Zusammenfassung
Neuromuskuläre Erkrankungen wie die Myasthenia gravis führen selten zu krisenhaften
Verschlechterungen mit Atemnot. Beim beschriebenen Notarzteinsatz kam es bei einem
Patienten mit einer chronisch obstruktiven Atemwegserkrankung und einer Myasthenia
gravis zur akuten Atemnot. Die Symptome wiesen in der durchgeführten Untersuchung
nicht primär auf die ursächliche Pathogenese der Atemnot hin. Neben einem spastischen
Atemgeräusch lagen auch Anzeichen einer neuromuskulären Insuffizienz vor. Die eingeleitete
bronchospasmolytische Therapie erzielte keine subjektive Besserung der Symptomatik.
Erst die symptomatische Titration mit Azetylcholinesterasehemmern verbesserte die
geschilderten Beschwerden. Die subjektive Symptombesserung und die weitere Therapie
in einer neurologischen Intensivtherapiestation bestätigten die Diagnose einer myasthenen
Krise.
Abstract
The described emergency at a patient with a chronically obstructive respiratory systems
illness and myasthenia gravis to the acute dyspnea. The symptoms didn't indicate to
the causative pathogenesis of the dyspnea primarily in the examination. Symptoms also
were with a neuromuscular insufficiency besides a spastic respiratory sounds. The
started bronchospasmolytic therapy didn't obtain any subjective recovery of the symptomatology.
The symptomatic titration with acetylcholinesterase inhibitors first improved the
described symptoms. The diagnosis confirmed the subjective symptom recovery and further
therapy to a myasthenic crisis in a neurological intensive therapy department.
Schlüsselwörter
Myasthenia gravis - myasthene Krise - pharmakologische Interaktion - chronisch obstruktive
Lungenerkrankung - neuromuskuläre Erkrankungen
Key words
Myasthenia gravis - myasthenic crisis - pharmacological interaction - chronically
obstructive lung illness - neuromuscular illnesses
Literatur
- 1
Agius M A. et al .
Three forms of immune myasthenia.
Ann N Y Acad Sci.
2003;
998
453-456
- 2
Berrouschot J. et al .
Therapy of myasthenic crisis.
Crit Care Med.
1997;
25
1228-1235
- 3 Köhler W, Sieb J P. Myasthenia gravis. Bremen; Uni-med Science 2000
- 4
Suzuki H.
Mechanism of action of muscle relaxants and its clinical problems.
Masui.
1974;
23 (8)
679-692
- 5
Delbono O. et al .
Calcium current and charge movement of mammalian muscle: action of amyotrophic lateral
sclerosis immunoglobulins.
J Physiol.
1991;
444
723-742
- 6
Poser S.
Oral contraceptives - indications and neurological complications (author's transl).
Fortschr Neurol Psychiatr Grenzgeb.
1977;
45 (7)
412-419
- 7
Ferro J. et al .
Myasthenia induced by penicillamine: does an interaction with tricyclic antidepressants
exist?.
Rev Clin Esp.
1993;
192 (7)
358-359
- 8
Aquilonius S M, Hartvig P.
Clinical pharmacokinetics of cholinesterase inhibitors.
Clin Pharmacokinet.
1986;
11 (3)
236-249
- 9
Chaney L A. et al .
Potentiation of pyridostigmine bromide toxicity in mice by selected adrenergic agents
and caffeine.
Vet Hum Toxicol.
1997;
39 (4)
214-219
- 10
Brumlik J, Jacobs R, Karczmar A G.
Theophylline compounds and myasthenia gravis. II. Clinical report of nine cases.
Clin Pharmacol Ther.
1973;
14 (3)
380-385
- 11
Dalakas M C.
Intravenous immunoglobulin in autoimmune neuromuscular diseases.
JAMA.
2004;
291 (19)
2367-2375
- 12
Assis J L de. et al .
Conservative treatment and thymectomy in myasthenia gravis: short- and long-term evaluated
results.
Arq Neuropsiquiatr.
1987;
45 (2)
119-130
- 13
Kolski H K, Kim P C, Vajsar J.
Video-assisted thoracoscopic thymectomy in juvenile myasthenia gravis.
J Child Neurol.
2001;
16 (8)
569-573
Dr. med. Olaf Schedler
Klinikum Niederlausitz GmbH
Calauer Straße 8
01968 Senftenberg
eMail: schedler-berlin@t-online.de