Laryngorhinootologie 1985; 64(11): 567-570
DOI: 10.1055/s-2007-1008206
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Zur Diagnostik und Therapie der medianen Blow-out-Fraktur

Diagnosis and Reconstruction of the Medial Blow-Out-FractureH. Weidauer1 , E. Alexandridis2
  • 1Universitäts-Hals-Nasen-Ohrenklinik (Direktor: Prof. Dr. H.-G. Boenninghaus)
  • 2Universitäts-Augenklinik (Direktor: Prof. Dr. W. Jaeger)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Isolierte mediane Blow-out-Frakturen sind selten. Am Beispiel eines 13jährigen Jungen werden die Folgen einer medianen Blow-out-Fraktur mit Enophthalmus, Motilitätsstörungen des Bulbus und Prolaps des Periorbitalgewebes in das angrenzende Siebbein dargestellt. Eine stabile Reposition des Prolaps sollte wegen der offenen Kommunikation mit den pneumatischen Räumen der Nasennebenhöhlen nicht mit alloplastischem Material, sondern mit einem autogenen Composite graft vom Nasenseptum erfolgen.

Summary

Isolated medial blow-out fractures are rare. This report presents such a case in which blunt trauma to the orbit due to a ski accident was followed by herniation of the orbital fasciae and the nasal orbital tissue into the ethmoid and nasal cavity resulting in ptosis, enophthalmos, and total motility impairment in all directions. In particular, an incomplete abduction could be detected. To avoid recurrent infections, because of communication with the pneumatic cells of sinuses, a composite graft from the nasal septum was used for the reconstruction of the medial orbital wall.

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