Laryngorhinootologie 2005; 84(7): 503-510
DOI: 10.1055/s-2005-861402
Allergologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Humorale Mukosa-Immunantwort bei der Rhinitis allergica

Humoral Mucosal Immunity in Allergic RhinitisM.  F.  Kramer1 , T.  R.  Jordan1 , E.  Pfrogner1 , G.  Rasp1
  • 1 Klinik und Poliklinik für Hals-, Nasen-, und Ohrenheilkunde am Klinikum Großhadern, Ludwig-Maximilians-Universität München (Direktor: Prof. Dr. med. A. Berghaus)
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Publication History

Eingegangen: 22. Juni 2004

Angenommen: 10. Januar 2005

Publication Date:
23 May 2005 (online)

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Zusammenfassung

Hintergrund: Ziel der vorliegenden Arbeit war die Untersuchung allergen-spezifischer Immunglobuline (Ig) der Klassen IgA und IgG im Nasensekret als Ausdruck einer eigenständigen Mukosa-Immunantwort bei der Rhinitis allergica.

Methoden: Nasensekrete von 40 Allergikern wurden auf allergen-spezifisches IgA, IgG und IgE sowie auf ECP und Tryptase untersucht. 43 nicht-atopische Individuen dienten als Kontrolle. Um mögliche Einflüsse der aktuellen Pollenbelastung auf die untersuchten Parameter zu evaluieren, verglichen wir Pollinotiker co- (n = 28) versus extra-saisonal (n = 41). Weiterhin untersuchten wir 5 Patienten nach nasaler Allergenprovokation, um einen möglichen Einfluss des allergen-spezifischen IgA bei der Degranulation von Eosinophilen zu erfassen.

Ergebnisse: Im Vergleich zu den nicht-atopischen Kontrollen fanden wir signifikant erhöhte allergen-spezifische Ig aller untersuchten Klassen und Antigene bei den Allergikern. Co-saisonal fanden wir erhöhte Konzentrationen von allergen-spezifischem IgE, ECP und Tryptase, jedoch niedrigere Konzentrationen von allergen-spezifischem IgA und IgG. Es fand sich keine Assoziation zwischen der Eosinophilie in der allergischen Spätphase nach Provokation und dem allergen-spezifischen IgA.

Diskussion: Den Nachweis von allergen-spezifischem IgA und IgG im Nasensekret von Patienten mit allergischer Rhinitis interpretieren wir als Ausdruck einer eigenständigen, humoralen Mukosa-Immunantwort.

Abstract

Background: Mucosa-immunologic aspects are gaining an increasing awareness in the pathophysiology of type I allergies. Humoral mucosal immune responses are dominated by secretory IgA, but there is evidence for a relevant role of IgG in nasal mucosa-associated lymphoid tissue.

Objective: was to measure allergen-specific immunoglobulins (IgA and IgG) in nasal secretions as an expression of a humoral mucosal immune response in allergic rhinitis. For tissue eosinophilia we studied nasal Eosinophilic Cationic Protein (ECP) and for mast cell activation nasal tryptase.

Methods: Nasal secretions of 40 patients suffering from allergic rhinitis were analyzed for allergen-specific IgA, IgG, and IgE, and for ECP and tryptase. Patients were highly sensitized against the major allergens of house dust mites, timothy, and birch pollen. 43 non-atopic individuals served as controls. In order to study possible effects of the actual pollen season on the studied parameter we secondly compared patients allergic to seasonal allergens co- (n = 28) and extra-seasonally (n = 41). In order to determine a possible influence of allergen-specific IgA in eosinophilic degranulation we additionally studied 5 patients after nasal allergen challenge.

Results: In allergic rhinitis we found significantly increased levels of allergen-specific immunoglobulins of all studied subclasses and allergens in nasal secretions. Comparison of nasal ECP and tryptase showed significantly increased concentrations in allergic individuals as well. Co-seasonally we found elevated allergen-specific IgE, ECP, and tryptase but lower concentrations of allergen-specific IgA and IgG. There was no association between late phase eosinophilia and IgA concentrations after local allergen challenge.

Conclusions: The occurrence of allergen-specific immunoglobulins in nasal secretions is interpreted as a local humoral mucosal immune response. The physiologic role of local allergen-specific immunoglobulins is not clear to date. Involvement in degranulation of eosinophils or mast cells, like suggested before, seems unlikely.

Literatur

Dr. med. Matthias F. Kramer

Klinik und Poliklinik für Hals-, Nasen-, Ohrenheilkunde am Klinikum Großhadern, Ludwig-Maximilians-Universität München

Marchioninistraße 15 · 81377 München ·

Email: Matthias. Kramer@med. uni-muenchen. de