Der Klinikarzt 2006; 35(4): 160-164
DOI: 10.1055/s-2006-942078
In diesem Monat

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Unterschiedliche Entitäten mit ähnlichen Symptomen - Differenzialdiagnose und -therapie von Schlafapnoe und Hypoventilation

Different Entities with Similar Symptoms - Diagnosis and Therapy of Sleep Apnoea and HypoventilationO. Karg1 , J. Geiseler1
  • 1Klinik für Intensivmedizin und Langzeitbeatmung, Zentrum für Pneumologie und Thoraxchirurgie, Asklepios Fachkliniken München-Gauting (Chefärztin: Dr. O. Karg)
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 May 2006 (online)

Zusammenfassung

Schlafapnoe und Hypoventilation sind zwei unterschiedliche Entitäten, die zu ähnlichen Symptomen führen und gemeinsam beim gleichen Patienten vorkommen können. Deswegen ist eine Trennung schwierig, und die Begriffe werden häufig vermengt. Die pathophysiologischen Mechanismen sind jedoch ebenso unterschiedlich wie die sich daraus ergebenden therapeutischen Schritte. Dies ist unter anderem gerade ein Problem des Obesitas-Hypoventilationssyndroms, hier treffen Schlafapnoe und Hypoventilation besonders häufig zusammen.

Summary

Sleep apnea and hypoventilation are two different entities with similar symptoms and the possibility of combined manifestation in the same patient. Therefore differentiation is often difficult and the definitions are mixed. But the pathophysiologic mechanisms are different and also the therapeutic consequences. For example we describe the obesity-hypoventilation syndrome. In this syndrome obstructive sleep apnoea and hypoventilation are very often combined.

Literatur

  • 1 Berg G, Delaive K, Manfreda J. et al. . The use of health-care resources in obesity-hypoventilation syndrome.  Chest. 2001;  120 377-383
  • 2 Berger KI, Ayappa I, Chatr-Amontri B. et al. . Obesity hypoventilation syndrome as a spectrum of respiratory disturbances during sleep.  Chest. 2001;  120 1231-1238
  • 3 Clinical indications for NPPV in chronic respiratory failure due to restrictive lung disease, COPD, and nocturnal hypoventilation - A consensus Conference Report.  Chest. 1999;  116 521-534
  • 4 de Llano LAP, Golpe R, Piquer MO. et al. . Short-term and long-term effects of nasal intermittent positive pressure ventilation in patients with obesity-hypoventilation syndrome.  Chest. 2005;  128 587-594
  • 5 de Lucas-Ramos P, de Miguel-Diez J, Santacruz-Siminiani A. et al. . Benefits at 1 year of nocturnal intermittent positive pressure ventilation in patients with obesity-hypoventilation syndrome.  Respir Med. 2004;  98 961-967
  • 6 El-Solh AA. Clinical approach to the critically ill, morbidly obese patient.  Am J Respir Crit Care Med. 2004;  169 557-561
  • 7 Ferretti A, Giampiccolo P, Cavalli A. et al. . Respiratory flow limitation and orthopnoe in massively obese subjects.  Chest. 2001;  119 1401-1408
  • 8 Hida W, Okabe S, Tatsumi K. et al. . Nasal continuous positive airway pressure improves quality of life in obesity hypoventilation syndrome.  Sleep Breath. 2003;  7 1-2
  • 9 Janssens J-P, Derivaz S, Breitenstein E. et al. . Changing patterns in long-term noninvasive ventilation: a 7-year prospective study in the Geneva Lake Area.  Chest. 2003;  123 67-79
  • 10 Kessler R, Chaouat A, Schinkewitch P. et al. . The obesity-hypoventilation syndrome revisited.  Chest. 2001;  120 369-376
  • 11 Masa JF, Celli BR, Riesco JA. et al. . The obesity hypoventilation syndrome can be treated with noninvasive mechanical ventilation.  Chest. 2001;  119 1102-1107
  • 12 Nowbar S, Burkart KM, Gonzales R. et al. . Obesity-associated hypoventilation in hospitalized patients: prevalence, effects, and outcome.  Am J Med. 2004;  116 1-7
  • 13 O'Donoghue FJ, Catcheside PG, Ellis EE. et al. . Sleep hypoventilation in hypercapnic chronic obstructive pulmonary disease: prevalence and associated factors.  Eur Respir J. 2003;  21 977-984
  • 14 Resta O, Foschino-Barbaro MP, Bonfitto P. et al. . Prevalence and mechanisms of diurnal hypercapnia in a sample of morbidly obese subjects with obstructive sleep apnoea.  Respir Med. 2000;  94 240-246
  • 15 Resta O, Foschino-Barbaro MP, Brindicci C. et al. . Hypercapnia in overlap syndrome: possible determinant factors.  Sleep Breath. 2002;  6 11-18
  • 16 Verin E, Tardif C, Pasquis P. Prevalence of daytime hypercapnia or hypoxia in patients with OSAS and normal lung function.  Respir Med. 2001;  95 693-696

Anschrift für die Verfasser

Dr. Ortrud Karg

Klinik für Intensivmedizin und Langzeitbeatmung

Asklepios Fachkliniken München-Gauting

Robert-Koch-Allee 2

82131 Gauting