Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2004; 39(11): 662-667
DOI: 10.1055/s-2004-825951
Originalie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Verletzungen airbaggeschützter PKW-Insassen

Injuries to Car Passengers Protected by Air BagsP.  Sefrin1 , H.  Kuhnigk1 , R.  Koburg1
  • 1Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie, Sektion für Präklinische Notfallmedizin der Universität Würzburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 November 2004 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie: Eine Weiterentwicklung des Innenschutzes von PKW-Insassen ist neben dem Sicherheitsgurt der Airbag. Allerdings wird er auch für schwerwiegende innere Verletzungen verantwortlich gemacht. Methodik: In einer retrospektiven Fallkontrollstudie wurden 394 Unfälle analysiert, bei denen der Airbag auslöste und es bei 69 Fällen zu mindestens mitteschweren Verletzung (MAIS ≥ 2) kam. Es wurden 3 verschiedene Verletzungsmuster in Abhängigkeit von ihrer Diagnostizierbarkeit durch den Notarzt unterschieden. Dem wurden die Beschädigungen an den Fahrzeugen in 5 Intensitäten (Beschädigungsgrade) gegenübergestellt. Ergebnisse: Am häufigsten mit einem Anteil von 61,5 % wurde bei den Patienten eine Thoraxverletzung gefolgt von Verletzungen der unteren (50,8 %) und der oberen Extremitäten (47,7 %) festgestellt. Es überwogen bei den Einzelverletzungen solche des Schweregrades MAIS 2 (59,7 %). In den meisten Fällen waren die Verletzungsfolgen leicht erkennbar (64,6 %) aufgrund äußerer Schädigungen, in 24,6 % waren innere Verletzungen zu vermuten, und nur bei 10,8 % gab es keine Hinweise auf eine Körperhöhlenschädigung. Am häufigsten waren die okkulten Schädigungen im Bereich des Thorax (100 %) und des Abdomens (74,4 %). Allerdings gingen die okkulten Schädigungen nicht unbedingt mit der Deformierungsintensität konform, nachdem in 66,7 % ein Beschädigungsgrad von 3 vorlag. Dies trifft für die übrigen Verletzungen nicht zu, da die äußeren Verletzungen mit dem Beschädigungsgrad steigen. Schlussfolgerung: Auch bei Auslösung des Airbags muss auch ohne äußerlich erkennbare Verletzungen mit okkulten Schädigungen der Körperhöhlen gerechnet werden. Besonders gefährdet sind Frauen unter 35 Jahren. Für das Auftreten von Körperhöhlenverletzungen gibt es keine Grenzgeschwindigkeit, da durch den ausgelösten Airbag auch isoliert Schäden entstehen können.

Abstract

Objective: The air bag, like the seatbelt, is a further development of the inside protection of motorcar passengers. However, the airbag has also been made responsible for severe internal injuries. Methods: In a retrospective case control study, 394 accidents in which the air bag was released were analysed. At least medium severe injuries (Maximum Abbreviated Injury Scale: MAIS ≥ 2) occurred in 69 cases. Three different patterns of injury were distinguished depending on the level of difficulty of diagnosis by the emergency physician. Damage to the vehicles was scored in five intensities or damage grades. Results: Thoracic injury was most frequently diagnosed in the patients (in 61.5 % of cases), followed by injuries to the lower (50.8 %) and upper extremities (47.7 %). Single injuries with a grade of severity of 2 (MAIS) predominated (59.7 %). In most of the cases the injury was easy to diagnose (64.6 %) because of external signs, in 24.6 % internal injuries were assumed and in only 10.8 % were there no sings of damage to body cavities. Most frequent were occult injuries in the thoracic region (100 %) and in the abdomen (74.4 %). However, occult injuries did not always conform to the grade of deformation to the vehicle, since in 66.7 % the grade of damage was 3. This was not true for the remaining types of injury because external injuries increased with the grade of damage to the vehicle. Conclusion: After the release of the air bag, occult injuries of the body cavities have to be expected, even if there are no signs of external injury. Women under 35 years of age are particularly endangered. There exists no minimum velocity for the occurrence of injuries to the body cavities because harm can simply be a result of the release of the air bag.

Literatur

  • 1 Abbreviated Injury Scale. 1990 Revision. Association for the Advancement of Automotive Medicine Des Plaines IL, USA; 1990
  • 2 Augenstein J, Digges K, Lombardo L, Perdeck E, Stratton J, Maliaris A. et al . Occult abdominal injuries to airbag-protected crash victims: a challenge to trauma systems.  J Trauma. 1995;  38 502-508
  • 3 Baker S, O’Neill B, Haddon W, Long W B. The injury severity score: a method for describing patients with multiple injuries and evaluating emergency care.  J Trauma. 1974;  14 187-196
  • 4 Blacksinn M F. Patterns of fracture after air bag deployment.  J Trauma. 1993;  35 840-843
  • 5 Crandall C S, Olson L M, Sklar D P. Mortality reduction with seat belt use in head-on passenger car collision.  Am J Epidemiol. 2001;  153 219-224
  • 6 Horsch J, Lau I, Andrzejak D, Viano D, Melvin J. Assessment of airbag deployment loads. Vortrag; 34th Stapp car crash conference, 1990. 
  • 7 Huelke D, Moore J, Ostrom M. Air bag injuries and occupant protection.  J Trauma. 1992;  33 894-898
  • 8 Kluth M, Linz T, Lehnert S, Boettcher M. Assoziertes Dezelarationstrauma mit kompletter infradiaphragmaler Dissektion der Vena Cava inferior und Abriss von Lebervenen.  Anaesthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther. 2004;  39 24-27
  • 9 Kulber D A, Hiatt J R. The effect of an airbag on injuries in an automobile crash: Report of two cases.  Accident Analysis and Prevention. 1992;  24 100-101
  • 10 Kuner E H, Schlickewei W, Oltmanns D. Der Airbagschutz beim Verkehrsunfall.  Unfallchirurgie. 1995;  21 92-99
  • 11 Langwieder K, Hummel T, Müller C. Experience with airbag-equipped cars in real-live accidents in Germany. Vortrag; 15th International Conference on the Enhanced Safety of Vehicles (ESV). Melbourne; Mai 1996
  • 12 Langwieder K, Hummel T A. Airbags im realen Unfallgeschehen - Anforderungen und Wirkmöglichkeiten. Vortrag; Bag & Belt 1994, 3. Internationales Azko Nobel Symposium für Fahrzeuginsassen-Rückhaltesysteme, Köln, 27. - 29. 4. 1994. 
  • 13 Lau I V, Viano D C. The viscous criterion-bases and applications of an injury severity index for soft tissues. Vortrag; 30th Stapp car crash conference, 1986. 
  • 14 Loo G T, Siegel J, Dischinger P, Rixen D, Burgess A. Airbag protection versus compartment intrusion effect determines the pattern of injuries in multiple trauma motor vehicle crashes.  J Trauma. 1996;  41 935-951
  • 15 Nash C E. Das Leben und die Liebe. Vortrag; Bags & Belt 1994, 3. Internationales Azko Nobel Symposium für Fahrzeuginsassen-Rückhaltesysteme, Köln, 27. - 29. 4. 1994. 
  • 16 Rebet A, Ellinger K, van Ackern K. Neue Airbag-assozierte Verletzungsmuster nach Verkehrsunfällen.  Anaesth. 1996;  45 359-362
  • 17 Sefrin P, Albert M. Tödliche Gurtverletzungen.  Unfallheilkunde. 1978;  81 681-686
  • 18 Sharma O P, Mousset X R. Review of tricuspid valve injury after airbag deployment: presentation of case and discussion of mechanism of injury.  J Trauma. 2000;  48 152-156
  • 19 Siegel J, Mason-Gonzales S, Dischinger P. Savety belt restraints and compartment in frontal and lateral motor vehicle crashes: mechanisms of injuries, complications, and acute care costs.  J Trauma. 2000;  48 152-155
  • 20 Walz F, Niederer P, Zollinger U, Renfer A. Analysis of 115 killed and 205 severly injured seat belt users. Vortrag; International Asssociation for Accident and Traffic Medicine (IAATM), 6th International Conference, Melbourne, Februar 1977. 
  • 21 Zeidler F. Erfahrungen aus 25 Jahren Unfallforschung bei Mercedes-Benz. Vortrag; Bag & Belt 1994, 3. Internationales Azko Nobel Symposium für Fahrzeuginsassen-Rückhaltesysteme, Köln, 27. - 29. 4. 1994. 
  • 22 Zheng Y, Mak A F. Effective elastic properties for lower limb soft tissues from manual indentation experiment.  IEEE Trans Rehabil Eng. 1999;  7 257-267

Prof. Dr. med. P. Sefrin

Zentrum Operative Medizin · Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie (Direktor: Prof. Dr. med. N. Roewer) · Sektion für Präklinische Notfallmedizin

Oberdürrbacher Straße 6 · 97080 Würzburg

Email: Sefrin_P@klinik.uni-wuerzburg.de

    >