Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1984; 19(2): 57-59
DOI: 10.1055/s-2007-1003413
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Anästhesie in der Neuroradiologie

Anaesthesia in NeuroradiologyG. Pfeifer, L. Solymosi, R. Grimm, J. Wappenschmidt
  • Institut für Anästhesiologie der Universität Bonn (Direktor: Prof. Dr. H. Stoeckel)
  • Abteilung für Neuroradiologie (Leiter: Prof. Dr. J. Wappenschmidt) der Neurochirurgischen Universitätsklinik Bonn (Ditektor: Prof. Dr. Dr. R. Wüllenweber)
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Publication Date:
22 January 2008 (online)

Zusammenfassung

Zerebrale Angiographien können in Allgemeinanästhesie, in Analgo-Sedierung unter Anwesenheit eines Anästhesisten und in Lokalanästhesie durchgeführt werden. Die Entscheidungskriterien für das günstigste Anästhesieverfahren werden diskutiert. Bei der Computertomographie des Kopfes bestehen Indikationen für eine Allgemeinanästhesie nur dann, wenn keine ausreichende Kooperation mit dem Patienten zu erzielen ist. Diskographien, Myelographien und die selten gewordene Pneumenzephalographie werden fast ausnahmslos in Lokalanästhesie oder ohne Anästhesie durchgeführt.

Wird eine Allgemeinanästhesie gewählt, müssen die besonderen pathophysiologischen Voraussetzungen neurochirurgischer Patienten (Störung der zerebralen Durchblutung durch erhöhten intrakraniellen Druck oder durch einengende Gefäßprozesse) berücksichtigt werden.

Summary

Cerebral angiographies can be performed under general anaesthesia, analgosedation in the presence of an anaesthesiologist, and under local anaesthesia. The criteria governing the choice of the most appropriate method of anaesthesiology are discussed. In computed tomography of the head, general anaesthesia is indicated only if it proves impossible to achieve satisfactory cooperation with the patient. Discographies, myelographies and the now rare pneumoencephalography are performed almost without exception under local anaesthesia or without anaesthesia.

If general anaesthesia is preferred, it will be necessary to take into account the special pathophysiological conditions obtaining in neurosurgical patients (disturbance of cerebral blood flow due to enhanced intracranial pressure or caused by stenosing vascular processes).

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