Zusammenfassung
Rationale: Speichelgangkarzinome gehören zu den aggressivsten Speicheldrüsenkarzinomen und sind
hochmaligne. Ausgesprochen selten sind sie im Bereich der kleinen Kopfspeicheldrüsen
zu finden.
Kasuistik: Ein 52-jähriger Mann bemerkte eine schmerzlose, derbe, nicht ulzerierende Schwellung
am linken Mundboden. Bei Malignomverdacht wurde eine Panendoskopie und Probeexzision
aus dem Tumor durchgeführt, welche die Diagnose eines sehr seltenen soliden Speichelgangkarzinoms
vom Komedotyp der Glandula sublingualis ergab. Der Tumor wurde operativ über einen kombiniert transoralen/transzervikalen
Zugang entfernt, zusätzlich erfolgte eine ipsilaterale funktionserhaltende Neck dissection
und suprahyoidale Ausräumung. Eine Nachbestrahlung schloss sich an. Seit 36 Monaten
ist der Patient klinisch und sonografisch rezidivfrei.
Schlussfolgerungen: Speichelgangkarzinome sind sehr aggressive und hochmaligne Tumoren. Bei Diagnosestellung
zeigen mehr als ⅓ der Patienten eine lymphogene Metastasierung. Es empfiehlt sich
ein rasches und radikales therapeutisches Vorgehen. Neben der operativen Sanierung
der Primärtumorregion ist eine dem Lymphknotenstatus adaptierte Neck dissection anzuschließen.
Die Indikation zur adjuvanten Radiotherapie ergibt sich aus dem aggressiven biologischen
Verhalten dieser seltenen Malignome.
Abstract
Rationale: Pleomorphic adenoma is the most common neoplasm of major and minor salivary gland
origin, followed by infectious reasons and sialolithiasis. Less common are adenocarcinomas
presented. The salivary duct carcinoma represents a rare variant of the group of adenocarcinomas
originated from the salivary glands, especially extremely rare from minor salivary
gland origin.
Case report: We report about a 52 year old male patient presenting with painless, non-ulcerating
tumor at the floor of the mouth. Since 2 weeks ingestion was painful. Further ENT-investigations
including endoscopy and scans (MRT, ultrasound) showed no pathology. In particular,
growth of cervical lymph nodes and distant metastases were not revealed. A biopsy
showed a rare salivary duct carcinoma of comedo-type originated from the left sublingual
salivary gland. The patient underwent an operation: the tumor was extirpated in toto,
and, as the pathohistological investigation confirmed, in sano. Additionally a neck
dissection at the left side was performed, followed by the radiation of the tumor
region and the lymphatic neck regions, after sufficient reconvalescence. The tumor-classification
was pT3, pN0. Since 3 years no recurrence of the tumor was confirmed.
Discussion: Salivary duct carcinoma is a rare, high-grade malignant epithelial neoplasm, which
occurs almost exclusively in the parotid. As presented, it can also occur in minor
salivary glands. Histologically it is composed of structures that resemble expanded
salivary glands. Comedonecrosis of these structures is a frequent feature. There is
some histologic similarity to intraductal carcinoma of the breast. Differential diagnosis
comprises adenoid cystic carcinoma, metastases of other adenocarcinomas, such as the
carcinoma of the thyroid gland and the comedocarcinoma of the breast. Because of its
poor prognosis a rapid and radical therapy is recommended.
Conclusion: A rare case of a salivary duct carcinoma of sublingual salivary gland origin is presented.
Usually the prognosis is poor. The adequate therapy is the complete surgical extirpation
including the surgery of the regional lymphatic nodes and the additional radiotherapy.
Schlüsselwörter
Gl. Submandibularis - Speichelgangkarzinom - Histologie - Immunhistochemie
Key words
Submandibular gland - salivary duct carcinoma - histology - immunohistochemistry -
clinical outcome
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Dr. Christian Sartorius
Klinik für HNO-Heilkunde, Kopf- und Halschirurgie
Helios Klinikum Wuppertal · Heusnerstraße 40 · 42283 Wuppertal
Email: Christian_Sartorius@web.de