Zusammenfassung
Die parenterale Ernährung mit Kohlenhydraten ist u. a. limitiert durch das Auftreten
einer dosisabhängigen Hyperlactatämie. Ein Thiaminmangel, der durch eine 8wöchige
thiaminarme Ernährung erreicht werden kann, führt bei Ratten durch eine Glucosebelastung
- verglichen mit einer normal ernährten Kontrollgruppe - zu deutlich erhöhten Lactatspiegeln
bis hin zur Lactatazidose. Eine hochdosierte Thiamintherapie vor parenteraler Ernährung
mittels Kohlenhydraten ist ratsam, wenn aufgrund der Anamnese (Alkoholabusus) oder
der Grundkrankheit (z.B. Ösophagusstrikturen, Ösophagus-Ca.) ein Mangel möglich erscheint.
Summary
Parenteral nutrition with carbohydrates is limited, inter alia, by the occurrence
of a dose-dependent hyperlactataemia. Thiamine deficiency, which can be provoked by
an eight weeks' diet which is deficient in thiamine, will produce clearly elevated
lactate levels in rats, leading eventually to lactate acidosis as a result of glucose
load, compared with a control group on a normal diet. It is recommended to initiate
a high-dosage level thiamine therapy before parenteral feeding with carbohydrates,
if thiamine deficiency appears possible on the grounds of previous history of the
case (alcohol abuse) or because of the underlying disease (e. g. oesophageal strictures,
carcinoma of the oesophagus).