Zusammenfassung
Die Bronchitis plastica ist eine seltene Erkrankung, die in jedem Lebensalter auftreten
kann. Sie ist durch die Bildung von großen, verzweigten Bronchialausgüssen charakterisiert,
die meistens abgehustet, aber gelegentlich nur bei der Bronchoskopie gefunden werden.
In den meisten Fällen entstehen die Ausgüsse als Komplikation einer Erkrankung der
Lunge, des Herzens oder der Lymphgefäße. Wir berichten über einen Fall, in dessen
Verlauf ein beidseitiger Chylothorax auftrat. Eine zunehmende respiratorische Insuffizienz
konnte durch wiederholte bronchoskopische Extraktion der Ausgüsse und die Inhalation
von 20 000 I. E. Heparin zweimal täglich beherrscht werden. Die Inhalation von Heparin
sollte in Fällen erwogen werden, in denen die Behandlung der Grunderkrankung zu keiner
Besserung führt und die Bronchialausgüsse einen hohen Gehalt an Fibrin aufweisen.
Die histologische Untersuchung der Ausgüsse kann daher für das therapeutische Vorgehen
von Bedeutung sein und darüber hinaus Hinweise auf eine Grunderkrankung geben.
Abstract
Bronchitis plastica is a rare disorder that can occur at any age. It is characterised
by formation of large, branching bronchial casts, which are often expectorated, but
may be discovered only by bronchoscopy. In most cases, bronchial casts are secondary
to underlying diseases of the lung, heart or lymph vessels. We report a case of plastic
bronchitis associated with bilateral chylothorax. Progressive respiratory failure
could be controlled by repeated bronchoscopic extraction of casts and inhalation of
20,000 units of heparin twice a day. Inhalation of heparin should be considered, when
treatment of the underlying disorders is not successful and the casts consist largely
of fibrin. Histological examination of the casts may be useful for therapeutic decisions
and can point additionally to an underlying disease.
Literatur
1
Brogan T V, Finn L S, Pyskaty D J Jr. et al .
Plastic bronchitis in children: a case series and review of the medical literature.
Pediatr Pulmonal.
2002;
34
482-487
2
Hammelmann G, Konietzko N.
Bronchitis plastica - Differenzialdiagnose und therapeutische Ansätze.
Pneumologie.
1987;
41
943-945
3
Park J Y, Elshami A A, Kang D S. et al .
Plastic bronchitis.
Eur Respir J.
1996;
9
612-614
4
Seear M, Hui H, Magee F. et al .
Bronchial casts in children: a proposed classification based on nine cases and review
of the literature.
Am J Respir Crit Care Med.
1997;
155
364-370
5
Bettmann M.
Report of a case of fibrinous bronchitis, with a review of all cases in the literature.
Am J Med Sci.
1902;
123
304-329
6
Johnson R S, Sita-Lumsden E G.
Plastic bronchitis.
Thorax.
1960;
15
325-332
7
Bowen A, Oudjhane K, Odagiri K. et al .
Plastic bronchitis: large, branching, mucoid bronchial casts in children.
Am J Roentgenol.
1985;
144
371-375
8
Morgan A D, Bogomoletz W.
Mucoid impaction of the bronchi in relation to asthma and plastic bronchitis.
Thorax.
1968;
23
356-369
9
Urschel H C Jr, Paulsen D L Jr, Shaw R R.
Mucoid impaction of the bronchi.
Ann Thorac Surg.
1966;
2
1-16
10
Languepin J, Scheinmann P, Mahut B. et al .
Bronchial casts in children with cardiopathies: the role of pulmonary lymphatic abnormalities.
Pediatr Pulmonol.
1999;
28
329-336
11
Moser C, Nussbaum E, Cooper D M.
Plastic bronchitis and the role of bronchoscopy in the acute chest syndrome of sickle
cell disease.
Chest.
2001;
120
608-613
12
Orliaguet O, Beauclair P, Gavazzi G. et al .
Thoracic lymphangiectasis presenting with chyloptysis and bronchial cast expectoration.
Eur Radiol.
2002;
12 Suppl 3
162-165
13
Kelso J M, Kerr D J, Lie J T. et al .
Unusual diffuse pulmonary lymphatic prolferation in a young boy.
Chest.
1991;
100
556-560
14
Maier H C.
Chylous reflux in the lungs and pleurae.
Thorax.
1968;
23
281-296
15
Kao N L, Richmond G W.
Cough productive of casts.
Ann Allergy Asthma Immunol.
1996;
76
231-233
16
Sanerkin N G, Seal R M, Leopold J G.
Plastic bronchitis, mucoid impaction of the bronchi and allergic broncho-pulmonary
aspergillosis, and their relationship to bronchial asthma.
Ann Allergy.
1966;
24
586-594
17
Jett J R, Tazelaar H D, Keim L W. et al .
Plastic bronchitis: an old disease revisited.
Mayo Clin Proc.
1991;
66
305-311
18
Noizet O, Leclerc F, Leteurtre S. et al .
Plastic bronchitis mimicking foreign body aspiration that needs a specific diagnostic
procedure.
Intensive Card Med.
2003;
29
329-331
19
Quasney M W, Orman K, Thompson J. et al .
Plastic bronchitis occurring late after the Fontan procedure: treatment with aerosolized
urokinase.
Crit Care Med.
2000;
28
2107-2111
20
Costello J M, Steinhorn D, McColley S. et al .
Treatment of plastic bronchitis in a Fontan patient with tissue plasminogen activator:
a case report and review of the literature.
Pediatrics.
2002;
109
67
21
Wiggins J, Sheffiled E, Jeffery P K. et al .
Bronchial casts associated with hilar lymphatic and pulmonary lymphoid abnormalities.
Thorax.
1989;
44
226-227
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24
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57
392-399
29
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Dr. med. Jochen Schmitz
Krankenhaus Großhansdorf
Wöhrendamm 80
22927 Großhansdorf
eMail: schmitz-ahrensburg@t-online.de