Ultraschall Med 1992; 13(6): 289-291
DOI: 10.1055/s-2007-1005324
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Endosonographisch geführte transösophageale Feinnadelaspiration zur Diagnostik mediastinaler paraösophagealer raumfordernder Prozesse

Transesophageal Fine Needle Aspiration Guided by Endoscopic Ultrasonography for the Diagnosis of Mediastinal TumorsM. Wegener, R. J. Adamek, B. Wedmann
  • Medizinische Klinik der Ruhr-Universität Bochum am St. Josef-Hospital (Direktor: Prof. Dr. D. Ricken)
Further Information

Publication History

1992

1992

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Endosonographie mit hochauflösenden Schallgebern ermöglicht eine präzise Darstellung der ga-strointestinalen Wandstrukturen und des umgebenden Gewebes. Gleichzeitig erlaubt die Ausstattung der meisten verfügbaren Echoendoskopie mit einem Biopsiekanal die Möglichkeit einer ultraschallgezielten Biopsie bzw. Feinnadelpunk-tion. Im folgenden wird über einen Patienten berichtet, bei dem ein räum fordernder Prozeß im dorsalen Mediastinum nach erfolgloser konventioneller Diagnostik mittels endosonographisch geführter transösophagealer Feinnadelpunktion als kleinzelliges Bronchialkarzinom mit Adenokarzinomanteilen identifiziert werden konnte. Die endosonographisch geführte transösophageale Feinnadelpunktion könnte zukünftig eine Erweiterung des diagnostischen limitierten Spektrums bei raumfordernden Prozessen im dorsalen Mediastinum darstellen.

Abstract

Transesophageal Fine Needle Aspiration Guided by Endoscopic Ultrasonography for the Diagnosis of Mediastinal Tumors Endoscopic ultrasonography with high-fre-quency ultrasonic beams allows detailed study of the gastroin-testinal wall struetures and the surrounding Tissues. Moreover most echoendoscopes carry a biopsy Channel for biopsy or Cytologie puneture guided by endoscopic ultrasonography. We present a patient with a tumor in the posterior mediastinum in whom convcntional diagnostic techniques failed to obtain spe-eiments for Cytologie evaluation. Transesophageal fine needle aspiration guided by endoscopic ultrasonography confirmed the diagnosis of lung cancer consisting of adeno and small cells in this patient. Transesophageal fine needle puneture guided by endoscopic ultrasonography might become a valu-able aid for the diagnosis of tumor masses in the posterior mediastinum.

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