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DOI: 10.1055/s-2004-829025
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Langzeiteffekte von Sildenafil bei Sklerodermie-assoziierter pulmonaler Hypertonie und Raynaud-Syndrom[1]
Long-term effects of sildenafil in a patient with scleroderma-associated pulmonary hypertension and Raynaud’s syndromePublication History
eingereicht: 22.12.2003
akzeptiert: 3.6.2004
Publication Date:
05 August 2004 (online)

Anamnese und klinischer Befund: Eine 65-jährige Patientin wurde mit Ruhedyspnoe und peripheren Ödemen bei Sklerodermie-assoziierter Lungenfibrose mit schwerer pulmonaler Hypertonie sowie Raynaud-Syndrom stationär aufgenommen.
Diagnostik, Therapie und Verlauf: Es bestanden eine ausgeprägte restriktive Ventilationsstörung und eine hochgradig eingeschränkte Diffusionskapazität. In der Rechtherzkatheter-Untersuchung zeigte sich ein pulmonal-arterieller Mitteldruck von 50 mmHg. Die 6-min-Gehstrecke betrug 220 m. Da sämtliche etablierten Behandlungsmethoden keinen befriedigenden therapeutischen Effekt erbracht hatten, wurde ein Therapieversuch mit dem für diese Indikation nicht zugelassenen PDE 5-Hemmer Sildenafil (Viagra ®) unternommen. Darunter war eine deutliche Reduktion des pulmonal-arteriellen Druckes zu beobachten, die mit einer signifikanten Verbesserung der klinischen Symptomatik korrelierte. Insbesondere war eine drastische Senkung des prognostisch bedeutsamen Rechtsherzinsuffizienzmarkers BNP zu beobachten. Darüber hinaus führte Sildenafil zu einer signifikanten Zunahme der peripheren Durchblutung und Besserung der Raynaud-Symptomatik.
Folgerung: PDE 5-Inhibitoren sind bei Sklerodermie-assozierter pulmonaler Hypertonie wirksam und könnten darüber hinaus eine neue Therapieoption beim Raynaud-Syndrom darstellen.
History: A 65-year-old woman was admitted because of dyspnea at rest and peripheral edema due to scleroderma-associated pulmonary fibrosis and hypertension, as well as Raynaud’s phenomenon.
Diagnostic features, treatment and course: She had a marked restrictive ventilatory disorder with severe impairment of diffusion capacity. Right heart catheterization demonstrated a mean pulmonary artery pressure of 50 mmHg. She was able to walk only 220 m. All usual methods of treatment failed to give satisfactory results so that sildenafil (phospherodiesterase type-5 |PDE-5| inhibitor; Viagra® was given, even though it is not licensed for this indications („off-label“, as a therapeutic attempt. This achieved definite reduction in pulmonary arterial pressure and significantly improved the clinical symptoms. In particular, it drastically reduced the level of atrial natriuretic peptide, an important prognostic marker in right heart failure. Sildenafil also significantly raised peripheral perfusion and the signs of Raynaud’s syndrome.
Conclusion: PDE-5 inhibitors are efficacious in scleroderma-associated pulmonary hypertension and may also provide a new option in the treatment of Raynaud’s disease.
1 Die initialen Beobachtungen zu dieser Kasuistik wurden im Oktober 2003 in „Annals of Internal Medicine” veröffentlicht.
Literatur
- 1
Berger R, Huelsman M, Strecker K. et al .
B-type natriuretic peptide predicts sudden death in patients with chronic heart
failure.
Circulation.
2002;
105
2392-2397
Reference Ris Wihthout Link
- 2
Ghofrani H A, Rose F, Schermuly R T. et al .
Oral sildenafil as long-term adjunct therapy to inhaled iloprost in severe pulmonary
arterial hypertension.
J Am Coll Cardiol.
2003;
42
158-164
Reference Ris Wihthout Link
- 3
Ghofrani H A, Wiedemann R, Rose F. et al .
Sildenafil for treatment of lung fibrosis and pulmonary hypertension: a randomised
controlled trial.
Lancet.
2002;
360
895-900
Reference Ris Wihthout Link
- 4
Gibbs J SR, Higenbottam T W, Black C. et al .
Recommendations on the management of pulmonary hypertension in clinical
practice.
Heart.
2001;
86
(Suppl I)
i1-i13
Reference Ris Wihthout Link
- 5
Goldstein I, Lue T F, Padma-Nathan H, Rosen R C, Steers W D, Wicker P A. for the Sildenafil Study Group .
Oral sildenafil in the treatment of erectile dysfunction.
N Engl J Med.
1998;
338
1397-1403
Reference Ris Wihthout Link
- 6
Koh E T, Lee P, Gladman D D, Abu-Shakra M.
Pulmonary hypertension in systemic sclerosis: an analysis of 17 patients.
Br J Rheumatol.
1996;
35
989-993
Reference Ris Wihthout Link
- 7
Leighton C.
Drug treatment of scleroderma.
Drugs.
2001;
61
419-427
Reference Ris Wihthout Link
- 8
Michelakis E D, Tymchak W, Noga M. et al .
Long-term treatment with oral sildenafil is safe and improves functional capacity
and hemodynamics in patients with pulmonary arterial hypertension.
Circulation.
2003;
108
2066-2069
Reference Ris Wihthout Link
- 9
Nagaya N, Ando M, Oya H. et al .
Plasma brain natriuretic peptide as a non-invasive marker for efficacy of pulmonary
thrombendarteriectomy.
Ann Thorac Surg.
2002;
74
180-184
Reference Ris Wihthout Link
- 10
Nagaya N, Nishikimi T, Okano Y. et al .
Plasma brain natriuretic peptide levels increase in proportion to the extent
of right ventricular dysfunction in pulmonary hypertension.
J Am Coll Cardiol.
1998;
31
202-208
Reference Ris Wihthout Link
- 11
Nagaya N, Nishikimi T, Uematsu M. et al .
Plasma brain natriuretic peptide as a prognostic indicator in patients with
primary pulmonary hypertension.
Circulation.
2000;
102
865-870
Reference Ris Wihthout Link
- 12
Pfister R, Scholz M, Wielckens K, Erdmann E, Schneider C A.
The value of natriuretic peptides NT-pro-BNP and BNP for the assessment of left
ventricular volume and function. A prospective study of 150 patients.
Dtsch Med Wochenschr.
2002;
127
2605-2609
Reference Ris Wihthout Link
- 13
Prasad S, Wilkinson J, Gatzoulis M A.
Sildenafil in primary pulmonary hypertension.
N Engl J Med.
2000;
343
1342
Reference Ris Wihthout Link
- 14
Rosenkranz S, Diet F, Karasch T, Weihrauch J, Wassermann K, Erdmann E.
Sildenafil improved pulmonary hypertension and periphera blood flow in a patient
with scleroderma-associated lung fibrosis and the Raynaud phenomenon.
Ann Intern Med.
2003;
139
871-873
Reference Ris Wihthout Link
- 15
Wakaumi M, Shiga T, Nozaki K. et al .
Plasma brain natriuretic peptide as a parameter to assess the efficacy of continuous
intravenous infusion of prostacyclin (epoprostenol) to treat severe primary
pulmonary hypertension: A case report.
Heart Vessels.
2000;
15
144-146
Reference Ris Wihthout Link
- 16
Wilkens H, Guth A, König J. et al .
Effect of inhaled iloprost plus sildenafil in patients with primary pulmonary
hypertension.
Circulation.
2001;
104
1218-1222
Reference Ris Wihthout Link
1 Die initialen Beobachtungen zu dieser Kasuistik wurden im Oktober 2003 in „Annals of Internal Medicine” veröffentlicht.
Dr. med. Stephan Rosenkranz
Klinik III für Innere Medizin, Universität zu Köln
Joseph-Stelzmann-Straße 9
50924 Köln (Lindenthal)
Phone: 0221/4785159
Fax: 0221/4786490
Email: stephan.rosenkranz@medizin.uni-koeln.de
