Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1988; 23(2): 61-68
DOI: 10.1055/s-2007-1001594
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Endokrine Reaktionsmuster: Midazolam-Fentanyl-Anästhesie versus Inhalationsanästhesie

Comparison of Endocrine Response Patterns under Midazolam-Fentanyl and Halothane-AnesthesiaW. Seitz, N. Lübbe, A. Hamkens, L. Verner, A. Bornscheuer
  • Zentrum Anästhesiologie, Abteilung I (Direktor: Prof. Dr. med. E. Kirchner) Medizinische Hochschule Hannover
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 January 2008 (online)

Zusammenfassung

In einer randomisierten prospektiven Verlaufsstudie wurde bei insgesamt 16 unfallchirurgischen Patienten der Einfluß der Midazolam-Fentanyl-N2O/O2-Anästhesie (Gruppe A) bzw. Halothan-N2O/O2 Anästhesie (Gruppe B) auf die Plasmakonzentrationen der endokrinen Parameter ACTH, Aldosteron, Cortisol, 17-DHEA, Insulin, Prolactin, T3, T4, TBG (= thyroxine bounded globuline) sowie Adrenalin, Noradrenalin und Dopamin untersucht. Darüberhinaus wurden perioperativ die Stoffwechselmetabolite Glucose, Lactat, Freies Glycerin und Acetacetat bestimmt. Neben den Prolactinwerten zeigten nur die Werte für ACTH, Aldosteron, Cortisol und 17-DHEA Unterschiede zwischen den beiden Anästhesieverfahren auf. Unter der Halothan-N2O/O2-Anästhesie stieg initial auch noch freies T4, wiedergegeben als T4/TBG-Quotient (= FTI) an. Dagegen wies die Abnahme der T3-Plasmakonzentration auf keine phasen- resp. anästhesiespezifischen Veränderungen hin. In beiden Gruppen hatten die Katecholaminspiegel am OP-Ende bzw. 1 Stunde nach Extubation die höchsten Werte erreicht. Die Insulinsekretion wurde dagegen in beiden Gruppen in der akuten Belastungssituation nicht nennenswert gesteigert. Als Ausdruck der veränderten Stoffwechselregulation zeigten sich unter Midazolam-Fentanyl-N2O/O2-Anästhesie als auch unter Halothan-N2O/O2-Anästhesie vergleichbare Anstiege der Plasmaspiegel von Glucose, Lactat, Freiem Glycerin und Acetacetat. Beide Anästhesieverfahren modulieren nach den vorliegenden Daten die endokrin-metabolische Antwort des Organismus unter operativer Streßbelastung, ohne daß sich nach Wertung der Befunde jedoch klinisch relevante Vor- bzw. Nachteile eines Verfahrens nachweisen lassen.

Summary

In a randomised controlled study in 16 orthopaedic patients, the influence of midazolam-fentanyl-N2O/O2 anesthesia (group A) resp. halothane-N2O/O2 anesthesia (group B) on the plasma concentrations of the endocrine parameters ACTH, aldosterone, Cortisol, 17-DHEA, insulin, prolactin, T3, T4, TBG (thyroxine bounded globuline) as well as adrenaline, noradrenaline, and dopamine was investigated. Additionally the metabolites glucose, lactate, free glycerin, and acetacetate were measured. Beside prolactin values, only the values for ACTH, aldosterone, Cortisol, and 17-DHEA differed with respect to both anesthesia methods. Under halothane-N2O/O2 anesthesia free T4 rose initially also, here represented by T4/TBG-ratio (= FTI). However, the fall of T3 concentration showed no phase-resp. anesthesia-specific changes. Catecholamine levels reached highest values towards the end of operation resp. one hour after extubation in both groups. The insulin secretion, however, was not significantly raised in either group during acute stress phases. As an expression of modified metabolic regulation comparable rises of plasma levels of glucose, lactate, free glycerin, and acetacetate were observed under midazolam-fentanyl-N2O/O2 anesthesia as well as under halothane-N2O/O2. According to presented data, both methods of anesthesia modulated the endocrine metabolic response of the organism to surgical stress, without showing any clinically relevant advantages or disadvantages attributable to either method.

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