Zusammenfassung
Einleitung: Die feuchte Wundbehandlung ist eine anerkannte Methode zur Behandlung von keimarmen
akuten und chronischen Wunden. Das die Wundheilung beschleunigende feucht warme Milieu
birgt jedoch auch ein erhöhtes Risiko bakterieller Superinfektionen. Wir berichten
hier über die Ergebnisse einer klinischen Phase-III-Studie, in welcher ein neu entwickeltes
PVP-Iod-Liposomen-Hydrogel (Repithel® ) auf Meshgraft-Transplantaten angewandt wurde. Dieses Präparat optimiert die feuchte
Wundbehandlung, indem es die Zellteilung und den Gewebeaufbau unterstützt und gleichzeitig
der Infektionsprophylaxe dient. Methodik: 167 Patienten mit Transplantationswunden wurden entweder nur mit einer Fettgaze behandelt
(Kontrollgruppe) oder erhielten zusätzlich zur Fettgaze eine Behandlung mit Repithel® . In beiden Gruppen wurden der Neoepithelisierungsgrad, die Häufigkeit und das Ausmaß
von Transplantatverlusten, sowie die Zeit bis zum kompletten Wundverschluss erfasst.
Die Analyse der Reepithelisierung erfolgte photoplanimetrisch. Impedanzmessungen lieferten
zusätzliche Aussagen über die Wiederherstellung der epidermalen Barriere. Ergebnisse: Unter der Behandlung mit Repithel® erfolgte die Neoepithelisierung der Wunden signifikant schneller als in der Kontrollgruppe.
Transplantatverluste traten signifikant seltener auf (p<0,01) und die Größe der betroffenen
Flächen war signifikant kleiner. Die Behandlung mit Repithel® führte insgesamt zu einem deutlich schnelleren Wundverschluss. Bei Rauchern sowie
bei Patienten mit chronischen Wunden, Verbrennungswunden oder bakteriell kontaminierten
Wunden war die heilungsfördernde Wirkung von Repithel® besonders ausgeprägt. Diskussion: Repithel® unterstützt die Wundheilung von Meshgraft-Transplantationswunden und verringert das
Risiko eines Transplantatverlustes. Patienten mit ungünstigen Wundheilungsvoraussetzungen
profitieren in besonderem Maße von der Behandlung mit Repithel® .
Abstract
Moist wound treatment is a well recognized method for the treatment of aseptic acute
and chronic wounds. While the moist environment is beneficial to the woundhealing
process, it also increases the risk of bacterial superinfection. We here report on
the results of a clinical phase-III-study in which we tested the effect of a new PVP-iodine
liposomal hydrogel (Repithel® ) on split-thickness skin grafts. This formulation optimizes moist wound treatment
by improving the cell proliferation rate while preventing wound infection. Aim: The aim of this phase-III-study was to analyse the efficacy and tolerance of Repithel® in patients receiving meshed skin grafts. Methods: 167 patients with transplantation wounds were either treated with lipid gauze alone
(control group) or with lipid gauze and Repithel® . In both groups the extent of neoepithelization, the frequency and severity of graft
losses and the time until complete wound closure was achieved were determined. Analysis
of the re-epithelization was achieved by photoplanimetry. Impedance measurements gave
additional information on the regeneration of the epidermal barrier. Results: Wounds receiving Repithel® showed a significantly faster neoepithelisation than wounds which were treated with
lipid gauze alone. Treatment with Repithel® significantly reduced both the number of graft losses and the size of area lost.
The time until wounds were closed completely was significantly shorter in patients
receiving Repithel® than in controls. The positive effects of Repithel® on wound healing were especially observed in smokers, patients with chronic wounds,
burns or infected wounds. Conclusions: Repithel® supports healing of meshgraft transplants and reduces the risk of graft loss. Patients
who heal poorly benefit particularly from the Repithel® treatment.
Schlüsselwörter
Wundheilung - Hydrosomen - Hydrogel - Povidon(PVP)-Iod - Meshgraft - Repithel®
Key words
Wound healing - hydrosomes - hydrogel - povidone (PVP)-iodine - meshgraft - Repithel®
Literatur
1
Beausang E, Floyd H, Dunn KW, Orton CI, Ferguson MW.
A new quantitative scale for clinical scar assessment.
Plast Reconstr Surg.
1998;
102
1954-1961
2
Bonowitz A, Schaller M, Laude J, Reimer K, Korting HC.
Comparative therapeutic and toxic effects of different povidone iodine (PVP-I) formulations
in a model of oral candidosis based on in vitro reconstituted epithelium.
J Drug Target.
2001;
9
75-83
3
Dyson M, Young S, Pendle CL, Webster DF, Lang SM.
Comparison off the effects of moist and dry conditions on dermal repair.
J Invest Dermatol.
1988;
91
434-439
4
Dyson M, Young SR, Hart J, Lynch JA, Lang S.
Comparison of the effects of moist and dry conditions on the process of angiogenesis
during dermal repair.
J Invest Dermatol.
1992;
99
729-733
5
Hinman CD, Maibach H.
Effect of air exposure and occlusion on experimental hunman skin wounds.
Nature.
1963;
200
377-378
6
Jonkman MF, Hoeksma EA, Nieuwenhuis P.
Accerlerated epithelization under a highly vapour-permeable wound dressing is associated
with increased precipitation of fibrin(ogen) and fibronectin.
J Invest Dermatol.
1990;
94
477-484
7
Khaw BA, Torchilin VP, Vural I, Narula J.
Plug and seal: prevention of hypoxic cardiocyte death by sealing membrane lesions
with antimyosin-liposomes.
Nat Med.
1995;
1
1195-1198
8
Lamme EN, Gustafsson TO, Middelkoop E.
Cadexamer-iodine ointment shows stimulation of epidermal regeneration in experimental
full-thickness wounds.
Ach Dermatol Res.
1998;
290
18-24
9
Lay-Flurrie K.
The properties of hydrogel dressings and their impact on wound healing.
Prof Nurse.
2004;
19
269-273
10
Paustian C, Stegmann MR.
Preparing the wound for healing: the effect of activated polyacrylate dressing on
debridement.
Ostomy Wound Manage.
2003;
49
34-42
11
Reimer K, Fleischer W, Brögmann B, Schreier H, Burkhard P, Lanzendorfer A, Gumbel H,
Hoekstra H, Behrens-Baumann W.
Povidone-iodine liposomes - an overview.
Dermatology.
1997;
195 (Suppl 2)
93-99
12
Reimer K, Vogt PM, Brögmann B, Hauser J, Rossbach O, Kramer A, Rudolph P, Bosse B,
Schreier H, Fleischer W.
An innovative topical drug formulation for wound healing and infection treatment:
in vitro and in vivo investigations of povidone-iodine liposome hydrogel.
Dermatology.
2000;
201
235-241
13
Ribeiro BCC, Aparecida SM, Amalia VFE.
Influence of topical administration of n-3 and n-6 essential and n-9 nonessential
fatty acids on the healing of cutaneous wounds.
Wound Rep Reg.
2004;
12
235-243
14
Schmid MH, Korting HC.
Liposomes: a drug carrier system for topical treatment in dermatology.
Crit Rev Drug Syst.
1994;
11
97-118
15
Schreier H, Bouwstra J.
Liposomes and ninosaomes as topical drug carriers: dermal and transdermal drug delivery..
J Controlled Release.
1994;
30
1-11
16
Tigyi G.
Physiological response to lysophosphatidic acid and related glycerol-phosholipids.
Prostaglandins & other Lipid Mediators.
2001;
64
47-62
17
Vogt PM, Andree C, Breuing K, Liu PY, Slama J, Helo G, Eriksson E.
Dry, moist, and wet skin wound repair.
Ann Plast Surg.
1995;
34
493-499
18
Vogt PM, Hauser J, Rossbach O, Bosse B, Fleischer W, Steinau HU, Reimer K.
Polyvinyl pyrrolidone-iodine liposome hydrogel improves epithelialization by combining
moisture and antisepsis. A new concept in wound therapy.
Wound Rep Reg.
2001;
9
116-122
19
Winter GD.
Formation of the scab and the rate of epithelialization of superficial wounds in the
skin of young domestic pig.
Nature.
1962;
193
293-294
20
Winter GD, Scales JT.
Effect of air drying and dressings on the surface of a wound.
Nature.
1963;
197
91-92
21
Wutzler P, Sauerbrei A, Klocking R, Broegmann B, Reimer K.
Virucidal activity and cytotoxicity of formulation of povidone-iodine.
Antiviral Res.
2002;
54
89-97
Korrespondenzadresse
Dr. med. Jörg Hauser
Klinik für Plastische Chirurgie und Schwerbrandverletzte · Handchirurgiezentrum
Operatives Referenzzentrum für Gliedmaßentumoren · Berufsgenossenschaftliche Kliniken
Bergmannshell
Klinikum der Ruhr-Universität Bochum·Bürkle-de-la-Camp-Platz 1·44789 Bochum
Phone: 02 34/3 02 35 04
Fax: 02 34/3 02 63 79
Email: Joerg.Hauser@ruhr-uni-bochum.de