Geburtshilfe Frauenheilkd 2004; 64(10): 1109-1111
DOI: 10.1055/s-2004-821300
Fallbericht

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Placenta Percreta with Bladder Invasion: A Case Report

Placenta praevia percreta mit Invasion in die Harnblase: FallberichtM. A. Osmanağaoğlu1 , S. Osmanağaoğlu2 , H. Bozkaya1
  • 1Department of Obstetrics and Gynecology, Faculty of Medicine, Karadeniz Technical University, Trabzon, Turkey
  • 2Department of Anesthesiology and Reanimation, Faculty of Medicine, Karadeniz Technical University, Trabzon, Turkey
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 October 2004 (online)

Zusammenfassung

Placenta praevia percreta mit Invasion in die Harnblase ist eine seltene, aber auch aufgrund maternaler Blutungen eine schwere Komplikation. Wir berichten über eine 37-jährige Patientin, bei der diese Diagnose gestellt wurde. Eine Sectio caesarea mit suprazervikaler Hysterektomie, Teilentfernung der Blase und die bilaterale Unterbindung der A. hypogastrica wurde in der 36. SSW durchgeführt. Ein Teil der Plazenta wurde dabei manuell entfernt, gleichzeitig musste ein Teil belassen werden. 60 Tage postoperativ war β-HCG im Serum negativ. Wenn bei einer Vielgebärenden eine Schnittentbindung vorausgegangen ist oder eine Placenta praevia, die mit Hämaturie verlief, muss immer der Verdacht auf eine Placenta praevia percreta mit Invasion in die Harnblase geäußert werden.

Abstract

Placenta previa percreta with bladder invasion is associated with a rare but serious risk of maternal hemorrhage. We present the case of a 37-year-old woman with placenta previa percreta invading the urinary bladder. A cesarean operation with supracervical hysterectomy, partial excision of the bladder and bilateral hypogastric artery ligation was carried out in the 36th week of pregnancy. A part of the placenta was excised manually and the remaining placenta was left in situ. The β-hCG level was not measurable at 60 days postoperatively. If a multipara with a history of cesarean section and placenta previa presents with hematuria, the possibility of placental invasion of the bladder should be considered.

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Dr. Mehmet A. Osmanağaoğlu

Department of Obstetrics and Gynecology, Faculty of Medicine, Karadeniz Technical University

61080 Trabzon

Turkey

Email: osmanaga@meds.ktu.edu.tr

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