Abstract
Beginning with the eighties, a paradigm-change concerning anxiety disorders has taken
place in considerable parts of psychiatry. Anxiety disorders are no longer regarded
as consequences of conflicts and ineffective defences or as concomitants of other
psychiatric disorders but rather as disorders of their own. This resulted in a modified
outlook on anxiety disorders focusing on the acute panic attack (Panic disorder) instead
of focusing on chronic anxiety (Anxiety neurosis). This paper reviews recent empirical
studies concerning classification, pathogenesis, and therapy of anxiety disorders,
i. e. after introduction of the concept of Panic disorder.
Epidemiological studies could demonstrate that in western countries anxiety disorders
account for the most frequent psychiatric disorders with prevalence rates of 2.0%
to 4.7%. Panic disorders show prevalence rates of 0.4 % to 1.1 %. Results of recent
follow-up studies indicate a favorable course for outpatients and an unfavorable course
for inpatients with anxiety disorders.
Family studies reported on positive familial loading for Panic disorder but not for
Agoraphobia and Generalized anxiety disorder. A twin study found higher concordance
rates for panic attacks and Agoraphobias in monozygotic twins than in dizygotic twins.
Pharmacological provocation studies with lactate infusion, C02-inhalation, and administration of Caffein, Yohimbine, Isoproterenol showed a higher
vulnerability of patients with Panic Disorder as compared to healthy controls. However,
all studies display methodological short-comings and could be interpreted differently
as to the concept of a biologically determined vulnerability. Provocation studies
using inverse Benzodiazepine-agonists dealt only with healthy probands.
Whereas life events play a rather unimportant role für the pathogenesis of anxiety
disorders, recent studies point to the influence of cognitive processes and personality
variables for the pathogenesis of anxiety disorders.
Concerning treatment of anxiety disorders and especially of panic disorders, pharmacological
studies as well as studies of behavioural therapy indicate very good results for acute
treatment and good results for behavioural therapy with respect to one to four year
follow-up studies. Recently, combined drug and psychotherapy gains growing interest.
Conclusions are drawn with respect to the usefulness of the new classification, i.
e. after the introduction of Panic disorder as a diagnostic category, and references
are given for further research strategies.
Zusammenfassung
Mit Beginn der 80er Jahre trat hinsichtlich der Betrachtung von Angststörungen in
Teilen der Psychiatrie ein Paradigmawechsel ein. Angststörungen werden seit dieser
Zeit nicht mehr als Folgeerscheinungen von Konflikten und unvollständiger Abwehr oder
als Begleiterscheinung anderer psychiatrischer Erkrankungen angesehen, sondern als
Erkrankungen sui generis. Dabei ergab sich eine veränderte Betrachtungsweise der Angststörungen
mit dem Fokus auf die akute Angstattacke (Panikstörung) als primärem Agens weg von
dem Fokus auf die chronische Angst (Angstneurose).
Die Arbeit gibt einen Überblick über neuere empirische Studien zur Klassifikation,
Pathogenese und Therapie von Angststörungen, d. h. nach Einführung des Konzeptes der
Panikstörung.
Epidemiologische Studien konnten zeigen, daß in westlichen Ländern Angststörungen
mit Prävalenzraten von 2,0 % bis 4,7 % zu den häufigsten psychiatrischen Störungen
zählen. Panikstörungen weisen dabei Prävalenzraten von 0,4% bis 1,1% auf. Die Ergebnisse
neuerer Katamnesestudien sprechen für einen günstigen Verlauf von ambulant behandelten,
für einen ungünstigen Verlauf von stationär behandelten Angststörungen.
Familienstudien konnten für Panikstörungen eine familiäre Häufung feststellen, nicht
jedoch für Agoraphobie und generalisierte Angststörung. Eine Zwillingsstudie fand
höhere Konkordanzraten für Panikattakken und Agoraphobien bei eineiigen gegenüber
zweieiigen Zwillingspaaren.