Z Geburtshilfe Neonatol 2006; 210(6): 193-199
DOI: 10.1055/s-2006-957072
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Intrauteriner Tod des Feten bei präkonzeptionellem Diabetes, Gestationsdiabetes und Schwangerschaften ohne diabetische Stoffwechsellage. Ergebnisse der Perinatalstatistik Niedersachsen

Intrauterine Fetal Death in Pregnancies of Women with Preconceptional and Gestational Diabetes Mellitus and of Women without Glucose Tolerance Disorders. Results of the Perinatal Registry of Lower Saxony, GermanyH. H. Günter1 , I. Tzialidou1 , A. Scharf1 , P. Wenzlaff2 , H. Maul3 , P. Hillemanns1
  • 1Zentrum Frauenheilkunde der Medizinischen Hochschule Hannover, Abt. I: Frauenheilkunde und Geburtshilfe
  • 2Zentrum für Qualität und Management im Gesundheitswesen, Einrichtung der Ärztekammer Niedersachsen
  • 3Frauenklinik der Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
Further Information

Publication History

Eingereicht: 21.7.2006

Angenommen nach Überarbeitung: 6.11.2006

Publication Date:
05 January 2007 (online)

Preview

Zusammenfassung

Fragestellung: Die Prävalenz des intrauterinen Fruchttodes (IUFT) sowie die diesbezüglichen Risikofaktoren für präkonzeptionelle Diabetikerinnen, Gestationsdiabetikerinnen und Schwangerschaften ohne diagnostizierten Diabetes wurden vergleichend untersucht. Methode: Die Daten der Perinatalerhebung Niedersachsen für die Jahre 1987 bis 1999 wurden retrospektiv für Schwangere mit präkonzeptionellem Diabetes mellitus (PDM: n = 3351), Gestationsdiabetes (GDM: n = 3954) und Schwangerschaften ohne Diabetes (KDM: n = 887 779) analysiert. Ergebnisse: Intrauteriner Fruchttod: PDM n = 46 (1,35 %), GDM n = 32 (0,79 %), KDM n = 2756 (0,31 %); Odds Ratio (OR) und 95 %-Konfidenzintervall für PDM vs. KDM 4,468 (3,332 - 5,992; p<0,01), OR für GDM vs. KDM 2,595 (1,829 - 3,682; p<0,01). Zeitpunkt des Todes vor der 32. SSW: PDM 13,0 %, GDM 12,5 %, KDM 27,7 %, (p<0,05 für PDM vs. KDM); Zeitpunkt des Todes zwischen der 32. und 36. SSW: PDM 37,0 %, GDM 43,75 %, KDM 33,0 %; Zeitpunkt des Todes > 36. SSW: PDM 50,0 %, GDM 43,75 %, KDM 39,3 % (p<0,05 für PDM vs. KDM). Anteil der verstorbenen Kinder < 10. Gewichtsperzentile: PDM 15,2 %, GDM 6,3 %, KDM 28,7 %; Anteil verstorbener Kinder > 90. Gewichtsperzentile: PDM 41,3 %; GDM 37,5 %; KDM 8,7 % (p<0,01 jeweils für PDM bzw. GDM vs. KDM). Schlussfolgerung: Das Risiko des intrauterinen Fruchttodes ist in diabetischen Schwangerschaften weiterhin erhöht. Dieses gilt insbesondere für hypertrophe Kinder, während in nichtdiabetischen Schwangerschaften die hypotrophen Kinder gefährdeter sind.

Abstract

Object: The prevalence of intrauterine fetal death as well as the relevant risk factors in pregnancies of women with preconceptional and gestational diabetes mellitus and non-diabetic women were investigated. Methods: The data of the Perinatal Registry of Lower Saxony between 1987 and 1999 for pregnancies of women with preconceptional diabetes mellitus (PDM, n = 3351), gestational diabetes mellitus (GDM, n = 3954) and women without diabetes mellitus (non-diabetic pregnancies, NDM, n = 887,779) were retrospectively analysed. Results: Intrauterine fetal death occurred in 46 women with PDM (1.35 %), 32 women with GDM (0.79 %) and 2756 non-diabetic women (0.31 %). The odds ratio (OR, 95 % CI) for PDM vs. NDM was 4.468 (3.332 - 5.992; p < 0.01) and for GDM vs. NDM it was 2.595 (1.829 - 3.682; p < 0.01). The percentage of death, which occurs before the 32nd week of gestation, was 13 % in pregnancies with PDM, 12.5 % in pregnancies with GDM and 27.7 % in non-diabetic pregnancies. 50 % of fetal deaths in the PDM group, 43.8 % of those in the GDM group and 39.3 % of those in the NDM group occurred after the 36th week of gestation. The percentages of dead fetuses who were under the 10th percentile of growth (small for gestational age, SGA), in pregnancies with PDM, GDM and NDM were 15.2 %, 6.3 %, and 28.7 %, respectively. The percentages of dead fetuses above the 90th percentile of growth (large for gestational age, LGA) were 41.3 % (PDM), 37.5 % (GDM), and 8.7 % (NDM), (p < 0.01 for PDM vs. NDM and for GDM vs. NDM). Conclusion: The risk of intrauterine fetal death in pregnancies of diabetic women is still increased. It seems that especially the LGA fetuses of diabetic mothers and SGA fetuses of non-diabetic mothers are at greater risk of intrauterine death.

Literatur

PD Dr. Hans Heinrich Günter

Zentrum Frauenheilkunde der Medizinischen Hochschule Hannover

Carl-Neuberg-Str. 1/Gebäude K11

30625 Hannover

Phone: 0511/532 6144

Fax: 0511/532 6145

Email: Guenter.Hansheinrich@mh-hannover.de