Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1984; 19(2): 49-52
DOI: 10.1055/s-2007-1003411
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Elektrostimulationsanästhesie im Vergleich zur Enfluran-Stickoxydul-Narkose bei gynäkologischen Operationen

1. Mitteilung: Klinische ErfahrungenElectrostimulation Anaesthesia Compared with Enflurane-Nitrous Oxide in Gynaecological Operations. 1. Clinical ObservationsK. Fritsche
  • Institut für Anästhesiologie der Universität Bonn (Direktor: Prof. Dr. H. Stoeckel)
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 January 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 22 gynäkologischen Unterbauchlaparotomien wurde die Elektrostimulationsanästhesie der Inhalationsnarkose mit Enfluran und Stickoxydul gegenübergestellt.

In der ersten Mitteilung werden nach Beschreibung des Narkoseverfahrens das Kreislaufverhalten, Analgetika-, Hypnotika- und Relaxantienverbrauch sowie die postoperative Analgetikagabe beider Kollektive aufgezeichnet und verglichen. Während das Herzfrequenzverhalten in beiden Kollektiven nahezu identisch ist, steigt der mittlere arterielle Blutdruck im ESA-Kollektiv um ca. 20 % des pränarkotischen Ausgangswertes im Gegensatz zu 10 % in der Enfluran-Gruppe. Die Arbeit zeigt, daß bei entsprechender Technik eine sog. „reine ESA” selbst bei Laparotomien durchaus realisierbar ist, wenn auch dieses Narkoseverfahren bei kardialen Risikopatienten nicht zur Anwendung kommen sollte.

Summary

Concering twenty-two gynaecological abdomen laparotomies, electrostimulation anaesthesia was opposed to inhalation anaesthesia with nitrous oxide-enflurane. Electrostimulation anaesthesia (ESA) was compared to a nitrous oxide-enflurane technique among two groups of eleven patients each scheduled for gynecological abdominal surgery.

The present part of this communication concerns the description of the anesthetic techniques, reactions of the cardiocirculatory system, consumption of muscular relaxants and of analgetics supplementation intra-operatively and during recovery. While heart rate remained fairly normal in both groups, mean arterial pressure in the ESA group increased by 20 % of the preanesthetic level as compared to a 10 % increase in the enflurane group. It is felt that electrostimulation anaesthesia can be effectively employed even in abdominal surgery. However in cardiac risk patients this technique should not be considered.

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