Zusammenfassung
Ziel: Mithilfe der transkraniellen Farbduplexsonographie (TCCS) ist es möglich, intrakranielle
arteriovenöse Malformationen (AVM) darzustellen. Ziel dieser Studie ist es, typische
sonographische Merkmale und die Darstellbarkeit der AVM in Bezug auf ihre Lokalisation
zu untersuchen. Material und Methoden: In einem Zeitraum von 6 Jahren wurden prospektiv 54 Patienten mit angiographisch
nachgewiesenen intrakraniellen AVM sonographisch untersucht. Die Arterien des Circulus
arteriosus Willisii wurden identifiziert entsprechend der Lokalisation, dem Verlauf
und der Richtung der Blutströmung. Die Untersuchungen wurden in den ersten drei Jahren
mit dem Ultraschallsystem Acuson 128 XP 10 mit einer 7,0-MHz-Linearsonde für die extrakranielle
Untersuchung und einer 2,0/2,5-MHz-Sektorsonde für die transkranielle Darstellung
durchgeführt. In der zweiten Hälfte der Studie wurde das Gerät Acuson Seqouia 512
mit einer 2- bis 4-MHz-Phased-Array-Sonde verwendet. Ergebnisse: In Übereinstimmung mit der digitalen Subtraktionsangiographie (DSA) wurden 42 AVM
(77,8 %) sonographisch dargestellt. Die angiomversorgenden Gefäße konnten anhand typischer
hämodynamischer Parameter (erhöhte systolische und diastolische Strömungsgeschwindigkeiten;
erniedrigter Pulsatilitätsindex) identifiziert werden. Die subkortikal lokalisierten
AVM ließen sich aus methodischen Gründen - weil sie außerhalb des Beschallungsfeldes
lagen - schwieriger darstellen. Im Vergleich dazu waren 88,9 % der AVM der basalen
Hirnregionen am besten in der axialen Beschallungsebene darstellbar. Zusätzlich war
TCCS geeignet für Verlaufsuntersuchungen postoperativ bzw. nach Embolisation. Schlussfolgerung: TCCS ist eine ergänzende diagnostische Methode zur Darstellung und möglicherweise
wertvoll zur Verlaufskontrolle von intrakraniellen AVM. Hierzu sind weitere Studien
erforderlich. Als Screeninguntersuchung sollte die Methode nicht angewandt werden.
Abstract
Purpose: Using transcranial color coded duplex sonography (TCCS) it is possible to visualize
intracranial arteriovenous malformations (AVMs). The purpose of this study is to describe
their typical ultrasonographic features and to define sensitivity for diagnosis with
regard to the localization of an AVM. Materials and Methods: Over a period of six years we prospectively examined 54 intracranial AVMs confirmed
by angiography. Using TCCS the vessels of the circle of Willis were identified by
location, course and direction of flow on color flow images. The examination was performed
during the first three years of the study using the Acuson 128 XP 10 system, equipped
with a sector transducer with a 2.0/2.5 - MHz imaging frequency for the transcranial
examination, and with a 7.0 MHz linear transducer fot the extracranial examination.
During the second three years of the study, transcranial examination was performed
with an Acuson Seqouia 512 ultrasound system equipped with a 2 - 4 MHz phased array
transducer. Results: In accordance with digital subtraction angiography, the intracranial AVMs could be
visualized in 42 cases (77.8 %). The major feeding vessels of the AVMs could be easily
identified due to typical hemodynamic parameters showing increased systolic and diastolic
flow velocities and decreased pulsatility index. We failed to visualize AVMs localized
near the cortex, i. e. in the parietal, frontal, occipital and cerebellar regions
of the brain. In contrast, 88.9 % of AVMs localized in the basal regions were very
easy to image. Additionally, TCCS was useful for postoperative or postinterventional
follow-up, although only a limited number of patients could be examined by TCCS in
the post-treatment period. Conclusion: TCCS is a noninvasive method for the diagnosis and possibly valuable in the long-term
follow-up of intracranial AVMs. However, further research is needed to establish TCCS
as an imaging modality in the follow-up after treatment of AVMs. The method can be
regarded as a useful supplement to the palette of established, noninvasive diagnostic
techniques such as MRI and MRA. However, since TCCS cannot rule out an AVM, angiography
is still the method of choice for the definitive diagnosis.
Key words
AVM - embolization - vascular - ultrasound color Doppler
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