Z Gastroenterol 2005; 43(8): 719-722
DOI: 10.1055/s-2005-858259
Kasuistik

© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Microangiopathic Hemolytic Anemia (MAHA) as Paraneoplastic Syndrome in Metastasized Signet Ring Cell Carcinomas: Case Reports and Review of the Literature

Mikroangiopathische hämolytische Anämie (MAHA) als paraneoplastisches Syndrom bei metastasiertem Siegelringkarzinom: Fallberichte und LiteraturübersichtH.-T Arkenau1 , O. Müssig1 , T. Buhr2 , H. H. Jend3 , R. Porschen1
  • 1Klinik für Innere Medizin, Klinikum Bremen Ost, Bremen, Germany
  • 2Institut für Pathologie, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany
  • 3Abteilung für Radiologie, Klinikum Bremen Ost, Bremen, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 August 2005 (online)

Preview

Zusammenfassung

Wir berichten über zwei Patienten mit spontan aufgetretener mikroangiopathischer hämolytischer Anämie (MAHA) bei metastasiertem Siegelringkarzinom des Magens und CUP (carcinoma of unknown primary). In beiden Fällen präsentierte sich die mikroangiopathische hämolytische Anämie als paraneoplastisches Syndrom. Klinisch fielen die Patienten durch eine akut einsetzende Coombs-negative, hämolytische Anämie mit Fragmentozyten im peripheren Blutausstrich auf, die typisch für das MAHA-Syndrom sind. Unter supportiver Therapie und einer eingeleiteten Chemotherapie nach dem ELF- bzw. nach dem PLF-Schema konnten wir den Tumorprogress und die Hämolyse kontrollieren.

Abstract

We report on two spontaneous cases of microangiopathic hemolytic anemia (MAHA) as first manifestation due to metastasized signet ring carcinoma, one of gastric and one of unknown origin. The patients presented with an acute onset of Coombs negative hemolytic anemia and fragmentocytes in the peripheral blood smear which are typical for MAHA. These case reports present MAHA as a rare paraneoplastic syndrome in patients with metastasized signet ring carcinoma. Parallel to symptomatic treatment we started chemotherapy treatment (ELF and PLF regimen, respectively). In both cases we were able to control the MAHA and cancer progression.

References

Dr. med. H.-T. Arkenau

Klinik für Innere Medizin, Klinikum Bremen Ost

Züricher Straße 40

28325 Bremen

Germany

Phone: ++ 49/4 21/4 08-25 34

Fax: ++ 49/4 21/4 08-22 35

Email: htarkenau@aol.com