Psychiatr Prax 2007; 34(1): 15-19
DOI: 10.1055/s-2005-915286
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Häufigkeit und Kosten zusätzlicher stationärer Behandlungen im Jahr nach tagesklinischer oder vollstationärer Alkoholentzugsbehandlung

Frequency and Costs of Additional Hospitalisations in the Year After Inpatient or Day Hospital Detoxification TreatmentGerd  Weithmann1 , Markus  Hoffmann1
  • 1Zentrum für Psychiatrie Weißenau, Abteilung Versorgungsforschung
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
15. November 2006 (online)

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Zusammenfassung

Ziel Vergleich tagesklinischer mit vollstationärer Entzugsbehandlung bezüglich stationärer Folgebehandlungen. Methode Randomisierte klinische Studie, 1-Jahres-Katamnese (n = 109). Ergebnis Direkte tagesklinische Behandlungskosten liegen um 24 % unter denen der vollstationären Behandlung. Bei nahezu gleichem Alkoholkonsum zeigt sich kein Unterschied in der Häufigkeit stationärer Folgebehandlung. Schlussfolgerung Der Vorteil tagesklinischer gegenüber vollstationärer Behandlung hinsichtlich der direkten Behandlungskosten bleibt auch unter Berücksichtigung zusätzlicher stationärer Maßnahmen bestehen.

Abstract

Objective We examined if the presumed reduction in costs of day hospital detoxification compared to inpatient treatment is neutralised by more frequent additional inpatient treatment episodes during a 1-year follow-up. Method Randomised clinical trial with 1-year follow-ups. Calculation of costs for additional treatments is based on data from health insurances. Results Compared to inpatient treatment, day hospital treatment saved approximately 24 % of the costs of the initial detoxification. Overall, additional inpatient treatments during the follow-up period produced more costs than the initial treatments, but no significant difference emerged between the treatment groups. About 75 % of costs for additional treatments were caused by 25 % of the patients. Conclusions Lower costs of day treatment detoxification treatment are not annilihated by increased costs of additional inpatient treatments during the first year after discharge. Under a health services perspective, research concerning a relatively small group of „heavy users” is especially important.

Literatur

Dipl.-Psych. Dr. Gerd Weithmann

ZfP Weißenau, Abt. Versorgungsforschung

Weingartshofer Straße 2

88214 Ravensburg

eMail: gerd.weithmann@zfp-weissenau.de