Summary
In 149 patients, scheduled for cardiac reoperations, repair of cyanotic heart disease
or resection of aneurysms of the ascending or descending aorta, the effect of intraoperative
hemoseparation was studied. The amount of autologous blood which was collected before,
during, and after systemic heparinisation and processed to washed packed red cells
was registered. Mean packed cell quantities gained intraoperatively were: 1275 (1006-2067)
ml (descending aortic aneurysm), 1800 (1186-2500) ml (ascending aortic aneurysm),
1524 (1030-1801) ml (Single valve rereplacement), 1896 (1398-2368) ml (double valve
rereplacement), 946 (800-1050) ml (coronary artery reoperation), 1362 (922-1455) ml
(cyanotic heart disease) and 1519 (1194-2066) ml (miscellaneous cardiac operations).
In 35 patients more than 2000 ml and in 14 patients more than 3000 ml packed cells
were harvested. Based on body weight, relatively more packed cells could be gained
in patients with cyanotic heart disease (41 ml/kg) than in the other groups (21 ml/kg).
In these young patients the application of a smaller centrifuge bowl (125 ml) can
be helpful. These results demonstrate that cell saving by means of a cell separator
with a special suction line and collecting system can help to reduce the donor blood
requirement in cardiac operations, in which large intraoperative blood loss is anticipated.
Zusammenfassung
An 149 Patienten mit kardialen Reoperationen, zyanotischen Herzvitien bzw. Operationen
von Aneurysmen der aszendierenden oder deszendierenden Aorta wurde untersucht, wieviel
autologes Blut intraoperativ durch Hämoseparation gewonnen werden kann. Es wurden
die Mengen autologen Blutes, die vor, während und nach der systemischen Heparinisierung
gewonnen und zu autologem Erythrozytenkonzentrat aufgearbeitet wurden, gemessen. Insgesamt
wurden 1275 (1006-2067) ml (Aorta descendens Aneurysma), 1800 (1186-2500) ml (Aorta
ascendens Aneurysma), 1524 (1030-1801) ml (Einzelklappenreersatz), 1896 (1398-2368)
ml (Doppelklappenreersatz), 946 (800-1050) ml (Remyokardrevaskularisierung), 1362
(922-1455) ml (zyanotische Herzfehler) sowie 1519 (1194-2066) ml (sonstige Operationen)
Erythrozytenkonzentrat separiert. Bei 35 Patienten wurden mehr als 2000 ml, bei 14
Patienten mehr als 3000 ml Erythrozytenkonzentrat gewonnen. Besonders bei zyanotischen
Herzfehlern war die Ausbeute mit 41 ml/kg Körpergewicht (übrige Gruppen: 25 ml/kg
KG) sehr hoch. Bei diesen meist jungen Patienten kann die Verwendung einer kleineren
Zentrifugenglocke im Zellseparator mit einem Füllvolumen von 125 ml nützlich sein.
Diese Ergebnisse zeigen, daß der Einsatz eines Zellseparators mit speziellem Heparinsauger
in der Herzchirurgie bei zu erwartenden hohen Blutverlusten zur Reduzierung des Fremdblutverbrauchs
mit beitragen kann.
Key words
Blood saving - Autologous blood - Hemoseparation - Blood requirement