Ultraschall Med 1990; 11(4): 172-175
DOI: 10.1055/s-2007-1011555
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Über den Stellenwert der gynäkologischen Sonographie im Vergleich zur gynäkologischen Tastuntersuchung

The Value of Gynaecological Sonography in Comparison to Bimanual Gynaecological PalpationK. H. Pfeiffer, D. Wiest, P. Hirnle
  • Universitäts-Frauenklinik Tübingen (Geschäftsführender Direktor: Prof. Dr. H. A. Hirsch)
* Unter Verwendung der Ergebnisse der Dissertation Tübingen 1987
Further Information

Publication History

1989

1989

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

In einem prospektiven Methodenvergleich zwischen sonographischer und palpatorischer gynäkologischer Untersuchung wurden die präoperativ gestellten Verdachtsdiagnosen bei 210 Patientinnen mit dem Operationssitus und den histologischen Präparaten verglichen. Die Untersuchungen erfolgten dabei ohne Kenntnis des jeweils anderen Befundes und damit ohne gegenseitige Beeinflussung. Unter diesen Voraussetzungen wurden insgesamt 158 (75,2%) richtige sonographische und 144 (68,6%) richtige palpatorische Diagnosen gestellt; der Unterschied war nicht signifikant. Dabei wies der Ultraschall in der Diagnostik pathologischer Befunde am Uterus (n = 165) mit lediglich signifikant genaueren Längenmessungen (p<0.01) nur geringfügig bessere Resultate als die Tastuntersuchung auf. Eine deutliche Überlegenheit des Ultraschalls zeigte sich bei der Diagnostik der Adnextumoren (n = 45): 34 (75,6%) korrekte sonographische Diagnosen standen 22 (48,9%) richtigen palpatorischen Diagnosen gegenüber (p< 0,005). Im einzelnen fand man signifikante Unterschiede zugunsten des Ultraschalls bei den Angaben zur Organzugehörigkeit (p< 0,001), Abgrenzbarkeit (p< 0,002), Binnenstruktur (p< 0,002), zum Volumen (p < 0,01) und - besonders hervorzuheben - zur Dignität (p < 0,01) der Adnextumoren.

Abstract

210 patients were included in a prospective study comparing the respective advantages of pelvic sonography and bimanual gynaecological palpation. The diagnoses resulting from these two methods were confirmed in each case at the anatomic situs by laparotomy and also histologically. Each kind of examination was conducted independently by one of two different teams to exclude any mutual influence on the diagnosis. Under these conditions, 158 (75.2 %) of the sonographie examinations and 144(68.6 %) of the gynaecological palpations resulted in a correct diagnosis. This difference was not significant. However, these data varied depending on pathological findings. In 165 patients, uterus pathology was diagnosed sonographically. This result was only slightly better than that of the gynaecological examinations. Sonography was significantly more accurate (p<0.01) only in determining the uterus length. However, sonography was clearly superior in the diagnosis of pelvic, in particular ovarian, tumours. In 45 patients with proven tumorous growth in this area, the sonographie diagnosis proved correct in 34 cases (75.6%), palpation however only in 22 cases (48.9%). This difference was highly significant (p< 0.005). More precisely, significant differences were found in favor of sonography in: organ identification (p < 0.001), organ demarcation (p < 0.002), determination of internal structure (p< 0.002, volume measurement (p<0.01), and - most important - indication of tumourtype (p<0.01).

    >