Ultraschall Med 2005; 26(2): 107-113
DOI: 10.1055/s-2005-858095
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kontrastmittelsonographie in der Detektion von Leberraumforderungen - Vergleich zum intraoperativen Befund

Detection of Liver Lesions by Contrast-Enhanced Ultrasound - Comparison to Intraoperative FindingsR. Konopke1 , S. Kersting1 , H.-D Saeger1 , A. Bunk1
  • 1Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitäts-Klinikum Carl Gustav Carus, Technische Universität Dresden
Further Information

Publication History

eingereicht: 17.6.2004

angenommen: 28.1.2005

Publication Date:
25 April 2005 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Zielstellung der Arbeit ist die Evaluierung der Wertigkeit von Nativ-Sonographie (B-Bild- und farbcodierte Duplexsonographie), Kontrastmittel-Ultraschall (KM-US) und CT bei der Detektion von Leberraumforderungen im Vergleich zum intraoperativen bzw. histologischen Abschlussbefund. Methode: Prospektiv wurden 100 Patienten präoperativ wegen Raumforderungen der Leber sonographisch (1. Nativ-Sonographie, 2. KM-US mit SonoVue®) und mit Spiral-CT untersucht. Patienten mit irresektablen Befunden (n = 44) fanden in der statistischen Auswertung keine Berücksichtigung. Von 56 Patienten mit resektablen Lebertumoren verglichen wir die Aussagen der bildgebenden Verfahren mit dem intraoperativen bzw. histologischen Abschlussbefund. Ergebnisse: Im Nachweis von Raumforderungen erreichten wir im Nativ-Ultraschall eine Sensitivität von 53 %, die nach Gabe von 2,4 ml SonoVue® als Bolus auf 86 % erhöht werden konnte (p = 0,001). Die CT erreichte eine Sensitivität von 76 %. Die Spezifitäten der Verfahren differierten nur unwesentlich (87 bis 89 %). Eine Aussageerweiterung wurde durch die Kontrastmittel-Sonographie bei feinknotigen kleiner ein Zentimeter durchmessenden Metastasen (n = 7), nach adjuvanter Chemotherapie (n = 4), bei oberflächennahen Befunden (n = 6) sowie Rundherden um das Ligamtum teres (n = 6) erreicht. Schlussfolgerung: Die Ultraschalluntersuchung mit SonoVue® führt zu einer signifikant verbesserten Detektion von Raumforderungen in der Leber. Vor allem bei Patienten nach adjuvanter Chemotherapie bzw. vorliegenden feinknotigen Befunden ist der Einsatz von Ultraschall-Kontrastmittel zu empfehlen.

Abstract

Aim: Evaluation of b-mode and colour-duplex imaging, contrast-enhanced ultrasound (CEUS) and CT for the detection of liver lesions in comparison to intraoperative and histological findings. Methods: Before laparotomy, 100 patients with suspected liver lesions were prospectively examined with b-mode and colour-duplex imaging followed by contrast-enhanced ultrasound (SonoVue®) and CT-scan. Patients with nonresectable tumours (n=44) were excluded from the analysis. The diagnostic findings of 56 patients who displayed liver lesions were compared to the intraoperative and histological findings. Results: CEUS enhanced the sensitivity for the number of detected lesions from 53 % (b-mode) to 86 % (CEUS) (p = 0,001), while CT-scan reached 76 %. The specifity of the three methods differed only slightly (87 % to 89 %). Contrast agents lead to an improvement in the results of ultrasound, particularly in cases of nodular metastases smaller than one centimeter (n = 7), after adjuvant chemotherapy (n = 4), near the surface (n = 6) and in lesions situated around the Lig. teres (n = 6). Conclusions: CEUS leads to a significant improvement in the detection of liver lesions. For patients after adjuvant chemotherapy as well as for cases of small nodular metastases a CEUS should be carried out as a routine.

Literatur

  • 1 Bleck J S, Gebel M, Boozari B. et al . Fortschritte in der Ultraschalldiagnostik bei Lebererkrankungen.  Dtsch Med Wochenschr. 2001;  126 (suppl. 1) S81-86
  • 2 Seemann M D, Bonel H, Wintersperger B. et al . Comparison of a high-end ultrasound system with a spiral CT scanner in screening for liver metastases.  Ultraschall Med. 1998;  19 164-167
  • 3 Strobel D, Krodel U, Martus P. et al . Clinical evaluation of contrast-enhanced color Doppler sonography in the differential diagnosis of liver tumors.  J Clin Ultrasound. 2000;  28 1-13
  • 4 Wermke W, Gaßmann B. Tumor diagnostics of the liver with echo enhancers. Springer Verlag 1998
  • 5 Beissert M, Delorme S, Mutze S. et al . Comparison of B-mode and conventional colour/power Doppler ultrasound, contrast-enhanced Doppler ultrasound and spiral CT in the diagnosis of focal lesions of the liver: Results of a multicentre study.  Ultraschall Med. 2002;  23 245-250
  • 6 Rickes S, Ocran K, Schulze S. et al . Evaluation of Doppler sonographic criteria for the differentiation of hepatocellular carcinomas and regenerative nodules in patients with liver cirrhosis.  Ultraschall Med. 2002;  23 83-90
  • 7 Seitz K, Mauch M, Vasilakis D. et al . Giant haemangioma of the liver - clinical andiagnostic problems - a case report.  Ultraschall Med. 2003;  24 413-417
  • 8 Seitz K. Ante portas: Contrast agents in routine ultrasound examination.  Ultraschall Med. 2002;  23 81-82
  • 9 Becker D. Contrast enhanced ultrasound in the liver using low mechanical index - what is the difference?.  Ultraschall Med. 2002;  23 397-402
  • 10 Albrecht T. Kontrastmittelgestützter Ultraschall der Leber-Herausforderung und Chance für die deutsche Radiologie.  Fortschr Röntgenstr. 2003;  175 889-891
  • 11 Gebel M, Caselitz M, Bowen-Davies P E. et al . A multicenter, prospective, open label, randomized, controlled phase IIIb study of SH U 508 a (Levovist) Doppler signal enhancement in the portal vascular system.  Ultraschall Med. 1998;  19 148-156
  • 12 Wilson S R, Burns P N, Muradali D. et al . Harmonic hepatic US with microbubbles contrast agent: initial experience showing improved characterization of hemangioma, hepatocelluar carcinoma and metastases.  Radiology. 2000;  215 153-161
  • 13 Kim T K, Choi B I, Han J K. et al . Hepatic tumors: contrast agent-enhancement patterns with pulse-inversion harmonic US.  Radiology. 2000;  216 411-417
  • 14 Strobel D, Hoefer A, Martus P. et al . Dynamic contrast-enhanced power Doppler sonography improves the differential diagnosis of liver lesions.  Int J Colorectal Dis. 2001;  16 247-256
  • 15 Basilico R, Blomley M J, Harvey C J. et al . Which contiuous US scanning mode is optimal for the Detection of vascularity in liver lesions when enhanced with the second Geneation contrast agent.  Eur J Radiol. 2002;  41 184-191
  • 16 Leen E. The role of contrast-enhanced ultrasound in the characterisation of fokal liver lesions.  Eur Radiol. 2001;  11 (suppl. 3) E27-34
  • 17 Albrecht T, Blomley M J, Burns P N. et al . Improved detection of hepatic metastases with pulse-inversio US during the liver-specific phase of SHU 508A: mulitcenter study.  Radiology. 2003;  227 361-370
  • 18 Solbiati L, Tonolini M, Cova L. et al . The role of contrast-enhanced ultrasound in the detection of focal liver lesions.  Eur Radiol. 2001;  11 (suppl. 3) E15-26
  • 19 Hölscher A H, Jakimowicz J J, Makuuchi M. et al . Value of intraoperative sonography.  Langenbecks Arch Chir. 1990;  375 251-256
  • 20 Bunk A, Stolben E, Konopke R. et al . Farbdopplersonographie in der Leberchirurgie.  Ultraschall in Med. 1998;  19 202-212
  • 21 Gross M, Zoller W G. Ultraschallkriterien versus Histologie.  Bildgebung. 1995;  62 (suppl) 25-30
  • 22 Bernatik T, Becker D, Neureiter D. et al . Detection of liver metastases - comparison of contrast-enhanced ultrasound using first versus second generation contrast agents.  Ultraschall Med. 2003;  24 175-179
  • 23 Lencioni R, Cioni D, Crocetti L. et al . Ultrasound imaging of focal liver lesions with a second-generation contrast Agent.  Acad Radiol. 2002;  9 (suppl 2) 371-374
  • 24 Harvey C J, Blomley M J, Eckersley R J. et al . Pulse-inversion mode imaging of liver specific microbubbles: improved detection of subcentimetre metastases.  Lancet. 2000;  355 807-808
  • 25 Dalla P alma L, Bertolotto M, Quaia E. et al . Detection of liver metastases with pulse inversion harmonic imaging: preliminary results.  Eur Radiol. 1999;  9 (suppl 3) 382-387
  • 26 Schuessler G, Ignee A, Hirche T. et al . Improved detection and characterisation of liver tumors with echo-enhanced ultrasound.  Z Gastroenterol. 2003;  41 1167-1176
  • 27 Kockerling F, Schug-Pass C, Weskott H P. et al . Malignant hepatobiliary tumors. Surgical requirement concerning preoperative diagnosis.  Zentralbl Chir. 2000;  125 616-623
  • 28 Vogl T J, Schwarz W, Blume S. et al . Preoperative Evaluation of malignant liver tumors: comparison of unenhanced and SPIO (Revovist)- enhanced MR imaging with biphasic CTAP and intraoperative US.  Eur J Radiol. 2003;  13 262-272
  • 29 Kamel I R, Choti M A, Horton K M. et al . Surgically staged focal liver lesions: accuracy and reproducibilly of dual-phase helical CT for detection and characterization.  Radiology. 2003;  227 752-757
  • 30 Bobek-Billewicz B, Szurowska E, Zapasnik A. et al . Localisation of focal liver lesions to specific hepatic segments - comparison of multiphase spiral CT and MR imaging.  Folia Morphol. 2002;  61 291-297
  • 31 Kim T, Murakami T, Nakamura H. Abdominal applications of multislice CT.  Nippon Igaku Hoshasen Gakkai Zasshi. 2003;  63 369-377

Dr. med. R. Konopke

Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie; Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden

Fetscherstr. 74

01307 Dresden

Phone: 03 51/4 58 48 80

Fax: 03 51/4 58 43 17

Email: ralf.konopke@uniklinikum-dresden.de

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