Fortschr Neurol Psychiatr 1984; 52(3): 83-90
DOI: 10.1055/s-2007-1002005
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Entwicklung und Funktion des psychiatrischen Krisen- und Notfalldienstes in Mannheim

Development and Function of the Psychiatric Emergency and Crisis Service in MannheimWiltrud  Häfner-Ranabauer , Gertrud  Günzler
  • Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Mannheim
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 January 2008 (online)

Abstract

The setting up of a psychiatric emergency and crisis service during the years 1974 to 1980 in Mannheim forms part of the evolvement of a central psychiatric overall care programme with emphasis on patients residing in the same region, that is to say, close to the psychiatric facilities; within this framework, the role played by the emergency service is preferably of an auxiliary and additional nature, over and above the already existing regular care facilities.

Since the emergency and crisis service forms a part of a regular psychiatric care network, its principal functions are: 1. First diagnosis and, in connection therewith, the decision whether 2. acute intervention in an existing crisis should be effected within the emergency service, or 3. whether further treatment must be instituted with a psychiatric or internistic or social partner of the emergency service.

The emergency service has to look after an increasing proportion of patients with severe mental disturbances who are seen by the emergency service in moments of extreme crisis (high rate of attempted suicides) or in acute severe relapses, and who are normally also looked after by the regular psychiatric services. Over and above, the emergency service has to look after a special small group of patients not covered by any other psychiatric service on account of their social disorganisation, frequently also because they are addicts.

As should be expected, there is an almost continuous drop in the referral to the psychiatric service, the farther away the patients live from the seat of the emergency service. This, however, applies in a very similar manner to the regular outpatient services and also to the entire psychiatric care available to the residents of Mannheim,

Zusammenfassung

Der Aufbau des psychiatrischen Krisen- und Notfatidienstes in den Jahren 1974 bis 1980 in Mannheim steht im Zusammenhang mit dem Aufbau eines zentralen gemeindepsychiatrischen Gesamtversorgungsnetzes, in dem dem Notfalldienst vorzugsweise die Rolle der außerregulären Versorgung - neben den bestehenden verschiedenen regulären Versorgungsdiensten- zukommt,

In seiner Eingebundenheit in ein reguläres psychiatrisches Versorgungsnetz kommen dem Krisen- und Notfalldienst in erster Linie drei Funktionen zu: 1. die erste Diagnostik und im Zusammenhang damit die Entscheidungsfunktion, ob eine 2. aktuelle Krisenintervention im Notfalldienst selbst geleistet werden soll oder ob 3. eine weitere Behandlung bei einem psychiatrischen oder internistischen oder sozialen Partner des Notfalldienstes eingeleitet werden muß.

Der Notfalldienst versorgt zunehmend mehr schwerer psychisch Kranke, die bei außerordentlichen Krisen (hohe SV-Rate), bzw. bei akuten schweren Wiedererkrankungen in den Notfalldienst kommen und sonst auch reguläre psychiatrische Dienste in Anspruch nehmen. Darüber hinaus gelangt in den Notfalldienst eine spezielle kleine Patientengruppe, die wegen ihrer sozialen Desorganisation, häufig auch Suchtabhängigkeit, keinerlei andere psychiatrische Dienste in Anspruch nimmt.

Erwartungsgemäß nimmt die Inanspruchnahme fast kontinuierlich mit der Entfernung der Dienste von der Wohngegend der Patienten ab. Dies trifft aber ganz ähnlich auch für die regulären ambulanten Dienste und sogar für die gesamte psychiatrische Inanspruchnahme von Mannheimern zu.

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