Psychiatr Prax 2004; 31: 155-157
DOI: 10.1055/s-2004-828471
Schmerz
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Tagesschwankungen der Schmerzintensität und Herzfrequenz im Tourniquet-Schmerz-Modell bei gesunden Probanden

Diurnal Variation of Pain Perception and Heart Rate in the Human Tourniquet Pain Model in Healthy VolunteersHorst  J.  Koch1 , Christoph  Raschka2 , David  Fischer-Barnicol1 , Stefan  Lanquillon1 , Bernd  Ibach1
  • 1Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität am Bezirksklinikum Regensburg
  • 2Universität Frankfurt, Institut für Sportwissenschaften
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 November 2004 (online)

Zusammenfassung

Tageschwankungen der Schmerzschwelle wurden an 13 gesunden Probanden mittels des Tourniquet-Ischämie-Modells untersucht. Schmerzscores und Herzfrequenz wurden 0,5, 1, 1,5 und 2 Minuten nach Beginn der Ischämie (Dauer 1 Minute) bestimmt. Der Test wurde jeweils um 6.00, 12.00, 18.00 und 24.00 Uhr wiederholt. Signifikante Unterschiede im Tagesverlauf fanden sich für Schmerzscores 1 Minute und für Herzfrequenzen 1,5 Minuten nach Ischämiebeginn. Maximale Schmerzscores wurden um 24.00 Uhr gefunden.

Abstract

The diurnal variation of pain threshold was studied in 13 healthy volunteers (age: 21 - 27 ys) using the tourniquet pain model. A tourniquet was inflated above systolic blood pressure for 1 minute and pain scores and heart rate were recorded at 0.5, 1.0, 1.5 and 2.0 minutes. The test was repeated during a study day at 6.00 h, 12.00 h, 18.00 h and 24.00 h. Significant differences of pain scores between clocktimes were found 1 minutes after inflation and after 1.5 minutes with regard to heart rate. Generally, the highest pain scores were found at 24.00 h.

Literatur

  • 1 Reinberg A E, Gaston L, Smolensky M H. Chronobiologie et Chronothérapeutique. Heure optimale d'administration des médicament Paris; Flammarion 1991: 181-185
  • 2 Naber D, Cohen R M, Pickard D. et al . Episodic secretion of opioid activity in human plasma and monkey CSF.  Life Sciences. 1981a;  28 931-935
  • 3 Naber D, Wirz-Justice A, Kafka M S. Circadian rhythm in rat brain opiate receptor.  Neuroscience Letters. 1981b;  21 45-50
  • 4 Procacci P, Della Corte M, Zoppi M. et al . Rhythmic changes of the cutaneous pain threshold in man: a general review.  Chronobiologia. 1974;  1 77-96
  • 5 Possner J. Pain models in healthy volunteers. In: Nimmo WS, Tucker GT (eds) Clinical Measurement in Drug Evaluation. Cambrigde; Wolfe Publishing Ltd 1991: 73-90
  • 6 Box G EP, Jenkins G M:. San Francisco; Holden-Day 1976
  • 7 Issberner U, Reeh P W, Stehen K H. Pain due to tissue acidosis: a mechanism for inflammatory and ischemic myalgia.  Neuroscience Letters. 1996;  208 191-194
  • 8 Thompson R F. Das Gehirn. Von der Nervenzelle zur Verhaltenssteuerung. Heidelberg; Spektrum Verlag 1994: 181-217
  • 9 Wesche D I, Frederickson R CA. The role of the pituitary in the diurnal variation in tolerance to painful stimuli and brain enkephalin levels.  Life Sciences. 1981;  29 2199-2205
  • 10 Labrecque G. Inflammatory Reaction and Disease States. In: Touitou Y, Haus E (eds) Biologic Rhythms in Clinical and Laboratory Medicine. Heidelberg; Springer Verlag 1994: 483-492

Dr. med. Dr. rer. nat. Horst J. KochMFPM DCPSA 

Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität am Bezirksklinikum Regensburg

Universitätsstraße 84

93053 Regensburg

Email: horst.koch@medbo.de

    >