Thorac Cardiovasc Surg 1993; 41(5): 297-300
DOI: 10.1055/s-2007-1013875
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Antidiuretic Hormone and Cardiovascular Responses During and After Coronary Artery Bypass Surgery

Antidiuretisches Hormon und kardiovaskuläre Reaktionen während und nach koronarchirurgischen EingriffenJ. Amano, A. Suzuki, M. Sunamori
  • Department of Cardiothoracic Surgery, Tokyo Medical and Dental University, Tokyo, Japan
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Publication History

1992

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

In order to evaluate correlations in changes of postoperative plasma antidiuretic hormone (ADH) concentrations and hemodynamic parameters, 23 patients undergoing coronary artery bypass surgery were observed. 6 patients required intraaortic balloon pumping (IABP) (group I), 8 patients did not require IABP or inotropic agent (group II), and 9 patients required inotropic agent (group III) for weaning from cardiopulmonary bypass (CPB). Soon after CPB mean arterial and pulse pressures were significantly less in group I compared to other groups. Plasma ADH concentrations were significantly higher in group I than in group II, and showed significant negative correlation with hemodynamic parameters. On the 2nd postoperative day, plasma ADH concentrations in group I were significantly higher than in the other two groups, but were not correlated with hemodynamic parameters.

Thus, early after surgery high plasma ADH concentrations in the IABP group directly reflected hemodynamic derangement, while at later times ADH secretion was influenced mainly by postsurgical stress.

Zusammenfassung

Um postoperative Veränderungen der Konzentration des antidiuretischen Hormons im Plasma (ADH) im Verhältnis zu hämodynamischen Parametern zu ermitteln, wurden 23 Koronarpatienten untersucht, denen ein aortokoronarer Bypass zuteil wurde. Es wurde der übliche extrakorporale Kreislauf (Rollerpumpe und Bubbleoxygenator) unter Anwendung mäßiger Hypothermie (bis 25 °C) und Verwendung einer Kardioplegie mit Glukose-Insulin-Kalium-Lösung benutzt. Die Patienten wurden in 3 Gruppen aufgeteilt: in Gruppe I (n = 6) erhielten die Patienten postoperativ wegen eines Low-cardiacoutput-Syndroms eine intraaortale Ballonpumpe (IABP); in Gruppe II (n = 8) wurde weder die IABP angewandt, noch erhielten die Patienten eine inotrope Medikation. In Gruppe III (n = 9) wurde beim Abgehen von der HLM und danach Dobutamin verabreicht. In hämodynamischer Hinsicht wurden der arterielle Druck über die A. radialis und das HZV mittels Swan-Ganz-Katheter und Thermodilution gemessen. Parallel zu der Verschlechterung der Kreislaufparameter fand sich in Gruppe I ein deutlicher postoperativer Anstieg der ADH-Konzentration im Plasma, der auch am 2. postoperativen Tag im Vergleich zu Gruppe II und III anhielt, aber dann nicht mehr mit den hämodynamischen Parametern korrelierte, sondern auf den postoperativen Streß zurückgeführt werden muß.

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