Dtsch Med Wochenschr 2006; 131(48): 2707-2712
DOI: 10.1055/s-2006-956293
Originalarbeit | Original article
Onkologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Antiemetische Therapie mit 5-HT3-Antagonisten in der onkologischen Praxis

Eine randomisierte Studie des LINO Bayern e. V.Treatment of chemotherapy-induced nausea and vomiting with 5-hydroxytryptamine type 3 receptor antagonists W. Abenhardt1 , 2 , D. Bosse1 , 2 , L. Böning 1 , 2 , P. Bojko1 , 2 , H. Hitz 2 , S. Völkl 2 , M. Fromm 2 , J. Mittermüller2 , N. Göldel2 , H.-D Schick2 , H. Dietzfelbinger2 , A. Hinke3
  • 1MOP (Münchner Onkologische Praxis) im Elisenhof, München
  • 2LINO (Landesverband der niedergelassenen Internistischen Onkologen) in Bayern e.V.
  • 3WiSP (Wissenschaftlicher Service Pharma), Langenfeld
Further Information

Publication History

eingereicht: 24.3.2006

akzeptiert: 5.10.2006

Publication Date:
22 November 2006 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung: 5-HT3-Antagonisten sind hocheffektive Medikamente zur Prävention und Behandlung von Übelkeit und Erbrechen bei onkologischen Therapien. Dennoch bestehen offene Fragen zur relativen Wirksamkeit der verfügbaren Antiemetika, insbesondere unter Berücksichtigung von Dosierung, Dauer und Zeitpunkt der Medikation sowie bezüglich des divergierenden Nebenwirkungsprofil. Somit erschien es angebracht, die tatsächliche Versorgungssituation in der alltäglichen onkologischen Praxis unter Einsatz einer leitliniengerechten antiemetischen Therapie zu überprüfen.

Patienten und Methodik: Im Rahmen des Praxisverbundes LINO (Landesverband der niedergelassenen Internistischen Onkologen) e. V. wurden 738 Zyklen mit moderat bis hoch emetogener Chemotherapie auf drei Behandlungsvarianten randomisiert: Granisetron 1 mg (GRA1) vs. 3 mg (GRA3) vs. Ondansetron 8 mg (OND8), jeweils mit 8 mg Dexamethason. Inzidenz und Schweregrad der akuten (Tag 1) und verzögerten Toxizität (Tag 2 - 5) sowie die subjektive Effektivitätsbewertung wurden von den Patienten auf einem Fragebogen dokumentiert.

Ergebnisse: Alle drei Schemata erzielten bei dem Großteil der Patienten eine suffiziente antiemetische Prophylaxe. Bei allen Parametern zeigte sich allerdings ein einheitlicher Trend zu etwas geringerer Wirksamkeit von Ondansetron 8 mg. Die Unterschiede fielen jeweils bei der verzögerten Toxizität an Tag 2 bis 5 am deutlichsten aus, insbesondere bei Chemotherapie mit Anthrazyklin/Cyclophosphamid.

Folgerung: Granisetron in zwei Dosierungen sowie Ondansetron reduzieren Chemotherapie-induzierte Übelkeit und Erbrechen ausreichend. Ondansetron wirkte etwas weniger stark.

Summary

Background and objective: 5-hydroxytryptamine 3 (5-HT3) receptor antagonists have proved to be highly efficacious in the prevention and treatment of chemotherapy-induced nausea and vomiting (CINV). However, several questions remain concerning the relative efficacy of various approved anti-emetics, especially with respect to dosage, duration and timing of administration, as well as differences in toxicity profiles. Thus it seemed appropriate to assess the current therapeutic results in routine daily practice, when applying antiemetic therapy according to established guidelines.

Patients and methods: Within LINO e.V., a group of medical oncologists in private ambulant practice (LINO: Association of private-practice medical oncologists in Bavaria), a total of 738 cycles of moderately or highly emesis-inducing chemotherapy were randomly assigned to three treatment options: (1)granisetron 1 mg (GRA1). (2) 3 mg (GRA3), and (3) ondansetron 8 mg (OND8), each combined with 8 mg dexamethasone. Incidence and severity of acute (day 1) and delayed CINV (day 2-5) and the subjective assessment of efficacy were documented on questionnaires filled in by the patients.

Results: All of the three regimens adequately prevented vomiting in the majority of the patients. However, all measured effects showed an uniform trend towards slightly decreased efficacy with 8 mg of ondansetron. These differences were predominantly detected with respect to delayed CINV on days 2 to 5, especially after chemotherapy with anthracyclin/cyclophosphamide combination therapy.

Conclusion: Granisetron, at two different dosage regimens, and ondasetron showed adequate reduction in chemotherapy-induced nausea and vomiting, but ondansetron worked slightly less so.

Literatur

  • 1 Aguilar E A, Porta V G, Mena A C. et al . Anti-emetic efficacy of oral granisetron in the total control of late-onset emesis induced by cyclophosphamide-containing chemotherapy.  Rev Oncol. 2004;  6 22-29
  • 2 Beck T M. et al . Stratified randomized double-blind comparison of intravenous ondansetron administered as a multiple-dose regimen versus two single-dose regimens in the prevention of cisplatin-induced nausea and vomiting.  J Clin Oncol. 1992;  10 1969-1975
  • 3 Dempsey C L, Coop A J, Shillington A, Farley P A, Eberhardt D R, O’Briant S. Antiemetic effectiveness of ondansetron and granisetron in patients with breast cancer treated with cyclophosphamide.  Am J Health-Syst Pharm. 2004;  61 781-786
  • 4 Du Bois A. Management der Chemotherapie-induzierten Emesis: Was ist Standard nach 20 Jahren klinischer Forschung?.  Med Klinik. 1998;  93 (Suppl 1) 3-17
  • 5 Du Bois A, Feyer P, Ortner P. Emesis in der Tumortherapie. Ellyott Medizin Verlag, Hamburg 1999
  • 6 Gralla R, Lichnitser M. et al . Palonosetron improves prevention of chemotherapy-induced nausea and vomiting following moderately emetogenic chemotherapy: results of a double-blind randomised Phase III trial comparing single doses of Palonosetron with Ondansetron.  Ann Oncol. 2003;  14 1570-1577
  • 7 Ihbe-Heffinger A. et al . Cost-minimization analysis for the use of 5HT-3-receptor antagonists in moderately emetogenic chemotherapy. A prospective pharmaco- economic evaluation in German hospitals.  Eur J Cancer. 2000;  36 (Suppl 3) 18
  • 8 Jordan K, Kasper C, Schmoll H J. Chemotherapy-induced nausea and vomiting: current and new standards in the antiemetic prophylaxis and treatment.  Eur J Cancer. 2005;  41 199-205
  • 9 Lee J, Dibble S L, Pickett M, Luce J. Chemotherapy-induced nausea/vomiting and functional status in women treated for breast cancer.  Cancer Nurs. 2005;  28 249-255
  • 10 Marty M. et al . Comparison of the 5-hydroxytryptamine 3 (serotonin) antagonist ondansetron with high dose metroclopramide in the control of cisplatin-induced emesis.  N Engl J Med. 1990;  322 816-882
  • 11 Navari R. et al . Comparative clinical trial of Granisetron and Ondansetron in the prophylaxis of cisplatin-induced emesis.  J Clin Oncol. 1995;  13 1242-1248
  • 12 Perez E. A risk-benefit assessment of setron 5-HT3 receptor antagonists in antineoplastic therapy-induced emesis.  Drug Safety. 1998;  18 43-56
  • 13 Riviere A. et al . Dose finding study of Granisetron in patients receiving high-dose cisplatin chemotherapy.  Br J Cancer. 1994;  69 967-971
  • 14 Sanchez L A. et al . Stratified administration of serotonin 5-HT3 receptor antagonists (setrons) for chemotherapy induced emesis. Economic implications.  Pharmacoeconomics. 2000;  18 533-536
  • 15 Seynaeve C. et al . Comparison of the antiemetic efficacy of different doses of Ondansetron, given as either a continous infusion or a single intravenous dose, in acute cisplatin-induced emesis. A multicenter, double-blind, randomised, parallel group study.  Br J Cancer. 1992;  66 192-197

Dr. med. Wolfgang Abenhardt

MOP im Elisenhof

Prielmayerstraße 1

80335 München

Phone: 089/4522560

Fax: 089/5504242

Email: abenhardt@t-online.de

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