Rofo 2005; 177(9): 1205-1218
DOI: 10.1055/s-2005-858489
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Herztumoren: Magnetresonanztomographie und Mehrschicht-Spiral-CT

Heart Tumors: Magnetic Resonance Imaging and Multislice Spiral CTG. A. Krombach1 , E. Spuentrup1 , A. Buecker1 , A. H. Mahnken1 , M. Katoh1 , Y. Temur1 , C. B. Higgins1 , R. W. Günther1
  • 1Klinik für Radiologische Diagnostik, Universitätsklinikum Aachen
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 August 2005 (online)

Zusammenfassung

Die Untersuchung bei Verdacht auf Herztumoren ist zunächst die Domäne der Echokardiographie. Diese Methode ist jedoch durch ihr begrenztes Messfeld und das bei manchen Patienten unzureichende Schallfenster eingeschränkt. Die Magnetresonanztomographie (MRT) und seit Einführung der Mehrschicht-Spiralcomputertomographie (MSCT) auch dieses Verfahren erlauben die detaillierte Darstellung von intra- und parakardialen Tumoren sowie die Bestimmung ihrer Ausdehnung und ihres Einflusses auf die Herzfunktion. Primäre benigne und maligne Herztumoren weisen in der MRT einige charakteristische Merkmale auf, die die Differenzialdiagnose erheblich einengen und in manchen Fällen die eindeutige Diagnose erlauben. Viele dieser Merkmale werden auch in der Computertomographie (CT) deutlich. Die vorliegende Arbeit gibt einen Überblick über Untersuchungstechniken in den Schnittbildverfahren MRT und CT bei Verdacht auf eine kardiale Raumforderung und beschreibt das Erscheinungsbild von primären und sekundären Herztumoren und intrakardialen Thromben.

Abstract

Transthoracic echocardiography is usually the initial diagnostic test in patients with a suspected cardiac mass. However, this technique is restricted by its small field of views and insufficient acoustic window in some patients. Magnetic resonance imaging (MRI) and, since its introduction, multislice spiral computed tomography allow for detailed delineation of intra and pericardiac tumors, their extent, and their influence on cardiac function. Primary benign and malignant cardiac tumors have several characteristic features in MR imaging. Assessment of such features may narrow down the differential diagnosis or even allow for reliable diagnosis in selected cases. Many such features can also be assessed using MSCT. This article provides an overview of examination protocols of MRI and CT for cases in which a cardiac mass is suspected and describes the appearance of primary and secondary cardiac masses as well as intracavitary thrombi.

Literatur

  • 1 Lam K Y, Dickens P, Chan A C. Tumors of the heart. A 20-year experience with a review of 12,485 consecutive autopsies.  Arch Pathol Lab Med. 1993;  117 1027-1031
  • 2 Edelman R R, Chien D, Kim D. Fast selective black blood MR imaging.  Radiology. 1991;  181 655-660
  • 3 Mahnken A H, Gunther R W, Krombach G A. Grundlagen der linksventrikulären Funktionsanalyse mittels MRT und MSCT.  Fortschr Röntgenstr. 2004;  176 1365-1379
  • 4 Hergan K, Schuster A, Mair M. et al . Normalwerte der Herzdurchmesser in der Cine-MRT.  Fortschr Röntgenstr. 2004;  176 1599-1606
  • 5 Gergely I, Neumann C, Dorffner R. Solitäre Karzinoidmetastase im Herzseptum: Erstdiagnose mittels CT.  Fortschr Röntgenstr. 2003;  175 859-860
  • 6 Blondeau P. Primary cardiac tumors - French studies of 533 cases.  Thorac Cardiovasc Surg. 1990;  38 (Suppl 2) 192-195
  • 7 MacGowan S W, Sidhu P, Aherne T. et al . Atrial myxoma: national incidence, diagnosis and surgical management.  Ir J Med Sci. 1993;  162 223-226
  • 8 Carney J A. Carney complex: the complex of myxomas, spotty pigmentation, endocrine overactivity, and schwannomas.  Semin Dermatol. 1995;  14 90-98
  • 9 Amano J, Kono T, Wada Y. et al . Cardiac myxoma: its origin and tumor characteristics.  Ann Thorac Cardiovasc Surg. 2003;  9 215-221
  • 10 Acebo E, Val-Bernal J F, Gomez-Roman J J. et al . Clinicopathologic study and DNA analysis of 37 cardiac myxomas: a 28-year experience.  Chest. 2003;  123 1379-1385
  • 11 Dubois C L, Herijgers P. Imaging of a huge atrial myxoma.  Heart. 2003;  89 99
  • 12 Maintz D, Gunia S, Baumgart P. et al . Acute myocardial infarction as the first manifestation of left atrial myxoma.  AJR Am J Roentgenol. 2004;  183 1838-1839
  • 13 Sakamoto H, Sakamaki T, Sumino H. et al . Production of endothelin-1 and big endothelin-1 by human cardiac myxoma cells.  Circ J. 2004;  68 1230-1232
  • 14 Spuentrup E, Mahnken A H, Kuhl H P. et al . Fast interactive real-time magnetic resonance imaging of cardiac masses using spiral gradient echo and radial steady-state free precession sequences.  Invest Radiol. 2003;  38 288-292
  • 15 Semelka R C, Shoenut J P, Wilson M E. et al . Cardiac masses: signal intensity features on spin-echo, gradient-echo, gadolinium-enhanced spin-echo, and TurboFLASH images.  J Magn Reson Imaging. 1992;  2 415-420
  • 16 Roberts-Thomson K C, Teo K S, Stuklis R. et al . Left atrial myxoma: magnet or echo?.  Intern Med J. 2004;  34 210-211
  • 17 Grebenc M L, Rosado-de-Christenson M L, Green C E. et al . Cardiac myxoma: imaging features in 83 patients.  Radiographics. 2002;  22 673-689
  • 18 Masui T, Takahashi M, Miura K. et al . Cardiac myxoma: identification of intratumoral hemorrhage and calcification on MR images.  AJR Am J Roentgenol. 1995;  164 850-852
  • 19 Salanitri J C, Pereles F S. Cardiac lipoma and lipomatous hypertrophy of the interatrial septum: cardiac magnetic resonance imaging findings.  J Comput Assist Tomogr. 2004;  28 852-856
  • 20 Kaplan K R, Rifkin M D. MR diagnosis of lipomatous infiltration of the interatrial septum.  AJR Am J Roentgenol. 1989;  153 495-496
  • 21 Heyer C M, Kagel T, Lemburg S P. et al . Lipomatous hypertrophy of the interatrial septum: a prospective study of incidence, imaging findings, and clinical symptoms.  Chest. 2003;  124 2068-2073
  • 22 Gowda R M, Khan I A, Nair C K. et al . Cardiac papillary fibroelastoma: a comprehensive analysis of 725 cases.  Am Heart J. 2003;  146 404-410
  • 23 Grinda J M, Couetil J P, Chauvaud S. et al . Cardiac valve papillary fibroelastoma: surgical excision for revealed or potential embolization.  J Thorac Cardiovasc Surg. 1999;  117 106-110
  • 24 Shiraishi J, Tagawa M, Yamada T. et al . Papillary fibroelastoma of the aortic valve: evaluation with transesophageal echocardiography and magnetic resonance imaging.  Jpn Heart J. 2003;  44 799-803
  • 25 Wintersperger B J, Becker C R, Gulbins H. et al . Tumors of the cardiac valves: imaging findings in magnetic resonance imaging, electron beam computed tomography, and echocardiography.  Eur Radiol. 2000;  10 443-449
  • 26 Rienmuller R, Lloret J L, Tiling R. et al . MR imaging of pediatric cardiac tumors previously diagnosed by echocardiography.  J Comput Assist Tomogr. 1989;  13 621-626
  • 27 Cina S J, Smialek J E, Burke A P. et al . Primary cardiac tumors causing sudden death: a review of the literature.  Am J Forensic Med Pathol. 1996;  17 271-281
  • 28 Brechtel K, Reddy G P, Higgins C B. Cardiac fibroma in an infant: magnetic resonance imaging characteristics.  J Cardiovasc Magn Reson. 1999;  1 159-161
  • 29 Kiaffas M G, Powell A J, Geva T. Magnetic resonance imaging evaluation of cardiac tumor characteristics in infants and children.  Am J Cardiol. 2002;  89 1229-1233
  • 30 Orr L A, Pettigrew R I, Churchwell A L. et al . Gadolinium utilization in the MR evaluation of cardiac paraganglioma.  Clin Imaging. 1997;  21 404-406
  • 31 Brodwater B, Erasmus J, McAdams H P. et al . Case report. Pericardial hemangioma.  J Comput Assist Tomogr. 1996;  20 954-956
  • 32 Janigan D T, Husain A, Robinson N A. Cardiac angiosarcomas. A review and a case report.  Cancer. 1986;  57 852-859
  • 33 Silver M A, Macher A M, Reichert C M. et al . Cardiac involvement by Kaposi’s sarcoma in acquired immune deficiency syndrome (AIDS).  Am J Cardiol. 1984;  53 983-985
  • 34 Rettmar K, Stierle U, Sheikhzadeh A. et al . Primary angiosarcoma of the heart. Report of a case and review of the literature.  Jpn Heart J. 1993;  34 667-683
  • 35 Mukohara N, Tobe S, Azami T. Angiosarcoma causing cardiac rupture.  Jpn J Thorac Cardiovasc Surg. 2001;  49 516-518
  • 36 Corso R B, Kraychete N, Nardeli S. et al . Spontaneous rupture of a right atrial angiosarcoma and cardiac tamponade.  Arq Bras Cardiol. 2003;  81 611-613, 608 - 610
  • 37 Bruna J, Lockwood M. Primary heart angiosarcoma detected by computed tomography and magnetic resonance imaging.  Eur Radiol. 1998;  8 66-68
  • 38 Villacampa V M, Villarreal M, Ros L H. et al . Cardiac rhabdomyosarcoma: diagnosis by MR imaging.  Eur Radiol. 1999;  9 634-637
  • 39 Hoffmeier A, Deiters S, Schmidt C. et al . Radical resection of cardiac sarcoma.  Thorac Cardiovasc Surg. 2004;  52 77-81
  • 40 Watanabe A T, Teitelbaum G P, Henderson R W. et al . Magnetic resonance imaging of cardiac sarcomas.  J Thorac Imaging. 1989;  4 90-92
  • 41 Ceresoli G L, Ferreri A J, Bucci E. et al . Primary cardiac lymphoma in immunocompetent patients: diagnostic and therapeutic management.  Cancer. 1997;  80 1497-1506
  • 42 Anghel G, Zoli V, Petti N. et al . Primary cardiac lymphoma: report of two cases occurring in immunocompetent subjects.  Leuk Lymphoma. 2004;  45 781-788
  • 43 Nakakuki T, Masuoka H, Ishikura K. et al . A case of primary cardiac lymphoma located in the pericardial effusion.  Heart Vessels. 2004;  19 199-202
  • 44 Tada H, Asazuma K, Ohya E. et al . Images in cardiovascular medicine. Primary cardiac B-cell lymphoma.  Circulation. 1998;  97 220-221
  • 45 Dorsay T A, Ho V B, Rovira M J. et al . Primary cardiac lymphoma: CT and MR findings.  J Comput Assist Tomogr. 1993;  17 978-981
  • 46 Kubo S, Tadamura E, Yamamuro M. et al . Primary cardiac lymphoma demonstrated by delayed contrast-enhanced magnetic resonance imaging.  J Comput Assist Tomogr. 2004;  28 849-851
  • 47 Suman S, Schofield P, Large S. Primary pericardial mesothelioma presenting as pericardial constriction: a case report.  Heart. 2004;  90 e4
  • 48 Kobayashi Y, Murakami R, Ogura J. et al . Primary pericardial mesothelioma: a case report.  Eur Radiol. 2001;  11 2258-2261
  • 49 Mahnken A H, Tacke J. Myokardiale Herzmetastase bei fortgeschrittenem Nierenzellkarzinom.  Fortschr Röntgenstr. 2000;  172 488-490
  • 50 Hanfling S M. Metastatic cancer to the heart. Review of the literature and report of 127 cases.  Circulation. 1960;  22 474-483
  • 51 Glancy D L, Roberts W C. The heart in malignant melanoma. A study of 70 autopsy cases.  Am J Cardiol. 1968;  21 555-571
  • 52 Fujita N, Caputo G R, Higgins C B. Diagnosis and characterization of intracardiac masses by magnetic resonance imaging.  Am J Card Imaging. 1994;  8 69-80
  • 53 van Dantzig J M, Delemarre B J, Bot H. et al . Left ventricular thrombus in acute myocardial infarction.  Eur Heart J. 1996;  17 1640-1645
  • 54 Jungehulsing M, Sechtem U, Theissen P. et al . Left ventricular thrombi: evaluation with spin-echo and gradient-echo MR imaging.  Radiology. 1992;  182 225-229
  • 55 Bruder O, Waltering K U, Hunold P. et al . Detektion und Charakterisierung linksventrikulärer Thromben mittels MRT im Vergleich zur transthorakalen Echokardiographie.  Fortschr Röntgenstr. 2005;  177 344-349
  • 56 Simonetti O P, Kim R J, Fieno D S. et al . An improved MR imaging technique for the visualization of myocardial infarction.  Radiology. 2001;  218 215-223
  • 57 Barkhausen J, Hunold P, Eggebrecht H. et al . Detection and characterization of intracardiac thrombi on MR imaging.  AJR Am J Roentgenol. 2002;  179 1539-1544
  • 58 Paydarfar D, Krieger D, Dib N. et al . In vivo magnetic resonance imaging and surgical histopathology of intracardiac masses: distinct features of subacute thrombi.  Cardiology. 2001;  95 40-47
  • 59 Meier R A, Hartnell G G. MRI of right atrial pseudomass: is it really a diagnostic problem?.  J Comput Assist Tomogr. 1994;  18 398-401

Dr. med. Gabriele A. Krombach

Klinik für Radiologische Diagnostik, Universitätsklinikum

Pauwelsstraße 30

52074 Aachen

Phone: ++ 49/2 41/8 08 83 32

Fax: ++ 49/2 41/8 08 24 99

Email: krombach@rad.rwth-aachen.de