Fortschr Neurol Psychiatr 1989; 57(10): 403-410
DOI: 10.1055/s-2007-1001136
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Der Schlaf bei Anorexia nervosa, Bulimia nervosa und depressiven Erkrankungen: Eine polysomnographische Vergleichsstudie

Sleep in Anorexia Nervosa, Bulimia Nervosa and Depressive DisordersCh.  Lauer1,2 , J. Ch. Krieg1,2 , J.  Zulley2 , D.  Riemann3 , M.  Berger3
  • 1Psychiatrische Universitätsklinik, Freiburg
  • 2Max-Planck-Institut für Psychiatrie, München
  • 3Zentralinstitut für seelische Gesundheit, Mannheim
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Publication Date:
09 January 2008 (online)

Abstract

All-night EEG sleep in 20 anorexics, 10 bulimics, 10 endogenous depressives, and in 10 healthy subjects (all age matched) was compared. In addition, the REM sleep-induction-test was performed in 12 patients with an eating disorder, 7 depressives, and 12 controls by application of the cholinergic agent RS 86. During baseline night, EEG-sleep parameters, especially REM latency, did not differ between the patients and the controls, except for the phasic components of REM sleep (REM density) that were increased in the depressive patients. The frequency of shortened REM latencies, however, was significantly higher in the depressed patients. These observations indicate that in some of the young depressives the disturbance of the REM sleep regulating transmitter system is already present to a similar degree as it is assumed in elderly depressives. After the application of RS 86, REM latency was shortened in all groups under investigation. However, the REM sleep inducing effect of RS 86 was significantly more pronounced in the depressives when compared with both the eating disorder patients and the controls. In the latter two samples, the shortening of REM latency was similar. Furthermore, the eating disorder patients with a concomitant major depression reacted similar to RS 86 as the non-depressed eating disorder patients and the control subjects.

Whereas baseline EEG-sleep did not differ significantly among eating disorder patients, young depressives, and healthy subjects, the REM sleep inducing effect of the cholinergic agent RS 86 clearly distinguished between the depressives and both the patients suffering from eating disorders and the controls. These results are not in line with the assumption of a biological link between eating disorder and depression, but support those models supposing the, depressive symptomatology in eating disorder as a secondary phenomenon.

Zusammenfassung

Zwanzig Patienten mit Anorexia nervosa, 10 Patienten mit Bulimia nervosa, 10 endogen Depressive und 10 Gesunde wurden polysomnographisch untersucht. Weiterhin wurde bei 12 Patienten mit einer Eßstörung, bei 7 Depressiven und 12 Kontrollen der REM-Schlaf-Induktions-Test mit dem cholinergen Agonisten RS 86 durchgeführt.

Mit Ausnahme der phasischen REM-SchlafKomponenten (REM-Dichte), die bei den Depressiven im Vergleich zu den anderen Gruppen erhöht waren, konnten während der Baseline-Nächte·keineGruppen-Unterschiede in den Schlaf-Parametern beobachtet werden. Obwohl dies auch für die mittlere REM-Latenz der Fall war, wurde bei den Depressiven häufiger eine verkürzte REM-Latenz gefunden; dies spricht dafür, daß bei,einigen dieser jungen Depressiven bereits eine Störung des den REM-Schlaf regulierenden TransmitterSystems vorliegt. Nach der Applikation von RS 86 zeigte sich bei den jungen depressiven Patienten eine vollständige Manifestation der für ältere Depressive typischen REM-Schlaf-Dysreglilation. Zwar konnte auch bei den Patienten mit einer Eßstörung und den gesunden Probanden ein REM-Schlaf-induzierender Effekt von RS 86 nachgewiesen werden, dieser war jedoch in beiden Gruppen im Vergleich zu den Depressiven deutlich schwächer ausgeprägt.

Diese Resultate sprechen gegen eine biologische Assoziation von Eßstörung und Depression. Sie stützen vielmehr jene Modelle, die die bei anorektischen und bulimischen Patienten häufig zu beobachtende depressive Symptomatik als sekundäres Phänomen der Eßstörung ansehen.

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