Zusammenfassung
Ziel: In der vorliegenden Arbeit wurde die sonographische Anatomie des Ischiasnervs und
seiner beiden Endäste N. tibialis und N. peronaeus untersucht. Ziel der Studie war
es, die Erfolgsrate für die Identifikation von Nerv und Teilungsstelle in der Kniekehle
unter Verwendung eines tragbaren Ultraschallsystems zu prüfen. Außerdem untersuchten
wir, ob Korrelationen zwischen der Lage des Nervs und seiner Teilungsstelle mit den
Patientencharakteristika existieren. Methode: 74 Probanden wurden zufällig für die Untersuchung ausgewählt. Mit einem portablen
Ultraschallgerät, welches mit einer 5 - 10 MHz Linearsonde ausgestattet war, wurde
bei den Probanden die Poplitealloge und der posteriore Anteil des Oberschenkels untersucht.
Dabei wurde die Lage des Ischiasnervs und seiner Teilungsstelle vermessen. Die Strecke
zwischen der Teilungsstelle und der Kniegelenkslinie wurde mit einer Schieblehre ausgemessen.
Ergebnisse: Der Ischiasnerv konnte bei allen 74 Probanden dargestellt werden, die Darstellung
seiner Teilungsstelle gelang bei 53 der 74 (72 %) Probanden. Die anatomische Lage
des Nervs variiert stark. Zwischen der Breite des Kniegelenks und der Tiefe, in der
die Teilungsstelle des Nervs liegt, besteht eine signifikante Korrelation. Schlussfolgerung: Mit tragbaren Ultraschallsystemen gelingt die Darstellung der Teilungsstelle des
Ischiasnervs. Um den Nerv mit einer einzigen Injektion sicher blockieren zu können,
sollte der Zugang weit genug proximal erfolgen oder unter direkter Darstellung des
Nervs mittels Ultraschall durchgeführt werden. Die Darstellung der Begleitstrukturen
gelingt mit der Methode ebenfalls gut.
Abstract
Background: We studied the anatomy of the sciatic nerve and its division into the tibial and
peroneal part using handheld ultrasound in adults. We wanted to evaluate the feasibility
of ultrasound-guided identification of the sciatic nerve in the popliteal fossa and
the correlation of the findings by ultrasound with patients’ characteristics. Methods: 74 volunteers were randomly selected. Using a handheld ultrasound system with a 5
- 10 MHz linear array probe the popliteal fossa and the back of the thigh were examined
and measured. Using a caliper the distance of the joint line to the nerve division
was measured. The sciatic nerve and its division were depicted by ultrasound. Results: We could depict the sciatic nerve in all volunteers and its division in 53 of 74
(72 %) volunteers. The position of nerve division showed large anatomic variation.
A significant correlation between the width of the knee-joint line and the depth of
the nerve division could be demonstrated. We conclude that handheld ultrasound is
able to depict the sciatic nerves division. To block the nerve by one injection a
more proximal access or visualization by mobile ultrasound is recommended. In addition
the surrounding anatomic structures can be depicted as well.
Schlüsselwörter
Ultraschall - Ischiasnerv - Regionalanästhesie - periphere Nervenblockade
Key words
Ultrasound - sciatic nerve - regional anaesthesia - peripheral nerve block
References
1
Liu S S, Salinas F V.
Continuous plexus and peripheral nerve blocks for postoperative analgesia.
Anesth Analg.
2003;
26
263-272
2
Capdevila X, Biboulet P, Bouregba M. et al .
Bilateral continuous 3-in-1 nerve blockade for postoperative pain relief after bilateral
femoral shaft surgery.
J Clin Anesth.
1998;
26
606-609
3
Koh D L, Lim B H.
Postoperative continuous interscalene brachial plexus blockade for hand surgery.
Ann Acad Med Singapore.
1995;
26
3-7
4
Fornage B D.
Peripheral nerves of the extremities: Imaging with US.
Radiology.
1988;
26
179-182
5
Greher M, Retzl G, Niel P. et al .
Ultrasonographic assessment of topographic anatomy in volunteers suggests a modification
of the infraclavicular vertical brachial plexus block.
Br J Anaesth.
2002;
26
632-636
6
Retzl G, Kapral S, Greher M. et al .
Ultrasonographic findings of the axillary part of the brachial plexus.
Anesth Analg.
2001;
26
1271-1275
7
Sinha A, Chan V W.
Ultrasound imaging for popliteal sciatic nerve block.
Reg Anesth Pain Med.
2004;
26
130-134
8
Marhofer P, Sitzwohl C, Greher M. et al .
Ultrasound guidance for infraclavicular brachial plexus anaesthesia in children.
Anaesthesia.
2004;
26
642-646
9
Oschatz E, Prosch H, Schober E. et al .
Evaluation of a portable ultrasound device immediately after spiral computed tomography.
Ultraschall Med.
2004;
26
433-437
10
Brooks A, Davies B, Connolly J.
Prospective evaluation of handheld ultrasound in the diagnosis of blunt abdominal
trauma.
J R Army Med Corps.
2002;
26
19-21
11
Judmaier G, Seitz K.
How reliable is sonography of the upper abdomen with portable sonographic units? What
does the future hold?.
Ultraschall Med.
2004;
26
408-410
12
Seitz K, Vasilakis D, Ziegler M.
Efficiency of a portable B-Scan ultrasound device in comparison to a high-end machine
in abdominal ultrasound. Results of a pilot study.
Ultraschall Med.
2003;
26
96-100
13
Ziegler C M, Seitz K, Leicht-Biener U. et al .
Detection of therapeutically relevant diagnoses made by sonography of the upper abdomen:
Portable versus high-end sonographic units - A prospective study.
Ultraschall Med.
2004;
26
428-432
14
Brederlau J, Greim C, Schwemmer U. et al .
Ultrasound-guided cannulation of the internal jugular vein in critically ill patients
positioned in 30 degrees dorsal elevation.
Eur J Anaesthesiol.
2004;
26
684-687
15
Trautner H, Greim C A, Arzet H. et al .
Ultrasound-guided central venous cannulation in neuropaediatric patients to avoid
measures causing potential increase in brain pressure.
Anaesthesist.
2003;
26
115-119
16
Vloka J D, Hadzic A, April E. et al .
The division of the sciatic nerve in the popliteal fossa: Anatomical implications
for popliteal nerve blockade.
Anesth Analg.
2001;
26
215-217
17
Vloka J D, Hadzic A, Lesser J B. et al .
A common epineural sheath for the nerves in the popliteal fossa and its possible implications
for sciatic nerve block.
Anesth Analg.
1997;
26
387-390
18
Hadzic A, Vloka J D, Singson R. et al .
A comparison of intertendinous and classical approaches to popliteal nerve block using
magnetic resonance imaging simulation.
Anesth Analg.
2002;
26
1321-1324, table
19
Heinemeyer O, Reimers C D.
Ultrasound of radial, ulnar, median, and sciatic nerves in healthy subjects and patients
with hereditary motor and sensory neuropathies.
Ultrasound Med Biol.
1999;
26
481-485
20
Kapral S, Marhofer P, Grau T.
Ultrasound in local anaesthesia. part I: Technical developments and background.
Anaesthesist.
2002;
26
931-937
21
Silvestri E, Martinoli C, Derchi L E. et al .
Echotexture of peripheral nerves: Correlation between US and histologic findings and
criteria to differentiate tendons.
Radiology.
1995;
26
291-296
Dr. Ulrich Schwemmer
Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum Würzburg
Oberdürrbacher Straße 6
97080 Würzburg, Germany
Phone: ++ 49/9 31/20 10
Fax: ++ 49/9 31/20 13 00 19
Email: Schwemmer_U@klinik.uni-wuerzburg.de