Laryngorhinootologie 2005; 84(9): 653-659
DOI: 10.1055/s-2005-870119
Otologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Otolithenfunktionstests - Ein differenziertes, qualitätsgesichertes Screeningsystem

Otolith Function Tests - a Differentiated, Quality-assured Screening SystemP.  Düwel1 , L.  E.  Walther1 , M.  Sanders1 , J.  Ilgner1 , M.  Westhofen1
  • 1Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde und Plastische Kopf- und Halschirurgie des Universitätsklinikum Aachen
Further Information

Publication History

Eingegangen: 8. Oktober 2004

Angenommen: 31. Januar 2005

Publication Date:
13 July 2005 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Der Anteil isolierter Maculafunktionsstörungen liegt bei über 30 % aller otogenen Schwindelerkrankungen. Untersuchungsverfahren des otolith-okulären Reflexes werden nur selten in der klinischen Routine verwendet. Mit Hilfe der vestibulär evozierten Potentiale (VEMPs), der kalorischen Reizung in Pronation und Supination und der exzentrischen Rotation sind mehrere seitengetrennte Untersuchungsverfahren des maculainduzierten VOR (vestibulo-okulärem Reflex) verfügbar. Ziel der vorliegenden Untersuchung ist die Bewertung der Verfahren als Screeningtests und ihr Vergleich untereinander.

Methoden: Bei 32 vestibulär erkrankten Patienten wurden VEMPs, exzentrische Rotation sowie die thermische Maculareizung in Pronation und Supination durchgeführt. Weiter wurden der klinische Verlauf und andere audiologische und vestibuläre Funktionstests zur Differenzierung zwischen otogenem und nicht otogenem Schwindel und einer Maculabeteiligung herangezogen.

Ergebnisse: Die technische Durchführbarkeit und die Patientenakzeptanz der VEMPs ist besser als bei der exzentrischen Rotation. VEMPs (89 %) und thermische Maculareizung mit Pronation und Supination (71 %) zeigen eine gute Sensitivität. Die Spezifität der VEMPs (53 %) ist dagegen schlechter als bei der exzentrischen Rotation (100 %).

Diskussion: Als Screeningverfahren ist sowohl die VEMP-Technik als auch die thermische Reizung der Macula geeignet. Für die definitive Diagnose bei Maculafunktionsstörungen sollte allerdings zusätzlich die exzentrische Rotation hinzugezogen werden.

Abstract

Introduction: More than 30 % of all otogenic vestibular disorders are related to isolated macular dysfunction. Videooculographic examination techniques for the otolith-ocular reflex, e. g. by means of eccentric rotation tests, are not widely used in clinical routine as these put a considerable strain on technical and staff resources. Thus, there is a considerable risk of ”false negative” classification of vertigo disorders being labelled as ”non-otogenic”. By means of vestibular-evoked myogenic potentials (VEMPs) and caloric irrigation in prone and supine position, several examination techniques for a side-related investigation of macula-induced vestibulo-ocular reflexes are available. The objective of this study is to compare and evaluate these techniques as screening tests.

Methods: In 32 patients with vestibular disorders we performed investigations for VEMPs, eccentric rotation tests, as well as caloric irrigation for macular reaction in prone and supine position. In addition, we performed other audiologic and vestibular function tests which were complemented by the clinical course in order to differentiate each case between otogenic and non-otogenic vertigo with or without macular affection.

Results: The technical feasibility as well as patients’ acceptance for VEMP testing is better than for eccentric rotation tests. The sensitivity index for VEMPs (89 %) as well as for caloric irrigation in prone and supine position for macular examination (71 %) is satisfactory. However, the specificity of VEMPs is inferior (53 %) to eccentric rotation (100 %).

Discussion: Both the examination for VEMPs as well as caloric macular testing in prone and supine position carry features which make them feasible for screening, even though these two procedures test for two different parts of the otolith system. However, to confirm a diagnosis and to set up a therapeutic concept for macular function disorders, eccentric rotation should be added.

Literatur

  • 1 Oosterveld W J. Current diagnostic techniques in vestibular disorders.  Acta Otolaryngol Suppl. 1991;  479 29-34
  • 2 Koizuka I. Adaptive plasticity in the otolith-ocular reflex.  Auris Nasus Larynx. 2003;  30 Suppl S3-S6
  • 3 Hallpike C S. Directional preponderance, 1942 - 1974. A review.  Acta Otolaryngol. 1975;  79 409-418
  • 4 Stockwell C W. Vestibular testing: past, present, future.  Br J Audiol. 1997;  31 387-398
  • 5 Westhofen M. Einfluß des zentralnervösen Systems auf vestibulo-oculäre und vestibulospinale Funktionen am Beispiel der Hand Dominanz.  HNO. 1987;  35 503-507
  • 6 Pfaltz C R. Vestibular diagnosis in Menie`re's disease.  Arch Otorhinolaryngol. 1976;  212 321-329
  • 7 Bronstein A M. Benign paroxysmal positional vertigo: some recent advances.  Curr Opin Neurol. 2003;  16 1-3
  • 8 Strupp M, Brandt T, Steddin S. Horizontal canal benign paroxysmal positioning vertigo: reversible ipsilateral caloric hypoexcitability caused by canalolithiasis?.  Neurology. 1995;  45 2072-2076
  • 9 Takeda T, Kitahara M. Compensation of otolith function.  Acta Otolaryngol Suppl. 1989;  468 283-288
  • 10 Düwel P, Engelke J C, Westhofen M. Untersuchung maculainduzierter vestibulookulärer Reflexe - Möglichkeiten und Probleme in der klinischen Routineanwendung.  Laryngorhinootologie. 2003;  82 312-317
  • 11 Wetzig J, von Baumgarten R. Effects of rectilinear acceleration, caloric and optokinetic stimulation of human subjects in the Spacelab D-1 mission.  Adv Space Res. 1986;  6 161-170
  • 12 Wetzig J, Hofstetter-Degen K, von Baumgarten R J, Watanabe S. Ground based eccentric chair experiments.  Acta Astronaut. 1994;  33 27-36
  • 13 Colebatch J G, Halmagyi G M. Vestibular evoked myogenic potentials in humans.  Acta Otolaryngol. 2000;  120 112
  • 14 Colebatch J G, Halmagyi G M, Skuse N F. Myogenic potentials generated by a click-evoked vestibulocollic reflex.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1994;  57 190-197
  • 15 Robertson D D, Ireland D J. Vestibular evoked myogenic potentials.  J Otolaryngol. 1995;  24 3-8
  • 16 Kass J, von Baumgarten R, Benson A, Berthoz A, Brandt T, Brand U, Bruzek W, Dichgans J, Probst T, Scherer H, Vieville T, Vogel H, Wetzig J. The European vestibular experiments in Spacelab-1.  Adv Space Res. 1984;  4 3-9
  • 17 Scherer H, Clarke A H, Baetke F. Physiologie der kalorischen Gleichgewichtsreaktion. Konsequenzen der Resultate der Raumexperimente des Spaclab 1, Dezember 1983.  Laryngo-Rhino-Otol. 1985;  64 263-268
  • 18 Takeda N, Igarashi M, Koizuka I, Chae S Y, Matsunaga T. Vestibulo-ocular reflex in eccentric rotation in squirrel monkeys.  Am J Otolaryngol. 1991;  12 185-190
  • 19 Haberland E J, Skureczynski W, Bregulla J. Eine moderne exzentrische Drehstuhl Installation für experimentelle Untersuchungen des Gleichgewichtsorgans.  Z Arztl Fortbild (Jena). 1971;  65 9-12
  • 20 Mizuno S, Kaga K, Tsuzuku T, Sakata H. Clinical use of EVAR and OVAR by the dumped rotation test - comparison of normal volunteers and patients with unilateral vestibular nerve section.  Nippon Jibiinkoka Gakkai Kaiho. 1995;  98 613-618
  • 21 Schnabolk C, Raphan T. Modeling 3-D slow phase velocity estimation during off-vertical-axis rotation (OVAR).  J Vestib Res. 1992;  2 1-14
  • 22 Furman J M, Schor R H, Kamerer D B. Off-vertical axis rotational responses in patients with unilateral peripheral vestibular lesions.  Ann Otol Rhinol Laryngol. 1993;  102 137-143
  • 23 Pantle C, Wadan K, Dieringer N. Direction-specific differences in the magnitude of abducens nerve responses during off-vertical axis rotation are a basic property of the utriculo-ocular reflex in frogs.  Exp Brain Res. 1995;  106 28-38

Dr. med. Philip Düwel

Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde und Plastische Kopf- und Halschirurgie · Universitätsklinikum Aachen

Pauwelsstraße 30 · 52057 Aachen

Email: pduewel@ukaachen.de

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