metatarsal stress fracture during distance running.
Am J Sports Med.
1989;
17
669-674
- 8 Hansen S TJ. Functional reconstruction of the foot and ankle. Philadelphia, Baltimore,
New York; Lippincott Williams & Wilkins 2000
- 9
Harper M C.
Metabolic bone disease presenting as multiple recurrent metatarsal fractures: a case
report.
Foot Ankle.
1989;
9
207-209
- 10
Jones R.
Fracture of the base of the fifth metatarsal.
Ann Surg.
1902;
35
697-700
- 11 Myerson M S.
Injuries of the forefoot and toes. Jahss MH Disorders of the Foot. Philadelphia; WB Saunders 1991: 2233-2273
- 12
Richter M, Thermann H, Hufner T, Krettek C.
Aetiology, treatment and outcome in Lisfranc joint dislocations and fracture dislocations.
Foot Ankle Surg.
2002;
8
21-32
- 13
Richter M, Thermann H, Wippermann B, Otte D, Schratt H E, Tscherne H.
Foot fractures in restrained front seat car occupants: a long-term study over twenty-three
years.
J Orthop Trauma.
2001;
15
287-293
- 14
Richter M, Wippermann B, Krettek C, Schratt E, Hufner T, Thermann H.
Fractures and fracture dislocations of the midfoot - occurrence, causes and long-term
results.
Foot Ankle Int.
2001;
22
392-398
- 15
Richter M, Wippermann B, Thermann H, Schroeder G, Otte D, Troeger H D. et al .
Plantar impact causing midfoot fractures result in higher forces in Chopart's joint
than in the ankle joint.
J Orthop Res.
2002;
20
222-232
- 16 Schratt E, Thermann H, Fröhlich S, Meier R, Richter M, Wippermann B.
Funktionelle Langzeitergebnisse nach Versteifungsoperation der tarso-metatarsalen
Gelenkreihe. Hertel P, Rehm KE 63. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie
e. V., 17. - 20. 11. 1999, Berlin, Abstracts. Hefte zu der Unfallchirurg 275,
257 - 258. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 1999
- 17
Shereff M J.
Fractures of the forefoot.
Instr Course Lect.
1990;
39
133-140
- 18
Spector F C, Karlin J M, Scurran B L, Silvani S L.
Lesser metatarsal fractures. Incidence, management, and review.
J Am Podiatry Assoc.
1984;
74
259-264
- 19 Walter J H, Goss L R.
Metatarsal Fractures. Banks AS, Downey MS, Martin DE, Miller SJ McClamry's Comprehensive Textbook of Foot
and Ankle Surgery. Philadelphia; Lippincott Williams & Wilkin 2001: 1775-1789
- 20 Zwipp H. Chirurgie des Fußes. Wien, New York; Springer-Verlag 1994
Priv.-Doz. Dr. med. M. Richter
Unfallchirurgische Klinik
Medizinische Hochschule Hannover
Carl-Neuberg-Straße 1
30625 Hannover
Phone: 0511/532-2050
Fax: 0511/532-5877
Email: richter.martinus@mh-hannover.de
URL: http://www.martinusrichter.de