Thorac Cardiovasc Surg 1993; 41(5): 312-317
DOI: 10.1055/s-2007-1013879
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Carcinosarcomas of the Lung

Three Case Reports and Literature ReviewKarzinosarkome der LungeDrei Fallberichte und LiteraturübersichtP. R. Grahmann, L. Swoboda, R. Bonnet, U. N. Riede1 , J. Hasse
  • Department of Thoracic Surgery
  • 1Institut of Pathology, Albert-Ludwig University, Freiburg, Germany
Further Information

Publication History

1992

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Therapy and course of pulmonary manifestations of carcinosarcomas in three patients are described. For this rare mixed tumor there is a prevalence among men between the ages of forty and seventy. Operative therapy should be employed whenever possible, because of the poor results achieved thus far using radiotherapy or chemotherapy. Carcinosarcomas were thought to have a worse prognosis than other non-smallcell bronchial carcinomas but an increasing number of reports indicate a similar clinical course and prognosis.

Pneumonectomy was required for two of our patients and lobectomy was performed in the third. The period of observation extended over two years. One patient, tumor stage T4N0M0 died of his disease after seven months. The two other patients, tumor stages T3N0M0 and T2N1M0, were operated on thirty-three and thirty-five months ago respectively and are clinically disease-free and in good health.

Zusammenfassung

Es werden Therapie und Verlauf von drei Patienten mit Karzinosarkom beschrieben. Der selten auftretende Mischtumor hat eine Prävalenz für Männer in der fünften bis siebten Lebensdekade. Wenn möglich, sollte immer eine Tumorresektion angestrebt werden, da weder Radiotherapie noch Chemotherapie entsprechende Ergebnisse aufweisen können. Dem Karzinosarkom wurde eine schlechtere Prognose zugeschrieben als anderen nicht-kleinzelligen Bronchialkarzinomen. Dagegen sprechen jedoch eine zunehmende Zahl an Fallberichten, die in Verlauf und Prognose dem nicht-kleinzelligen Bronchialkarzinom ähnlich sind.

Für zwei unserer Patienten war eine Pneumonektomie erforderlich, der Dritte erhielt eine Lobektomie. Die Verlaufsbeobachtung erstreckte sich über drei Jahre. Ein Patient im Tumorstadium T4N0M0 verstarb an seinem Tumorleiden nach sieben Monaten. Die beiden anderen Patienten in den Tumorstadien T3N0M0 und T2N1M0 waren nach 33 und 35 Monaten weiterhin rezidivfrei und bei Wohlbefinden.

    >