Ultraschall Med 1998; 19(3): 120-125
DOI: 10.1055/s-2007-1000474
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Transparente 3D-Sonographie bei fetalen Fehlbildungen

Transparent Three-Dimensional Ultrasound in Fetal MalformationsK. Meinel, Elisabeth Guntermann
  • St. Elisabeth Krankenhaus Leipzig (Ärztlicher Direktor: Dr. med. G. Pour)
Further Information

Publication History

1998

1998

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Prüfung der Fragestellung, ob die transparente 3D-Sonographie zu einer Diagnoseoptimierung bei fetalen Fehlbildungen führt. Methode: Das verwendete 3D-System besteht aus einem Transmitter, einem Positionssensor und aus der 3D-Workstation. Bei 38 fetalen Fehlbildungen - alle zweidimensional richtig diagnostiziert - wurden 101 Volumenscans aufgenommen und folgende Teilfunktionen des Systems geprüft: 1. Analyse der Einzelbildsequenzen mit Volumenberechnung. 2. Dreitafelbild. 3. Schnittbildquader. 4. Volumenblock in Dreh- oder Schwingbewegung. Ergebnisse: In 85% der Falle erbringt die 3D-Sonographie Ergänzungen zur zweidimensionalen Darstellung. Eine Diagnoseoptimierung über die zweidimensionale Verdachtsdiagnose hinaus ist in 44% der Fehlbildungen zu verzeichnen. Vorteile der transparenten 3D-Sonographie: 1. Plastische Gesamtdarstellung der pathologischen Topographie (fetale Tumoren, Ureterstenosen). 2. Cenaue Messung unregelmäßiger Volumina (Ventrikelsystem, Zerebellum). 3. Präzisierung von fetalen Dysproportionen (Triploidie, Osteochondrodysplasie). 4. Erfassung von minor malformations. Schlußfolgerung: Der Einsatz der 3D-Sonographie in den Pränatalzentren erschließt neue diagnostische Aspekte. Nachteile: Alle kindlichen Bewegungen stören die Volumendarstellung.

Abstract

Aim: Evaluation of three-dimensional ultrasound (3D-ultrasound) for optimal diagnosis in fetal malformations. Method: The 3D-system used consists of a transmitter, position sensor and 3D-workstation. In 38 fetal malformations, verified using real-time two dimensional ultrasound, 101 volume scans were recorded to prove the following functional abilities of the system: (1) Sequential analysis of single images including volume estimation; (2) Simultaneous three plane display (longitudinal, transverse and horizontal planes); (3) Cubic sectional image; (4) Rotating or swinging volume block. Results: In 85% of the cases the 3D-ultrasound clearly achieved a more reliable diagnosis in comparison to the two-dimensional images. Furthermore, the diagnostic information was considerably improved in 44% of the investigated malformations compared to the conventional two-dimensional method. The main advantages of the transparent 3D-technology are (1) Plastic global imaging of the pathological topography (fetal tumours, ureteral stenosis); (2) Exact measurement of irregular volumes (ventricle system, cerebellum); (3) Precise evaluation of fetal disproportions (triploidy, osteochondrodysplasia); (4) Detection of minor malformations. The disadvantages of the method is that all fetal movements during the scanning procedure affect adversely the three-dimensional display. Conclusion: The application of 3D-ultrasound in specialized prenatal units is recommended.

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