Zusammenfassung
Seit kurzem werden Inhibitoren des Rezeptors für epidermalen Wachstumsfaktor (EGF)
in der Therapie fortgeschrittener, chemotherapieresistenter Karzinomerkrankungen,
wie dem kolorektalen Karzinom und dem nicht-kleinzelligen Bronchialkarzinom eingesetzt.
Aus den Zulassungsstudien ist bekannt, dass bei der Mehrzahl der Patienten hierunter
Nebenwirkungen am Hautorgan auftreten. Die häufigste kutane Nebenwirkung bei 29 bis
39 % der Patienten ist das Auftreten akneiformer Hauterscheinungen. Wir berichten
über einen 64-jährigen Patienten mit metastasiertem kolorektalen Karzinom, das auf
die Standard-Second-line-Chemotherapie mit Irinotecan nicht mehr ansprach und daher
zusätzlich mit Cetuximab (Erbitux®), einem monoklonalen Antikörper gegen den EGF-Rezeptor
behandelt wurde. Während des 2. Therapiezyklus (wöchentliche Applikation) entwickelte
er binnen eines Tages massive hochentzündliche Hautveränderungen im Gesicht, den Schultern
und in der vorderen und hinteren Schweißrinne, die morphologisch das Bild einer Acne
fulminans erreichten. Noch ohne spezifische Therapie besserte sich das Krankheitsbild
spontan bereits nach wenigen Tagen und klang unter symptomatischer Therapie binnen
2 Wochen weitgehend ab. Die enge zeitliche Korrelation der Gabe von EGF-Rezeptor-Antagonisten
und dem Auftreten von Akne könnte für eine Rolle des EGF/EGF-Rezeptor-Systems bei
der Pathogenese dieser Erkrankung sprechen.
Abstract
Recently, inhibitors of epidermal growth factor (EGF) receptor were approved by health
authorities for treatment of metastastatic carcinomas including colorectal and non-small
cell lung carcinoma not responding to standard chemotherapies. It is known from clinical
studies that most of the treated patients developed unwanted drug induced side effects
of the skin. The cutaneous side effect occurring most frequently is the eruption of
acne lesions in 29 to 39 % of the patients treated. We report on a 64 years old male
patient with metastatic colorectal carcinoma not responding anymore to standard second
line chemotherapy with irinotecan and then additionally was treated with cetuximab
(Erbitux®), a monoclonal antibody directed against the EGF receptor. During the second
therapy cycle (weekly administrations) he developed within a day severe inflammatory
skin lesions of the face, the shoulders, the back and his breast resembling morphologically
acne fulminans. Without specific therapy the skin disease improved spontaneously within
several days and cleared under symptomatic therapy within 2 weeks. This side effect
could lead to the assumption of a role of the EGF/EGF receptor system in the pathogenesis
of acne.
Literatur
1
Baselga J.
Why the epidermal growth factor receptor? The rationale for cancer therapy.
Oncologist.
2002;
7, Suppl 4
2-8
2
Cohen M H, Williams G A, Sridhara R, Chen G, McGuinn W D, Morse D, Abraham S, Rahman A,
Liang C, Lostritto R, Baird A, Pazdur R.
United States food and drug administration approval of gefinitimib (ZD1839; Iressa)
tablets.
Clin Cancer Res.
2004;
10
1212-1218
3
Downie M M, Sanders D A, Kealey T.
Modelling the remission of individual acne lesions in vitro.
Br J Dermatol.
2002;
147
869-878
4 Fachinformation des Arzneimittelkompendiums der Schweiz. Basel; Documed 2003: 1-15
5
Guy R, Green M R, Kealey T.
Modelling acne in vitro.
J Invest Dermatol.
1996;
106
176-182
6
Hansen L A, Alexander N, Hogan M E, Sundberg J P, Dlugosz A, Threadgill D W, Magnuson T,
Yuspa S H.
Genetically null mice reveal a central role for epidermal growth factor receptor in
the differentiation of the hair follicle and normal hair development.
Am J Pathol.
1997;
150
1959-1975
7
Kris M G, Natale R B, Herbst R S, Lynch T J, Prager D, Belani C P, Schiller J H, Kelly K,
Spirindonidis J, Sandler A, Albain K S, Cella D, Wolf M K, Averbuch S D, Ochs J J,
Kay A C.
Efficacy of gefitinib, an inhibitor of the epidermal growth factor receptor tyrosine
kinase, in symptomatic patients wit non-small lung cancer: a randomized trial.
JAMA.
2003;
290
2149-2158
8
Lee M W, Seo C W, Kim S W, LeeHW , Choi J H, Moon K C, Koh J K.
Cutaneous side effects in non-small cell lung cancer patients treated with Iressa
(ZD1839), an inhibitor of epidermal growth factor.
Acta Demato Venereol.
2004;
84
22-26
9
Motzer R J, Amato R, Todd M, Hwu W J, Cohen R, Baselga J, Muss H, Cooper M, Yu R,
Ginsberg M S, Needle M.
Phase II trial of antiepidermal growth factor receptor antibody C225 in patients with
advanced renal carcinoma.
Invest New Drug.
2003;
21
99-101
10
Nanney L B, Magid M, Stoscheck C M, King L E.
Comparison of epidermal growth factor binding and receptor distribution in normal
human epidermis and epidermal appendages.
J Invest Dermatol.
1984;
83
385-393
11
Needle M N.
Safety experience with IMC-C225, an anti-epidermal gowth factor receptor antibody.
Semin Clin Oncol.
2002;
29,S14
55-60
12
Philpott M P, Kealy T.
Effects of EGF on the morphology and patterns of DNA synthesis in isolated human hair
follicles.
J Invest Dermatol.
1994;
102
186-191
13 Plewig G, Kligman A M. Acne and Rosacea. 3rd Edition. Berlin; Springer-Verlag 2000: 342-351
14
Saltz L B, Meropol N J, Loehrer P J, Needle M N, Kopit J, Mayer R J.
Phase II trial of antiepidermal growth factor receptor antibody C225 in patients with
refractory colorectal cancer that express the epidermal growth factor receptor.
J Clin Oncol.
2004;
22
1201-1208
15
VanDoorn R, Kirtschig G, Scheffer E, Stoof T J, Giaccone G.
Follicular and epidermal alterations in patients treated with ZD1839 (Iressa), an
inhibitor of the epidermal growth factor receptor.
Br J Dermatol.
2002;
147
598-601
Prof. Dr. med. habil. Lutz Kowalzick
Klinik für Hautkrankheiten und Allergologie
HUMAINE Vogtland-Klinikum Plauen · Postfach 100153 · 08505 Plauen
Email: lutz.kowalzick@web.de