Fortschr Neurol Psychiatr 1989; 57(3): 119-123
DOI: 10.1055/s-2007-1000752
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kardiovaskuläres Mortalitätsrisiko hospitalisierter psychischer Patienten

Cardiovaskular Mortality Risk in Psychic InpatientsH.  Schwalb , P.  Dirschedl
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Publication Date:
09 January 2008 (online)

Abstract

In a long-term study involving 783 psychic patients (361 men and 422 women) ranging in age between 40 and 70 years and hospitalised for extended periods of time, who had been examined for the incidence of cardiovascular diseases and risk factors, the cardiovascular mortality was registered for a period of 10 years. Using a multiple logistic model, an attempt was made at assessing the mortality risk in dependence on 14 parameters.

The most conclusive predictor proved to be the pathological ECG which was seen to reflect seven times a higher risk. In addition to age and sex - the cardiovascular mortality of men was twice and a half that of women - hypertension and increased serum cholesterol levels among the known risk factors revealed a significant influence with little less than a doubling of the risk. On the other hand, a correlation to cardiovascular mörtality was neither established for the kind of psychic disease nor for the kind of psychopharmacotherapy.

Zusammenfassung

In einer Langzeitstudie bei 783 langfristig hospitalisierten psychisch Kranken (361 Männer, 422 Frauen) im Alter von 40-70 Jahren, die auf das Vorkommen von Herz- Kreislauf-Krankheiten und Risikofaktören untersucht worden waren, wurde die kardiovaskuläre Mortilatät Während 10 Jahren registriert. Anhand eines multiplen logistischen ModelIs wurde versucht, das Mortalitätsrisiko in Abhängigkeit von 14 Merkmalen zu schätzen.

Als aussagekräftigster Prädiktor erwies sich das pathologische EKG, das mit einem 7fach höheren Risiko verbunden war. Neben dem Alter und dem Geschlecht - Männer hatten eine ca. 2,5fach höhere kardiovaskuläre Mortalität als Frauen - zeigten von den bekannten Risikofaktoren die Hypertonie und das erhöhte Serumcholesterin mit einer knappen Risikoverdopplung einen signifikanten Einfluß. Dagegen ließ sich weder für die Art der psychischen Krankheit noch für die Art der Psychopharmakatherapie eine Beziehung zur kardiovaskulären Mortalität feststellen..

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